Reklama

Kultura

Muzyka jak w czasach Chopina

Wybitni pianiści z całego świata będą koncertować na takich samych instrumentach, na jakich grał sam Fryderyk Chopin. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych to prawdziwa gratka dla melomanów.

Niedziela Ogólnopolska 41/2023, str. 53

[ TEMATY ]

Fryderyk Chopin

Darek Golik/NIFC

W konkursie wystartuje 35 muzyków z 14 krajów

W konkursie wystartuje 35 muzyków z 14 krajów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Fortepian od samego początku stał w centrum muzycznego świata Fryderyka Chopina, a teraz jest w centrum jego dziedzictwa. Genialny polski kompozytor stworzył dzieła, które znacząco wpisały się w historię światowej muzyki. W naturalny sposób pojawia się więc pytanie: jak brzmiały instrumenty, na których tworzył, koncertował, grał Chopin dla siebie i swoich przyjaciół?

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od kilkunastu lat szuka odpowiedzi na to pytanie. Gromadzi kolekcję fortepianów, o których wiadomo, że były przez kompozytora preferowane. Jedną z podstawowych idei popularyzowania muzyki Chopina jest bowiem dążenie do przywrócenia autentycznego brzmienia z czasów genialnego kompozytora.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pianiści z czternastu krajów

Brzmienie z epoki stało się początkowo jednym z wyznaczników festiwalu „Chopin i jego Europa” oraz serii fonograficznych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w 2018 r. postanowiono zorganizować nowy konkurs, na którym co 5 lat pianiści z całego świata będą koncertować tylko na instrumentach z epoki chopinowskiej.

Reklama

II Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych rozpocznie się w Filharmonii Narodowej 5 października koncertem inaugurującym. Na fortepianach historycznych zagrają Tomasz Ritter, Bruce Liu i Naruhiko Kawaguchi. Wybitnym pianistom będą towarzyszyć Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej. Oczywiście, koncertów będzie można wysłuchać dzięki transmisji Polskiego Radia i TVP Kultura.

W tegorocznej edycji konkursu w dniach 5-15 października wystartuje trzydziestu pięciu muzyków z czternastu krajów. Uczestnicy zostali wyłonieni spośród osiemdziesięciu czterech kandydatów, którzy zgłosili swoje aplikacje. Harmonogram konkursu, podobnie jak w przypadku pierwszej edycji, przewiduje trzy etapy: pierwszy i drugi to recitale solowe, których repertuar – obok dzieł Chopina – będzie obejmował wybrane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku. W trzecim etapie sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą.

Mecenat ORLENU

Koncern ORLEN sfinansował także pierwszą na świecie rekonstrukcję fortepianu skrzydłowego cenionej na świecie firmy Fryderyka Buchholtza z Warszawy z ok. 1825-26 r. Fortepian jest koncertową kopią takiego samego instrumentu, na którym Chopin komponował i koncertował w Warszawie. Co więcej, właśnie na tym fortepianie polski pianista Tomasz Ritter zwyciężył w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w 2018 r.

Obecnie Narodowy Instytut Chopina w swojej kolekcji posiada już dziewiętnaście fortepianów z epoki chopinowskiej. Zbliżenie do oryginalnego aparatu wykonawczego, którym dysponował kompozytor, pozwala na przywracanie dzisiejszym słuchaczom świadomości specyfiki muzyki Chopina – wyróżniających ją cech, które są zatracane w wykonawstwie na instrumentach współczesnych.

Celem nowego konkursu chopinowskiego na instrumentach historycznych – poza wyłonieniem najciekawszych osobowości pianistycznych – jest propagowanie idei oraz podniesienie rangi w życiu koncertowym gry na dawnych fortepianach, co umożliwia lepsze poznanie dzieła przez zetknięcie z oryginalną materią i aurą brzmieniową instrumentów, którym kompozycje były dedykowane.

2023-10-03 14:20

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ostatnia prosta

2025-09-16 12:42

Niedziela Ogólnopolska 38/2025, str. 53

[ TEMATY ]

Fryderyk Chopin

Adobe Stock

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin

To prawdziwe święto muzyki i żywy pomnik wystawiony frazami Fryderykowi Chopinowi. 2 października rozpocznie się XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina.

To jeden z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie. Już sam udział w nim, wejście do grona zakwalifikowanych wirtuozów, to nobilitacja. Przed finalistami ostatniego etapu otwierają się najbardziej prestiżowe sale koncertowe, laureaci nagród – na czele ze zwycięzcą – niejako automatycznie wchodzą do najwyższej ligi muzyki klasycznej. Normą jest, że błyskawicznie podpisują kontrakty z czołowymi wytwórniami płytowymi. Ich kariera nabiera niesamowitego tempa. Co tu ukrywać, to pianistyczna elita, gwarantująca zainteresowanie zarówno melomanów, jak i kolekcjonerów płyt. Tak, nasz chopinowski konkurs to wydarzenie najwyższej rangi. I tak od 1927 r., można więc powiedzieć, że jego 19. edycja odbywa się niejako w jubileuszowym sezonie artystycznym, jeśli przyjąć, że sezon trwa od września do czerwca kolejnego roku. Konkurs odbywa się co 5 lat, a warto przypomnieć, że zaistniał z inicjatywy prof. Jerzego Żurawlewa (1886 – 1980). Jak wspominał w 1970 r. na łamach gazety Stolica: „Wiele mi pomógł mój przyjaciel Henryk Rewkiewicz, dyr. Monopolu Zapałczanego, ofiarowując na konkurs niemałą wówczas kwotę 15 tys. złotych”. Patronatem objął go prezydent Ignacy Mościcki. Nie brakuje opinii, że sam konkurs z jednej strony był owocem chęci przypomnienia o polskiej kulturze po latach zaborów i po I wojnie światowej, z drugiej zaś – miał podtrzymać popularność muzyki romantycznej, która powoli ustępowała nowym zjawiskom w duchu neoklasycyzmu. Zwycięzcą pierwszego konkursu był Lew Oborin (Rosja), a drugie miejsce przypadło Polakowi – Stanisławowi Szpinalskiemu. Bezspornie ciekawostką jest fakt, że uczestnikiem był wówczas Dmitrij Szostakowicz. Ten raptem 21-letni pianista przyjechał do Warszawy rok po premierze swojej I Symfonii, która przyniosła mu popularność i uznanie w Europie i za Atlantykiem. Na oczach jemu współczesnych rósł geniusz. Niestety, zatrucie pokarmowe wyeliminowało Szostakowicza z konkursu, co nie przeszkodziło mu zdobyć wyróżnienie. Warto zauważyć, że był pierwszym pianistą posiadającym w repertuarze wszystkie kompozycje Chopinowskie dedykowane fortepianowi z towarzyszeniem orkiestry.
CZYTAJ DALEJ

Papież: moc zakonów jest w Bogu, świadczą o tym ich dzieła

2025-09-22 12:45

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

To sam Chrystus jest źródłem siły wierności dla osób konsekrowanych, zarówno w kontemplacji, jak i w zaangażowaniu apostolskim - powiedział Papież na audiencji dla czterech zgromadzeń zakonnych. Przypomniał też, że tysiącletnie doświadczenie Kościoła wskazuje środki, dzięki którym można czerpać z tego bogactwa. Są to: asceza, sakramenty, bliskość z Bogiem i z Jego Słowem, dążenie „do tego, co w górze”.

Leon XIV zauważył, że ludzie, których horyzont ogranicza się wyłącznie do spraw tego świata mogliby twierdzić, że taka postawa to „spirytualizm”. Łatwo jednak można temu zaprzeczyć, wskazując na to, co przez wieki robiły i nadal robią osoby konsekrowane. Wyruszały na misję w bardzo trudnych czasach. Pochylały się nad moralną i materialną nędzą w najbardziej opuszczonych środowiskach społecznych. Potrafiły być blisko potrzebujących, godziły się ryzykować życie, aż do jego utraty, stając się ofiarami brutalnej przemocy w czasach wojny.
CZYTAJ DALEJ

Dania/ Policja: za lotami dronów nad lotniskiem w Kopenhadze stał kompetentny sprawca

2025-09-23 09:32

PAP/EPA/Emil Helms

Za lotami dronów, jakie zaobserwowano w poniedziałek wieczorem nad lotniskiem Kastrup w Kopenhadze, stał kompetentny sprawca – ocenił we wtorek Jens Jespersen z duńskiej policji. Z powodu bezzałogowców na cztery godziny wstrzymano ruch na lotnisku.

– Chodzi o kogoś, kto ma pewne zdolności, narzędzia i wolę, aby się w ten sposób wykazać, a może też sprawdzić – podkreślił Jespersen na konferencji prasowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję