Reklama

Wiara

3. rozważanie

Nieobecna odpowiedzialność

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Za zasłoną inny świat

Miłość i śmierć – te dwa doświadczenia zatrzymują rozbiegane życie. Pomyśl o swojej śmierci i o tym, co później. Wielki Post może być w tej zadumie pomocny. Śmierć i zmartwychwstanie Pana Jezusa wymykają się logice doczesności. Może więc warto zajrzeć za zasłonę innego świata?

Z naszych ulic znikają żałobne kondukty. Śmierć jest usuwana na obrzeża tętniącego życia. Jeszcze tylko dzwony przypominają, że zabrała kogoś spośród nas. Nawet my, księża, rzadko mówimy o śmierci, o piekle, o czyśćcu. No bo po co psuć wiernym komfort psychiczny?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kiedy milkną kaznodzieje, przemawia sztuka. Wkracza tam, gdzie nie daje rady Kościół. Przypomina o zapomnianych prawdach. Stoję przed tryptykiem Hansa Memlinga Sąd Ostateczny. W jego centralnej części malarz umieścił Michała Archanioła, który na symbolicznej wadze waży ludzi i wskazuje: albo do zbawienia – niebo, albo do potępienia – piekło. W częściach bocznych obrazu: po jednej stronie św. Piotr prowadzi szczęśliwców, którzy po zważeniu dostali się do nieba, po przeciwnej widać wielką próbę ucieczki, chaos i przerażenie. To ci, którym waga wykazała, że nie są godni raju. A przecież większość z nich została ochrzczona, przecież dana im była łaska otwierająca drogę do nieba. Wszak drzwi do słynnego florenckiego baptysterium – chrzcielnicy Lorenzo Ghibertiego – zostały nazwane przez Michała Anioła „rajskimi wrotami”. A zatem weszli do raju.

Auguste Rodin 400 lat później wykonał inne drzwi. Zainspirowany Boską komedią Dantego wykonał Bramę piekieł. To zupełnie inna wizja – przerażający stan tych, którzy weszli do piekła przez tę bramę. Na górze bramy artysta umieścił rzeźbę pt. Myśliciel. Przedstawia ona jednostkę zagubioną w świecie, pochłoniętą rozmyślaniami na temat własnej egzystencji. Czy nie za późno się nad tym zadumał?

Może słuszne jest stwierdzenie Martina Heideggera, które w tłumaczeniu ks. Józefa Tischnera brzmi: „Najbardziej daje do myślenia to, że jeszcze nie myślimy”. Upasiona ludzkość zajęła się jedzeniem i popijaniem drinków. Bierni uczestnicy życia wirtualnego. Nośniki instalują nas w innej rzeczywistości. Nasze życie to nieustanna ucieczka: przed świadomością, za pomocą znieczulicy sumienia; przed podejmowaniem decyzji – przez obojętność; przed wolnością – przez odrzucenie odpowiedzialności.

Nieobecna odpowiedzialność.

Reklama

Kierunek ku bramie piekieł wybieramy jeszcze za życia. Codziennie słychać kroki przekraczających ją ludzi. Szkoda, że nie jest to tylko metafora, że nie są to odwiedziny w muzeum Rodina, ale rzeczywistość. Człowiek jest wolny, ale niektórym ta wolność ciąży. Ludzie stają się niewolnikami. Są niewolnicy z natury i z wyboru. Niewolnikiem jest ten, kto nie umie sobą kierować, nie stara się zapanować nad życiem, nie myśli o jego sensie. Ważne momenty są ulotne, ale one decydują o życiu.

Caravaggio, kiedy został aresztowany i zamknięty w więzieniu za swoje młodzieńcze czyny, wyznał: „Nie dbałem o wolność, dopóki jej nie straciłem. Wolność niepojęta, nieuchwycona, niewidoczna. Urodzeni wolni, myślimy, że wolni będziemy zawsze. Teraz gdy wolność mi odebrano, nie mogę myśleć o niczym innym. Teraz dopiero broniłbym jej ze wszystkich sił”. Jako słabi ludzie mamy prawo do popełniania błędów, ale naszym obowiązkiem jest je naprawiać. Obojętność wobec krzywdy, którą wyrządzamy, kieruje nasze stopy do bram piekieł.

Znam jeszcze inną bramę. Paryską kaplicę Sainte-Chapelle zdobią XIII-wieczne witraże ze scenami ze Starego i Nowego Testamentu. Światło wpadające przez okna kaplicy tworzy we wnętrzu kolorowe smugi – niczym ślad Boskiej obecności. Gdy przekracza się tę bramę nieba, wszystko w człowieku staje się wzniosłe, szlachetne i dobre. Zwróć więc swoje kroki ku temu, co niewidoczne. Decyduj w życiu tak, abyś szedł w stronę bramy nieba. To podróż, którą nie zawsze da się odbyć o własnych siłach. Dlatego zginaj kolana do modlitwy i wyciągaj ręce do Tego, który za tą bramą czeka.

O świtaniu wszyscy do życia powstaniemy. I będziemy ważeni. Może dołączysz do tych, którzy idą za św. Piotrem na miejsce wiecznego szczęścia...

2023-03-07 14:36

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wałbrzych. Zatrzymaj się u Józefa. Wyjątkowe rekolekcje z Księdzem z Osiedla

[ TEMATY ]

Wałbrzych

rekolekcje wielkopostne

ks. Rafał Główczyński

ks. Mirosław Benedyk

Ks. Rafał Główczyński, salwatorianin – „Ksiądz z osiedla”

Ks. Rafał Główczyński, salwatorianin – „Ksiądz z osiedla”

W parafii św. Józefa Oblubieńca NMP w Wałbrzychu trwają wyjątkowe rekolekcje wielkopostne. Głosi je ks. Rafał Główczyński – salwatorianin z Warszawy, znany jako „Ksiądz z osiedla”, twórca kanału YouTube, który trafia do młodych, a jednocześnie porusza serca dorosłych.

Ten pełen pasji kapłan od niedzieli 6 kwietnia przyciąga do świątyni na Sobiecinie tłumy wiernych – i nic dziwnego. Jego słowa to więcej niż kazania – to świadectwo życia.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do biskupów: pozwólmy, aby Dobry Pasterz nas głęboko odnowił

W obliczu wyzwań współczesnego świata, Papież Leon XIV wezwał biskupów do duchowej odnowy i powrotu do źródeł swojej misji. Podczas spotkania w Bazylice św. Piotra z okazji Jubileuszu Biskupów, Ojciec Święty przypomniał, że pasterze Kościoła są najpierw „owcami w trzodzie Pana”, wezwanymi do życia zakorzenionego w wierze, nadziei i miłości. Podkreślił też, że ich autorytet powinien rodzić się z jedności z Chrystusem, prostoty życia i gotowości do służby.

Papież na początku rozważania, przypomniał biskupom, że każdy z nich jest najpierw „owcą w trzodzie Pana, a dopiero potem pasterzem”. Dlatego też są oni zaproszeni do tego, aby przejść przez Drzwi Święte, które symbolizują Zbawiciela. „Aby prowadzić Kościół powierzony naszej trosce, musimy pozwolić się głęboko odnowić przez Niego, Dobrego Pasterza, by w pełni upodobnić się do Jego Serca i Jego misterium miłości” - wskazał.
CZYTAJ DALEJ

Abyśmy pamiętali

2025-06-26 16:35

Muzeum AK

    W Muzeum Armii Krajowej odbył się wernisaż wystawy czasowej „Riazańczycy. AK w łagrach”

Nowa wystawa czasową zatytułowana „Riazańczycy. AK w łagrach” powiada o losach żołnierzy AK więzionych w obozie NKWD w Riazaniu w latach 1944–1947.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję