Reklama

Historia

Żonkile dla bohaterów

„Przecież ludzkość umówiła się, że umieranie z bronią jest piękniejsze niż bez broni. Więc podporządkowaliśmy się tej umowie” – powiedział Marek Edelman. I choć wobec bestialstwa nazistów nie mieli żadnych szans, wiosną 1942 r. Żydzi z warszawskiego getta zdecydowali, że nie poddadzą się bez walki.

Niedziela Ogólnopolska 20/2023, str. 30-31

[ TEMATY ]

Żydzi

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Był to największy zbrojny zryw Żydów w czasie II wojny światowej, a tym samym pierwsze powstanie wielkomiejskie w okupowanej Europie. Z inicjatywy Muzeum Getta Warszawskiego rok 2023 został ustanowiony przez Senat RP Rokiem Pamięci Bohaterek i Bohaterów Getta Warszawskiego, w 80. rocznicę powstania w tymże getcie. To jedno z najbardziej symbolicznych i najczęściej opisywanych wydarzeń w historii Holokaustu.

W 1942 r. w III Rzeszy podjęto decyzję o „oczyszczeniu” Europy z osób pochodzenia żydowskiego. Miało to być tzw. ostateczne rozwiązanie. Jednym z elementów nowej polityki była likwidacja żydowskich dzielnic, w tym warszawskiego getta. To tutaj przetrzymywano w straszliwych warunkach 450 tys. Żydów z Warszawy i okolic.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Nie idźcie bezwolnie na śmierć!”

W lipcu 1942 r. Niemcy przeprowadzili wielką akcję deportacyjną do niemieckiego obozu zagłady w Treblince, która zakończyła się śmiercią niemal 300 tys. warszawskich Żydów. Już wtedy działacze lewicowych syjonistycznych ruchów młodzieżowych powołali Żydowską Organizację Bojową, na czele której stanął Mordechaj Anielewicz z Ha-Szomer ha-Cair. Do jej najbardziej znanych przywódców należeli Icchak Cukierman z Droru i Marek Edelman z socjalistycznej partii Bund. Drugą organizacją konspiracyjną był powstały na przełomie 1942/43 roku w środowisku prawicowych syjonistów Żydowski Związek Wojskowy, kierowany przez Leona Rodala i Pawła Frenkla.

Reklama

Jesienią 1942 r. po zakończeniu tej akcji w tzw. getcie szczątkowym pozostało ok. 60 tys. osób. Byli to głównie ludzie młodzi, zatrudnieni w niemieckich warsztatach produkcyjnych, tzw. szopach.

Kiedy 18 stycznia 1943 r. Niemcy rozpoczęli kolejną akcję wysiedleńczą, napotkali na spontaniczny zbrojny opór bojowców ŻOB. „Żydzi! Okupant przystępuje do drugiego aktu waszej zagłady! Nie idźcie bezwolnie na śmierć! Brońcie się!” – głosiła ulotka ŻOB.

Powstanie wybuchło 19 kwietnia 1943 r. Próbę wsparcia powstańców podjęły warszawskie struktury Armii Krajowej i innych organizacji. W związku z brakiem oczekiwanego sukcesu dowództwo nad oddziałami niemieckimi przejął gen. SS i policji Jürgen Stroop.

W wyniku powstania zginęło i zostało zamordowanych 12 tys. Żydów, a większość z 60 tys. osób znajdujących się w tym czasie w getcie została wywieziona do obozu koncentracyjnego na Majdanku lub obozów pracy w Poniatowej, Trawnikach i Budzyniu. Grupa Żydów, w liczbie trudnej do oszacowania, wydostała się z getta w czasie trwania walk i szukała schronienia po tzw. aryjskiej stronie.

Za datę oficjalnego zakończenia powstania przyjmuje się 16 maja 1943 r. Wówczas Niemcy wysadzili budynek synagogi na ul. Tłomackie. Za likwidację getta Stroop otrzymał Krzyż Żelazny I klasy – jedno z najwyższych niemieckich odznaczeń bojowych. Swój sukces uczcił uroczystym bankietem w... Łazienkach Królewskich.

Reklama

Jeszcze przez jakiś czas po upadku powstania na terenie warszawskiego getta, w schronach i zrujnowanych kamienicach, funkcjonowały żydowskie grupy przetrwania. Poszukiwanie osób ukrywających się w ruinach zburzonej dzielnicy żydowskiej trwało kilka miesięcy. Wegetowali tak tygodniami, męczeni przez głód i tropieni przez Niemców.

Powstanie i całą wojnę przeżyło niewielu mieszkańców getta – najwyżej kilka tysięcy osób z blisko 400 tys. zamieszkujących je w 1942 r. Niektóre z nich, m.in. Jakub Ewinson, Natan Gross, Eugenia Truskier, Bronisław Mirski, przekazały swoje relacje, które należą obecnie do zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego.

Kto depcze drugiego człowieka...

W tegorocznych obchodach 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim uczestniczyli prezydenci: Polski – Andrzej Duda, Izraela – Isaac Herzog oraz Niemiec – Frank-Walter Steinmeier z małżonkami.

Jak zaznaczył Andrzej Duda, powstanie w getcie warszawskim jest przede wszystkim symbolem męstwa, determinacji i odwagi, a także woli walki o wolność, woli samodecydowania o sobie i absolutnej determinacji.

– Niech każdy i tutaj w Polsce, i w każdym najmniejszym zakątku pamięta: każdy, kto sieje nienawiść, każdy, kto depcze drugiego człowieka, depcze po grobach bohaterów powstania w getcie warszawskim, depcze groby pomordowanych Żydów, depcze także groby wszystkich tych, którzy pomagali wtedy prześladowanym, mordowanym, depcze także groby Sprawiedliwych wśród Narodów Świata z Polski i wszystkich innych krajów, tych, którzy nieśli pomoc Żydom, wszystkich tych, którzy nieśli i niosą pomoc innym prześladowanym i za to giną i są mordowani – podkreślił prezydent RP.

Cisi bohaterowie

Reklama

W getcie warszawskim mieszkało wielu cichych, nieznanych bohaterów, ale też wybitnej klasy specjalistów, przedstawicieli kultury, muzyki, sztuki, medycyny, społeczników i in. Spośród nich warto wspomnieć choćby jednego z wymienionych już przywódców powstania – Marka Edelmana, wybitnego kardiologa, i jego żonę Alinę Margolis-Edelman, lekarkę i działaczkę społeczną, założycielkę polskiej Fundacji Dzieci Niczyje i pionierkę rozwoju polskiej diabetologii dziecięcej.

Z filmu Pianista dobrze pamiętamy losy wybitnego kompozytora Władysława Szpilmana, który w 1935 r. rozpoczął pracę jako pianista w Polskim Radiu. W getcie stał się postacią znaną i popularną, co pomogło mu uratować się przed wywózką z Umschlagplatzu. Zdołał też uciec z getta i przez kilka miesięcy ukrywał się w prywatnych mieszkaniach po „aryjskiej stronie”.

Warto wspomnieć także prof. Ludwika Hirszfelda – światowej sławy biologa, lekarza, serologa i bakteriologa, współodkrywcę praw dziedziczenia grup krwi. To on wdrożył oznaczenie grup krwi jako 0, A, B i AB, oznaczył czynnik Rh, odkrył przyczynę konfliktu serologicznego oraz opracował zasady przetaczania krwi, co uratowało i nadal ratuje życie wielu noworodkom. W getcie, dzięki szczepionce przekazanej przez prof. Rudolfa Weigla ze Lwowa, nielegalnie przemyconej, leczył chorych na tyfus plamisty.

Wśród bohaterek getta jest także Helena Merenholc, pedagog, psycholog dziecięca, współpracowniczka „Żegoty” i łączniczka Żydowskiego Komitetu Narodowego. W latach 1949-81 pracowała w Polskim Radiu – była m.in. kierownikiem redakcji dla dzieci i młodzieży oraz reżyserem audycji.

To ci, którzy przeżyli wojnę i stali się żywym świadectwem obrony honoru narodu żydowskiego oraz udziału Żydów w antyfaszystowskiej walce o wyzwolenie Polski i Europy.

Ambasadorowie tegorocznych obchodów jubileuszowych upamiętnili powstanie, fotografując się z żonkilami. To kwiaty, które stały się symbolem bezprecedensowego zrywu sprzed 80 lat. Ostatni z ocalałych przywódców powstania – Marek Edelman przez wiele lat w rocznicę tych tragicznych wydarzeń otrzymywał od anonimowej osoby bukiet żółtych kwiatów. Składał go co roku z wyrazem hołdu na pomniku Bohaterów Getta na warszawskim Muranowie.

Cytat z książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall

2023-05-10 08:06

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawda nie lubi dyplomacji

Niedziela Ogólnopolska 9/2018, str. 3

[ TEMATY ]

Żydzi

KPRM

W 2006 r. w redakcji „Niedzieli” w Częstochowie złożył wizytę Żyd z Argentyny – Artur Draifinger. Przyjechał do Polski, żeby przejść po śladach swojej wojennej przeszłości. Pod koniec wojny w Warszawie podczas łapanki zagubiła się jego matka. Jako 6-letni chłopiec, z pomocą Polaków, dotarł do Częstochowy, gdzie zaopiekował się nim ks. Antoni Marchewka – ten sam, który razem z Zofią Kossak-Szczucką zakładał powojenną „Niedzielę”. Ks. Marchewka umieścił chłopca przy kościele św. Barbary. Dziecko przebywało w Częstochowie przez jakiś czas – p. Artur nie pamięta, jak długo – doglądane przez pewną kobietę – prawdopodobnie była to Zofia Kossak-Szczucka, która w tym czasie w naszym mieście mieszkała i pisała wspomnienia z Birkenau, wydane pod tytułem „Z otchłani”. Potem ksiądz przewiózł chłopca do sierocińca w Krakowie. Pewnego dnia do placówki dotarła jego wycieńczona matka, którą poznał po zapachu – przy tych wspomnieniach p. Artur się rozpłakał. Opowiadał też, że jego rodzice postanowili nie rozmawiać nigdy o Holokauście. Po ich śmierci zdecydował jednak, że przyjedzie do Polski, żeby dać świadectwo prawdzie. Z Internetu dowiedziałem się niedawno, że p. Artur w ubiegłym roku zmarł w Argentynie, a jego córka wydała o swoim ojcu książkę.
CZYTAJ DALEJ

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

2025-05-06 18:37

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

Kaplica Sykstyńska stanowi niezrównaną atrakcję. Jest to nie tylko dzieło sztuki, ale także świadectwo relacji między człowiekiem a nieskończonością. Jej sklepienie i Sąd Ostateczny stanowią magiczny moment dla tych, którzy znajdują się w tej wspaniałej świętej przestrzeni. Jest to symboliczne miejsce naszej chrześcijańskiej wiary, wizualna katecheza, która od 1492 roku jest również miejscem wyboru papieża. Jest już gotowa na wybór 267 Namiestnika Chrystusa na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję