W jednym z łódzkich sądów 28 czerwca rozpoczęła się, trzecia już, sprawa przeciwko łódzkiemu artyście. Społeczniczka Agnieszka Wojciechowska van Heukelom domaga się ukarania Zammenhoffa za znieważenie symboli narodowych i religijnych.
Na sali, gdzie odbywała się rozprawa, znajdowało się 20 osób. To, jak na łódzkie standardy, bardzo dużo. Kwestia bluźnierczych zdjęć wzbudziła bowiem swego czasu bardzo duże zainteresowanie opinii publicznej nie tylko w Łodzi, ale także w całym kraju. Jak donoszą media, w sprawę włączył się, powiązany z posłanką Lewicy Joanną Scheuring-Wielgus, Instytut Spraw Społecznych.
Jedną z pierwszych decyzji podjętych przez sąd było postanowienie o potrzebie pozyskania nowej opinii biegłego teologa. Poprzednia, autorstwa ks. prof. Piotra Roszaka została zakwestionowana przez obrońcę artysty. I choć sąd uznał, że fakty bycia księdzem nie pomniejsza całkowicie obiektywizmu opinii przedstawionej przez ks. Roszaka, to jednak jego zaangażowanie w działalność Laboratorium Wolności Religijnej stało się powodem wykluczenia przedstawionej przez niego opinii. Obrona podnosiła, że organizacja zajmuje się ściganiem czynów stanowiących obrazę uczuć religijnych. Ostatecznie sąd uznał, że będzie starał się pozyskać opinię od świeckiego teologa, choć nie wykluczył, że będzie to trudne i konieczne będzie uzyskanie opinii od kolejnego kapłana.
Reklama
Przypomnijmy, że Marcelo Zammenhoff został niedawno uhonorowany przez władze miasta Łodzi odznaką za zasługi dla Łodzi w dziedzinie kultury i sztuki oraz fotografii.
Bluźniercza wystawa
Oskarżenia wobec Zammenhoffa są związane z bluźnierczą wystawą jego fotografii, która miała miejsce w czerwcu 2021 r.
Autor zdjęć zestawił żeńskie genitalia z wizerunkami Matki Bożej Częstochowskiej oraz św. Jana Pawła II. Na zdjęciu z Ojcem Świętym widać także różaniec. Z kolei na innych fotografiach znalazły się wizerunki Bronisława Komorowskiego oraz Lecha i Jarosława Kaczyńskich wraz z prezydenckim Tupolewem, który uległ katastrofie 11 lat temu w Smoleńsku. Wszystkie te postaci zestawiono ze zdjęciami nagich żeńskich narządów rodnych.
„Wystawa jest zdecydowanie zaprzeczeniem monotematycznego minimalizmu w sztuce, nad czym ubolewa autor, który chciałby być prostym człowiekiem” – napisano w opisie ekspozycji, którą można było oglądać w Galerii Off Piotrkowska.
Zdjęcia wywołały szok i oburzenie. Zawiadomienie do prokuratury złożyła działaczka społeczna Agnieszka Wojciechowska van Heukelom z Europejskiego Centrum Inicjatyw Europejskich. Policja na wniosek prokuratury zabezpieczyła prace Zammenhoffa. Autorowi zarzucono obrazę uczuć religijnych oraz znieważenie symboli narodowych, takich jak flaga państwowa.
Sam artysta bronił się przed zarzutami twierdzeniem, że nie chciał nikogo obrazić, a jego prace są nawiązaniem do pierwszej w Polsce wystawy aktu kobiecego Venus 70.
Zbędny gadżet czy narzędzie modlitwy? Ten rekwizyt podbija wspólnoty uwielbieniowe i modlitewne w całej Polsce, także w naszej archidiecezji. Mowa o fladze.
Taniec z flagami można coraz częściej ujrzeć podczas wydarzeń ewangelizacyjnych, takich jak Arena Młodych. Czym one w zasadzie są i czemu mają służyć? Wyjaśnia Iwona Dytrych, lider Diakonii Modlitwy Tańcem i Flagą wspólnoty Mocni w Duchu: – Modlitwa spontaniczna flagą uczy nas zasłuchania w głos Ducha Świętego, który słyszymy w naszych sercach. Uczy nas stawać przed Bogiem jak dzieci przed tatą, z radością i prostotą, oddając się Mu całkowicie. Flagi stają się przedłużeniem naszych rąk w uwielbieniu, pomagają w przełamywaniu własnych ograniczeń i niemocy. Pozwalają doświadczyć wolności w Bogu. Użycie flagi w modlitwie jest zakorzenione w Piśmie Świętym. W Księdze Izajasza czytamy: „Tak mówi Pan Bóg: Oto skinę ręką na pogan i między ludami podniosę mój sztandar” (49,22). Tych fragmentów jest znacznie więcej, bo flaga i sztandar w Biblii oznaczają panowanie Boga. Jej powiew przypomina o Duchu Świętym, a ruch – o modlitwie skupionej na uwielbieniu Boga.
Na drodze do nieba grożą nam różne niebezpieczeństwa. Podobnie
jak podróżny potrzebuje na niepewnych drogach przewodnika, tak nam
na trudnych drogach do wieczności dał Pan Bóg przewodnika - Anioła,
którego zwiemy Aniołem Stróżem. Kojarzy się nam ten Niebiański Duch
z obrazkiem przedstawiającym dziecko, idące po wąskiej kładce nad
przepaścią - a za nim skrzydlaty Anioł Opiekun. Z ufnością modlimy
się co dzień do Niego, by nam spieszył z pomocą w dzień i w nocy: "
Strzeż duszy, ciała mego i zaprowadź mnie do żywota wiecznego". Kościół
wspomina ich liturgicznie 2 października. Tego dnia Kościół modli
się za ich wstawiennictwem i ich wstawiennictwu poleca. Jest to więc
szczególny dzień, by uświadomić sobie ich rolę w naszym życiu chrześcijańskim.
Lex orandi est lex credendi - mówi teologiczne adagium.
Prawo modlitwy jest prawem wiary. Współczesne prądy teologii postawiły
jako dyskusyjny problem Aniołów, ich istnienia i ich roli. Niezależnie
od dyskusji teologów Lud Boży modli się i liturgią 2 października
potwierdza wiarę w istnienie Aniołów, a także ich specjalne funkcje
odnośnie poszczególnych wiernych i społeczności. Wiara ta mówi, iż
Bóg dał każdemu człowiekowi opiekuna - Anioła, aby był jego szczególnym
stróżem na drodze przez ziemię do Królestwa niebieskiego. Największy
teolog średniowiecza, św. Tomasz z Akwinu, utrzymuje, że w chwili,
gdy przychodzi na świat dziecko, Bóg przywołuje jednego ze swych
cudownych Aniołów i oddaje noworodka jego specjalnej opiece. Każdy
człowiek, heretyk czy katolik, ma swego Anioła Stróża. Anioł jednak
nie potrafi ingerować w naszą wolną wolę, lecz działa w sferze naszych
wspomnień, przypominając nam wyraźnie o czymś, co powinniśmy zrobić
lub też ostrzegając przed czymś. Życzliwie wpływa na naszą wyobraźnię
i motywy postępowania, przekonując nas, namawiając do zwalczania
naszej słabości oraz złych skłonności. To on natchnie nas czasami
wspaniałymi ideałami i zachęca do nowego, większego wysiłku.
Nauka ta niesie nam pociechę i ukazuje dobroć Boga, mając
głębokie podstawy biblijne. Pismo Święte 300 razy mówi o Aniołach,
przytaczając rozmaite ich zadania, które spełniają z rozkazu Bożego,
choćby np. z Dziejów Apostolskich: "Ale Anioł Pański w ciągu nocy
otworzył bramy więzienia i wyprowadził ich" (Dz 5, 19); "I natychmiast
poraził go (Heroda) Anioł Pański dlatego, że nie oddał czci Bogu,
a stoczony przez robactwo wyzionął ducha" (Dz 12, 23). Sam Pan Jezus
przestrzegając przed zgorszeniem powiedział: "Powiadam wam, że aniołowie
ich (tzn. dzieci) w niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mego,
który jest w niebie" (Mt 18, 10).
Wśród aniołów jest hierarchia. Archaniołowie: Rafał -
Bóg uzdrawia, Gabriel - Moc Boża, Michał - Któż jak Bóg! Rafał -
dany jako towarzysz Tobiaszowi w drodze do Rages (Tob 8, 3), uwolnił
córkę Raguela Sarę od demona Asmodeusza i szczęśliwie przyprowadził
Tobiasza do domu i ojcu Tobiasza przywrócił wzrok. Gabriel - jest
zwiastunem narodzin Jana Chrzciciela i nawet samego Syna Bożego.
Michał - książę niebieski, wódz broniący nas w walce przeciw złości
i zasadzkom szatana, który mocą Bożą strącił do piekła Lucyfera i
jego adherentów.
Prawda o Aniołach Stróżach, którą liturgia przypomina
nam 2 października, rozszerza nasze horyzonty, pozwala nam patrzeć
na świat nie tylko poprzez zmysłowe poznanie, szkiełko i oko uczonego
przyrodnika, fizyka, ale w duchu wiary dostrzegać to, co dla zmysłów
wszakże niedostępne, ale rzeczywiste, bardzo rzeczywiste. Z tego
poznania trzeba nam także wyciągać prawdziwe wnioski, aby żyć w atmosferze
spraw Bożych we wspólnocie z Bogiem i wszystkimi bytami, które Mu
służą.
W Ośrodku Rekolekcyjno-Konferencyjnym w Porszewicach odbyło się spotkanie koordynatorów spotkań synodalnych dla księży - reprezentantów diecezji z całej Polski. W wydarzeniu uczestniczy 70 osób, wśród których są proboszczowie i osoby świeckie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.