Reklama

Niedziela w Warszawie

Brońmy religii w szkole

O tym, co dają uczniom lekcje religii w szkole, jakie konsekwencje przyniosą planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmiany i co powinni w obecnej sytuacji zrobić wierzący rodzice z dr hab. Anetą Rayzacher-Majewską rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 35/2024, str. I

[ TEMATY ]

katechetyka

Archiwum AR-M

Dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska

Dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: Jakie wyzwania stawia przed katechetami uczenie religii w Warszawie?

Dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska: W stolicy jest duża grupa osób, które są przyjezdne i które tak naprawdę zostały wyrwane ze swojego środowiska rodzinnego. Pamiętajmy, że w wielu przypadkach to właśnie rodzina, przekaz międzypokoleniowy gwarantował pewne trwanie w wartościach, a tutaj te osoby są oderwane od swoich korzeni, od swoich przodków. Dobrze by było, żeby ktoś uzupełnił te treści, których nie usłyszą w domu np. od swoich dziadków. Wydaje się, że właśnie w Warszawie potrzebna jest szczególna formacja religijna. Oczywiście to też jest specyficzne środowisko, niestety w wielu przypadkach w szkołach nie ma wsparcia dla katechetów już od dawna, a są pewne instytucjonalne naciski do tego, żeby w szkołach religię traktować gorzej i widać pewną niechęć wobec religii i katechetów, co ostatecznie przekłada się na niekorzyść samych uczniów. A oni zasługują na to, żeby mieć pewien kręgosłup moralny, pewne wartości. Tym bardziej, że nikt nie zadbał o to, żeby mieli obowiązkową etykę ci, którzy na religię nie chodzą.

Reklama

A takiego wyboru na dzień dzisiejszy między religią a etyką nie ma…

Zgadza się. Kościół jak najbardziej również był całym sercem za tym, żeby właśnie takie zajęcia się obowiązkowo pojawiły, dla tych, co nie chodzą na religię. Szanujemy to, że niektórzy mogą mieć inny światopogląd, przekonania i nie chcą być na religii. Ale też bardzo byśmy chcieli, żeby każdy miał pewną formację etyczną, moralną, a bez etyki w szkole widzimy, że jest o to bardzo trudno. Tym bardziej, że zagrożeń jest coraz więcej, a wychowania dzieci i młodzieży do wartości – coraz mniej. Ministerstwo nie dba o to, nie chce wprowadzić obowiązkowej etyki. Może z obawy przed tym, że gdy wprowadzą obowiązkową etykę, to lawinowo przybędzie uczniów na religii…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co będzie oznaczało dla uczniów łączenie klas na lekcjach religii, które chce wprowadzić MEN?

Będzie to uczenie się przedmiotów w warunkach niesprzyjających i pojawi się ryzyko połączenia grup pomiędzy różnymi klasami i oddziałami w różnym wieku uczniów. To swoiste ukaranie ich za to, że chodzą na religię dlatego, że każdy chyba czuje się lepiej w swojej klasie, którą zna, z którą też jest na podobnym poziomie, jeśli chodzi o posiadaną wiedzę. Łączenie klas to problem dydaktyczny i metodyczny – korzystanie z dwóch czy trzech różnych podręczników na jednej lekcji lub rezygnacja z nich. Pojawią się nowości, które mogą wielu uczniów wystraszyć i skutkować tym, że uczniowie poproszą rodziców o wypisanie z religii, ponieważ będą się na lekcjach czuli źle, niedowartościowani, niedocenieni, albo nie będą nadążali za materiałem wobec innych kolegów i koleżanek.

Reklama

Lekcje religii na pierwszej albo na ostatniej godzinie – co to oznacza w praktyce?

To jest pokazanie, że to są lekcje mniej ważne, co również jest niewychowawcze. Skoro uczniowie uczą się danego przedmiotu w szkole, to tak powinien być on poważnie traktowany. Umieszczanie religii za wszelką cenę na początku lub końcu zajęć pokazuje uczniowi, że jego wysiłek jest mniej wart. Przez te pomysły całe klasy mogą kończyć później lekcje, bo przecież nie da się wszystkim grupom zapewnić religii o 8.00, więc całe klasy będą zaczynały później. Do tej pory bywało tak, że dyrekcja widząc w jakiejś klasie małe zainteresowanie religią, mogła umieścić ją na pierwszej lub ostatniej godzinie, ale zmuszanie do tego, żeby jakiś przedmiot był zawsze na początku albo na końcu jest nierealne. A jeśli ktoś złożył taką obietnicę i za wszelką cenę chce się z niej wywiązać, sięga po narzędzia, jak chociażby łączenie grup, rozmaite limity narzucane właśnie po to, żeby tylko było jak najmniej godzin religii w szkole.

Co w takim wypadku z podstawą programową, jak będzie musiała zostać zmodyfikowana?

Dopiero co wdrożyliśmy najświeższą podstawę programową, która była przewidziana na dwie godziny tygodniowo, a teraz po pierwsze trzeba będzie opracować nowy materiał z myślą o jednej godzinie w tygodniu, bo takie są zapowiedzi od przyszłego roku szkolnego. Z drugiej strony też i nowa podstawa, którą opracujemy, ciągle będzie trudna do zrealizowania, ponieważ będą klasy łączone w bardzo w różny sposób, nie będzie uporządkowania, że np. jakaś klasa kolejno realizuje program klasy pierwszej, drugiej, trzeciej. Jeśli będą to łączone klasy 1-3, to jedni zaczną uczyć od treści programowych klasy drugiej, albo trzeciej, więc też to będzie ryzyko, że pewne zagadnienia umkną, a uczniowie będą mieli nieuporządkowany przekaz treści.

Jaką funkcję pełnią lekcje religii w kształtowaniu światopoglądu uczniów?

Biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy w Europie, to każdemu jest potrzebna pewna wiedza, rozumienie kultury. W naszym przypadku religia bardzo się splata z losami naszej Ojczyzny, ale też z kulturą, którą obserwujemy, poznajemy i w której uczestniczymy. Znajomość treści religijnych jest przydatna w wielu aspektach każdemu. Nawet temu, który po prostu żyje w naszym kraju, chce znać historię i umieć odczytywać właściwie chociażby utwory literackie, które są przecież bardzo często pełne różnych odniesień do Biblii, więc wymiar kulturowy religii jest bardzo duży w naszym przypadku. W trosce o udział w kulturze, dziedzictwie kulturowym wszystkim osobom nauka religii się przydaje.

Co rodzice, którzy posyłają swoje dzieci na lekcje religii, powinni zrobić w obecnej sytuacji?

Przede wszystkim ważne, żeby wywiązali się ze swoich co najmniej dwukrotnych zobowiązań – przy sakramencie małżeństwa i sakramencie chrztu swoich dzieci – do wychowania po katolicku swoich dzieci również poprzez udział w lekcjach religii. Istotne jest to, by zawalczyli o te lekcje, aby pozostały w dotychczasowym wymiarze. Szkoła ma wspomagać rodziców w wychowaniu, a nie – spełniać marzenia rządzących o kształcie tego wychowania. Trzeba więc, aby katoliccy rodzice nie tylko śpiewali, że chcą Boga w książce, w szkole, ale faktycznie starali się zapewnić Mu tam miejsce, co będzie dla nich i ich dzieci z pożytkiem doczesnym i wiecznym.

Dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska wykładowca katechetyki na Wydziale Teologicznym UKSW, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP i członek Zespołu ds. opracowania podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce.

2024-08-27 14:30

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bestseler dla katechetów

[ TEMATY ]

Świdnica

katecheci

ks. Marek Korgul

dydaktyka

katechetyka

ks. Mirosław Benedyk

Ks. dr Marek Korgul prezentuje nowe wydanie „Dydaktyki dla katechetów”

Ks. dr Marek Korgul prezentuje nowe wydanie „Dydaktyki dla katechetów”

Ukazało się piąte wydanie „Dydaktyki dla katechetów” autorstwa ks. dr Marka Korgula.

Jest to pomoc zarówno dla przygotowujących się do posługi katechetycznej, jak i nauczycieli religii. Wydanie to zostało poszerzone i uzupełnione o aktualne zagadnienia związane ze zmieniającą się sytuacją m. in. w polskim systemie oświaty. Uzupełnienia spowodowane były także sytuacją związaną z pandemią i zdalnym nauczaniem, a także wydaniem nowych dokumentów katechetycznych, zarówno w Kościele powszechnym (Dyrektorium o katechizacji), jak i w Polsce (podstawa programowa i program katechezy). Katecheci otrzymali w tej publikacji wiele propozycji nowych metod, które w znacznym stopniu mogą ubogacić i urozmaicić ich warsztat pracy i posłużyć jeszcze skuteczniejszemu przekazowi wiedzy religijnej.
CZYTAJ DALEJ

Najświętsze Imię Maryja

Niedziela świdnicka 39/2017, str. 8

[ TEMATY ]

wspomnienie Imienia NMP

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: 4 października zaprzysiężenie 27 nowych papieskich gwardzistów

2025-09-12 17:55

[ TEMATY ]

Gwardia Szwajcarska

Papieska Gwardia Szwajcarska

Włodzimierz Rędzioch

4 października zostanie zaprzysiężonych 27 nowych gwardzistów papieża Leona XIV. Ceremonii o godzinie 17:00 na dziedzińcu św. Damazego w Pałacu Apostolskim przewodniczyć będzie jako przedstawiciel papieża arcybiskup Edgar Pena Parra, substytut w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej, poinformowała 12 września Papieska Gwardia Szwajcarska.

Zgodnie z dorocznym zwyczajem ceremonia zaprzysiężenia nowych rekrutów miała się odbyć 6 maja, jednak po śmierci papieża Franciszka 21 kwietnia data została przesunięta na czas nieokreślony.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję