Reklama

Rodzina

Szczęśliwa rodzina

Przemoc wobec seniora

Wśród różnych rodzajów przemocy w ostatnich latach coraz częściej mówi się o przemocy wobec osób starszych. Z danych Fundacji Projekt Starsi wynika, że aż co siódma osoba po 60. roku życia doświadcza przemocy ze strony bliskich lub opiekunów.

Niedziela Ogólnopolska 45/2023, str. 60-61

[ TEMATY ]

senior

Adobe Stock

Beata Górka-Winter

Beata Górka-Winter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z raportu Olgi Sitarz z Uniwersytetu Śląskiego „Prawna ochrona osób starszych przed przemocą w rodzinie i instytucjach opieki” (pełna treść dostępna na stronie: projektstarsi.pl) dowiadujemy się, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) przemoc wobec osób po 60. roku życia występuje zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się, a osoby stosujące agresję pochodzą zaś z różnych grup społecznych. Dane WHO dowodzą, że przemoc w rodzinie jest zjawiskiem częstszym niż ta, na jaką jesteśmy narażeni na ulicy, w barze lub miejscu pracy. W raporcie czytamy, że z badań zleconych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż blisko połowa Polaków zna przypadki przemocy fizycznej, ekonomicznej i psychicznej w rodzinie wobec osób starszych. Z kolei badanie przeprowadzone w 2009 r. przez Instytut Psychologii PAN wykazało, że z przemocą seksualną wobec osób starszych zetknęło się blisko 23% respondentów. Inne statystyki instytutu zwracają uwagę na to, że aż kilkadziesiąt procent Polaków widzi przemoc wobec seniorów poza własną rodziną (izolowanie – 46,7%, przemoc ekonomiczna – 51,5%, przemoc psychiczna – 48,5%). Respondenci znacznie rzadziej mówią o przemocy wobec starszych we własnych rodzinach (izolowanie – 11,8%, zabieranie pieniędzy czy wytykanie niepełnosprawności – 13,2%).

Najczęstsze rodzaje przemocy wobec osób starszych

Reklama

Najczęściej mamy do czynienia z przemocą psychiczną i ekonomiczną. Do tego typu zachowań należą m.in. wspomniane już izolowanie, zabieranie pieniędzy czy wytykanie niepełnosprawności. Zielonogórska kampania społeczna „Stop przemocy wobec seniorów” wymienia też: szantażowanie, groźby lub wyzwiska, ograniczanie swobody decyzji, straszenie oddaniem do domu opieki, wmawianie choroby psychicznej, wymuszanie zmian w testamencie, obciążanie zawyżonymi kosztami czy skłanianie do przekazywania darowizn. Jeśli chodzi o przemoc fizyczną, to zaliczają się do niej m.in.: szarpanie, kopanie, popychanie, policzkowanie. Przemocą jest również opuszczenie przez opiekunów i pozostawienie bez opieki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przemoc to również: zła dieta (w tym głodzenie), brak higieny (brudna pościel i ubranie), zakazywanie wychodzenia z domu, bezzasadne umieszczanie w szpitalu, nieodebranie ze szpitala, naruszanie wolności religijnej (zakaz chodzenia do kościoła lub zmuszanie do tego, uniemożliwianie kontaktu z duchownym), zmuszanie do oglądania lub słuchania wystąpień politycznych bądź zakazywanie tego, uniemożliwianie udziału w wyborach, zmuszanie do głosowania w określony sposób, brak poszanowania intymności (czynności pielęgnacyjne wykonywane na oczach osób trzecich), niezapowiedziane wizyty, brak szacunku ze strony personelu opiekuńczego (np. zwracanie się per „babciu”, „dziadku”), podawanie leków uspokajających lub usypiających bez zgody seniora – i wiele innych działań oraz zachowań.

Prawdziwa skala tego zjawiska

Do przemocy wobec seniorów najczęściej dochodzi w domach rodzinnych lub placówkach opiekuńczych. Z tego powodu bardzo trudno oszacować rzeczywistą skalę tego zjawiska. Osoby starsze często nie chcą brać udziału w badaniach ankietowych, a jeśli godzą się odpowiedzieć na pytania o swoją sytuację, nie zawsze robią to zgodnie z prawdą. Nie można też oczekiwać szczerych wypowiedzi, gdy podczas badania ankietowego obecny jest opiekun seniora.

Reklama

Najczęstszą przyczyną ukrywania przemocy przez ofiarę jest więź ze sprawcą, zwłaszcza gdy jest to współmałżonek, dziecko lub wnuk. Podobnie może to wyglądać, gdy przemocy dopuszcza się opiekun instytucjonalny – osoba starsza, zależna od jego pomocy, przywiązuje się do niego i godzi się z wyrządzaną krzywdą. Ofiary nie chcą zgłaszać przemocy, ponieważ się boją, że zostaną same, że nie poradzą sobie bez opiekuna; boją się reakcji sprawcy, wstydzą się, że bliski człowiek tak je traktuje, mają poczucie winy (np. wmawiają sobie, iż same zdenerwowały sprawcę swoją nieporadnością); są nauczone, że sprawy rodzinne załatwia się w czterech ścianach, wychowywały się w środowisku przemocowym, więc są przekonane, iż „tak po prostu jest”. W wielu przypadkach nie wiedzą nawet, że pewne zachowania są przemocą (szczególnie jeśli przemoc kojarzy im się wyłącznie z krzywdą fizyczną). Wiele ofiar przemocy nie reaguje, bo nie wierzy w skuteczność działań systemowych (są przekonane, że i tak nikt nie udzieli im pomocy, a po interwencji sprawca jeszcze bardziej nasili swoją agresję). Nierzadko ofiara nie ma możliwości zgłoszenia przemocy, bo nie może opuszczać domu lub ośrodka albo nie może swobodnie telefonować.

Czy istnieje społeczne przyzwolenie na przemoc wobec seniorów?

Choć z pewnością większość z nas odpowiedziałaby na to pytanie przecząco, to jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, że bardzo często pewne utrwalone schematy myślenia sprawiają, iż niektórych zjawisk nie postrzegamy jako negatywne. Warto zwrócić uwagę na problem dyskryminacji ze względu na wiek, czyli ageizm. Piotr Szukalski w pracy Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek (pełny tekst można znaleźć on-line w Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego) wymienia wiele przejawów tego typu dyskryminacji, m.in.: lekceważenie opinii, wyznawanych wartości czy potrzeb osób starszych, ośmieszanie problemów seniorów lub sposobów ich rozwiązywania, protekcjonalność, która objawia się założeniem, że senior nie jest w stanie funkcjonować bez wsparcia konkretnej jednostki lub instytucji, albo segregację, czyli oddzielenie seniorów od reszty społeczeństwa i tworzenie im swoistego mikroświata. Jeśli zgadzamy się z takim sposobem myślenia, może się okazać, że nad wieloma formami przemocy przechodzimy do porządku dziennego, uważając je ewentualnie za „zło konieczne” i usprawiedliwiając je trudnościami w opiece nad starszą osobą.

Stop przemocy wobec seniorów

Zdaniem Lucyny Poźniak z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zielonej Górze, bardzo istotna jest edukacja, która może się przyczynić do wzrostu świadomości i choć częściowego zmniejszenia skali przemocy wobec starszych. – W listopadzie 2022 r. uruchomiliśmy w naszym mieście kampanię społeczną „Stop przemocy wobec seniorów”. Nasze spoty pojawiały się w internecie, na monitorach w autobusach, w radiu itd. Jako Biuro Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom zwracamy uwagę nie tylko na sam problem uzależnień, ale też na ich konsekwencje. Jedną z takich konsekwencji jest właśnie przemoc. Jeśli chodzi o przemoc wobec osób starszych, jest to na pewno temat istotny i ważny społecznie. Przez kampanię wskazujemy problem, skłaniamy do refleksji, a także do reakcji. Edukacja i uświadamianie to ważny krok. Pamiętajmy, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”.

2023-10-30 18:17

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dieta seniora – na co zwrócić uwagę

Niedziela Ogólnopolska 5/2021, str. 56

[ TEMATY ]

senior

seniorzy

Adobe. Stock.

Odżywianie i nawadnianie osób starszych jest szczególnie istotne. Wiąże się ono przede wszystkim ze zmianami, które zachodzą w organizmie po 65. roku życia.

Osoby w podeszłym wieku nie odczuwają pragnienia, a przez to nie wykazują chęci picia wody. Jest to jeden z poważniejszych aspektów, na który należy zwrócić uwagę. Potrzebujemy wody do prawidłowej produkcji śliny oraz enzymów trawiennych, które w tym okresie produkowane są w mniejszych ilościach.
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Historyczny dzień w Babimoście

2025-11-22 17:28

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

sanktuarium w Babimoście

Karolina Krasowska

Uroczystościom w Babimoście przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz

Uroczystościom w Babimoście przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz

W Babimoście 22 listopada odbyła się uroczysta Msza św. z okazji 5. rocznicy ustanowienia Sanktuarium Matki Bożej Gospodyni Babimojskiej. Uroczystej modlitwie przewodniczył kard. Stanisław Dziwisz, który dokonał instalacji relikwii św. Jana Pawła II. Tego dnia odbyła się również VII Diecezjalna Pielgrzymka Kobiet do Matki Bożej Gospodyni Babimojskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję