Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Kamień odrzucony przez budujących

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Psalm responsoryjny w dzisiejszej Liturgii Słowa to świąteczny hymn, którego źródeł należy poszukiwać w kulcie świątyni jerozolimskiej. Pierwotnie był prawdopodobnie indywidualnym aktem uwielbienia Bożej łaskawości, z czasem zaś stał się wyrazem publicznego dziękczynienia. Psalm 118, o którym mowa, przez chrześcijan został odczytany jako hymn o charakterze paschalnym, odnoszącym się do męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.

Zanim jednak przyjrzymy się, jak autorzy Nowego Testamentu interpretowali ten psalm, spójrzmy na jego bezpośredni kontekst oraz historiozbawczą i teologiczną treść. Zarówno Psalm 116, jak i Psalm 117 mają charakter dziękczynny. Pierwszy jest indywidualnym hymnem uwielbienia. Psalmista składa Bogu dzięki za wybawienie od niebezpieczeństwa śmierci, za dar ocalonego życia. Także Psalm 117 wpisuje się w gatunek hymnów pochwalnych. Jest zachętą do uwielbienia Boga skierowaną do wszystkich ludów i narodów. To powszechne dziękczynienie należy się Stwórcy za Jego łaskawość i wierność.

Oba powyższe komponenty – zarówno indywidualne, jak i zbiorowe dziękczynienie – znajdujemy w Psalmie 118. Możemy w nim wyróżnić cztery części: wezwanie Izraela do uwielbienia Pana, pieśń zaufania psalmisty pokładającego nadzieję w Bogu, opis starcia z wrogimi siłami oraz pieśń zwycięstwa i dziękczynienia jako część liturgii świątynnej. Interesujący nas werset: „Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym”, znajduje się w ostatniej, dziękczynnej części tego psalmu. Pierwotnie zdanie to było prawdopodobnie niezależnym przysłowiem, które zostało później włączone do psalmu. Dla autorów Nowego Testamentu stało się interpretacyjnym kluczem, w którego świetle objaśniali misterium męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Pojawia się ono w Ewangelii według św. Mateusza w kontekście przypowieści o przewrotnych rolnikach (por. Mt 21, 42), jako komentarz do faktu odrzucenia i zabicia dziedzica posłanego przez właściciela winnicy. Zdanie to przywołuje także św. Piotr w swojej mowie obrończej przed Sanhedrynem (por. Dz 4, 11). Ukrzyżowany i zmartwychwstały Chrystus jest jedynym Dawcą zbawienia. To On stanowi źródło wszystkich znaków i cudów czynionych przez Apostołów. Odniesienie do Psalmu 118 pojawia się także w Liście do Efezjan w ramach refleksji o zjednoczeniu Żydów i pogan w jednej, Bożej świątyni, zbudowanej na Chrystusie – jedynym prawdziwym kamieniu węgielnym, fundamencie nowej wspólnoty ożywionej Duchem Świętym. Fragment Psalmu 118 jest przytoczony także w Pierwszym Liście św. Piotra (w. 2, 7), w którym Apostoł podkreśla, że dla tych, którzy nie przyjęli prawdy Ewangelii, orędzie o Jezusie Chrystusie – kamieniu węgielnym – stało się przyczyną zgorszenia i upadku. To krótkie zestawienie ukazuje nam, jak istotnym elementem treści katechezy wczesnochrześcijańskiej był Psalm 118. Odnosi się on bowiem do centralnej prawdy chrześcijaństwa: Osoby Jezusa Chrystusa – Dawcy wiecznego życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-03-28 13:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pan naszą sprawiedliwością

Niedziela Ogólnopolska 48/2021, str. V

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Wikipedia

Edward Lear, Jerozolima z Góry Oliwnej, wchód słońca

Edward Lear, Jerozolima z Góry Oliwnej, wchód słońca
W zapowiedzi znajdującej się w Księdze Jeremiasza – 33, 16 (I czytanie I niedzieli Adwentu) prorok ukazuje czasy pomyślności związane z przyjściem Mesjasza z rodu Dawida. Jednym ze znaków owej pomyślności ma być nowa nazwa, którą określana będzie Jerozolima – „Pan (JHWH) naszą sprawiedliwością”. Żeby zrozumieć znaczenie tej nazwy, warto najpierw rozważyć biblijne pojęcie sprawiedliwości, które nieco się różni od popularnego rozumienia związanego z etyką.
CZYTAJ DALEJ

"Różowe zakonnice" - nieprzerwana modlitwa, która podtrzymuje wiarę w czasach kryzysu

2025-04-11 21:14

[ TEMATY ]

zakon

Siostry Służebnice Ducha Świętego od Wieczystej Adoracji

Od 1915 roku w Filadelfii grupa zakonnic poświęciła swoje życie nieustającej adoracji Najświętszego Sakramentu. Te różowe zakonnice, zrodzone z charyzmatu niemieckiego świętego Arnolda Janssena, nadal stanowią duchowy filar, który wspiera misję Kościoła swoimi modlitwami i towarzyszy cierpieniom świata.

Janssen urodził się w 1837 roku i zmarł w 1909 roku. Święcenia kapłańskie przyjął w wieku 24 lat. Szybko zrozumiał, zwłaszcza podczas modlitwy i nabożeństw, że jego misją jest kształcenie księży do ewangelizacji w krajach obcych. W 1875 roku założył seminarium misyjne w małym miasteczku w Holandii, co dało początek Towarzystwu Słowa Bożego.
CZYTAJ DALEJ

Sandomierska Via Crucis

2025-04-13 20:35

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Ulicami Starego Miasta w Sandomierzu przeszła miejska Droga Krzyżowa. Nabożeństwu przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz.

Modlitwa rozpoczęła się w kościele seminaryjnym pw. św. Michała Archanioła, a zakończyła w Bazylice Katedralnej, która w Roku Jubileuszowym jest Kościołem Stacyjnym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję