Na rynku tradycyjnych usług listowych obserwuje się stały trend spadkowy, co odpowiada ogólnym wieloletnim tendencjom europejskim determinowanym rozwojem e-substytucji i ograniczaniem skali korespondencji przez masowych nadawców. W 2020 r. nastąpiło istotne przyspieszenie tego procesu, na który wpływ miała przede wszystkim pandemia COVID-19. Spółka nie pozostaje biernym obserwatorem zmian rynkowych i sukcesywnie dostosowuje profil działalności do zmieniających się trendów branżowych.
Poczta Polska świadczy wiele usług cyfrowych, które ze względu na skalę przedsiębiorstwa oraz zaawansowane systemy czynią Spółkę liderem w Polsce. Obecnie realizuje przede wszystkim swój flagowy projekt – e-Doręczenia, dzięki któremu jest pierwszym dostawcą usługi zaufania rejestrowanego doręczenia elektronicznego na rynku polskim. Innowacyjna usługa ma na celu łatwą, szybką i bezpieczną komunikację między obywatelami, firmami a administracją publiczną, którą można prowadzić w miejscu umożliwiającym dostęp do internetu. Stopniowo wszystkie instytucje publiczne będą korzystać z tego nowoczesnego rozwiązania poprzez zintegrowanie go ze swoimi dotychczasowymi systemami elektronicznego zarządzania dokumentami. Od 1 października 2026 r. usługa stanie się powszechna, a każdy przedsiębiorca będzie zobowiązany udostępnić swój adres do otrzymywania doręczeń elektronicznych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Poczta Polska dostępna dla wszystkich
Reklama
Poczta Polska w ramach e-Doręczeń udostępnia publiczną usługę hybrydową (PUH), dostępną tylko dla podmiotów publicznych będących nadawcami. Usługa została wprowadzona jako rozwiązanie dla adresatów, którzy nie zdecydują się na założenie adresu do doręczeń elektronicznych. W takim przypadku korespondencja zostanie nadana elektronicznie przez podmiot publiczny, a po zautomatyzowanym wydrukowaniu i zakopertowaniu w wydzielonej strefie z kontrolą dostępu (spełniającej normę ISO 27001) dostarczona przez listonosza w formie papierowej, który ma moc prawną zrównaną z mocą dokumentu, z jakiego został wykonany.
e-Doręczenia gwarancją bezpieczeństwa
Poczta Polska, jako dostawca usługi publicznej niekwalifikowanej i kwalifikowanej, wpisana jest na listę dostawców usług zaufania. Doświadczenie Spółki gwarantuje bezpieczeństwo e-Doręczeń, które spełniają wszystkie wymogi i obowiązki, jakie są nakładane na podmiot świadczący taką usługę. Przede wszystkim są nimi rozporządzenie eIDAS i normy europejskie ETSI. Dzięki temu usługa gwarantuje poufność korespondencji, ochronę przed kradzieżą, uszkodzeniem czy ingerencją w treść korespondencji.
Poczta Polska rozszerza e-Doręczenia
Spółka wdrożyła także uzupełnienie e-Doręczeń, czyli Kwalifikowaną Usługę Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (RDE), nazywaną Q-Doręczeniami, do komunikacji między podmiotami niepublicznymi. Z rozszerzonej usługi Poczty Polskiej mogą korzystać podmioty niepubliczne, np.: firmy, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, adwokaci oraz osoby fizyczne, które mogą wysyłać i odbierać korespondencję między sobą.
Usługa realizowana jest przez bezpieczny system teleinformatyczny Poczty Polskiej, który przeszedł zewnętrzny audyt realizowany przez firmę akredytowaną przy Unii Europejskiej. Q-Doręczenia dają gwarancję: jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata, tajemnicy korespondencji, niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych, regularnego dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru, daty i czasu m.in. wysłania i otrzymania korespondencji potwierdzonej kwalifikowanym znacznikiem czasu.
Autor jest zastępcą Dyrektora ds. Rozwoju Usług Tradycyjnych i Cyfrowych Poczty Polskiej.