Reklama

Niedziela w Warszawie

Wznieść serce wzwyż

O tym, gdzie w Warszawie można usłyszeć oryginalne brzmienie francuskich organów, harmonii, która wskazuje na Boga, oraz muzycznej radości z ks. dr. Piotrem Markiszem rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 10/2023, str. I

[ TEMATY ]

muzyka sakralna

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Ks. dr Piotr Markisz

Ks. dr Piotr Markisz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: AKW inauguruje cykl koncertów na szczególnych organach. Na czym polega ich wyjątkowość?

Ks. Piotr Markisz: Organy te są cyfrowym odwzorowaniem najlepszych instrumentów na świecie. W tym wypadku mamy dwa takie instrumenty – pierwszy barokowy z XVIII wieku, z Krzeszowa, Michaela Englera i drugi – romantyczny, Cavaillé-Colla z Caen we Francji. To już nieco późniejszy, XIX-wieczny instrument. Bardzo wysokiej jakości próbki tych instrumentów nagrane przez wyspecjalizowane firmy zostały wgrane w komputer, który jest sercem naszych organów i są z nich odtwarzane. Ewenementem jest to, że to rozwiązanie zostało zastosowane w takiej przestrzeni. Umieszczenie organów w auli, gdzie mamy również dźwięk przestrzenny – osiem głośników dookólnych – i możliwość znalezienia się rzeczywiście w samym centrum, łącznie z naturalnym pogłosem, który jest w przestrzeniach, gdzie te dźwięki były zgrywane sprawia wrażenie wyjątkowości. Czegoś takiego nie ma żadna uczelnia w Polsce.

Reklama

Bogactwo i głębię brzmienia organów słychać było w czasie koncertu inauguracyjnego, m.in. w toccacie i fudze d-moll Jana Sebastiana Bacha...

Muzyka Bacha to – jak ktoś kiedyś powiedział – jeden z dowodów na istnieje Boga. Zauważyliśmy na koncercie inauguracyjnym, że choć były tam w większości same utwory w tonacji molowej, to w tym wszystkim, co ciekawe, była błyskotliwa radość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

To burzy dosyć często spotykaną opinię, że muzyka klasyczna i sakralna są ponure i smutne.

Z istoty swojej Duch Boży jest Duchem radości. Duch chrześcijanina to też jest duch radości, przede wszystkim spotkania z miłością Boga, która nastraja człowieka jak najbardziej pozytywnie i radośnie do świata i tak się wyraża. Wiele utworów sakralnych jest bardzo radosnych. Można przytoczyć np. oratorium Mesjasz ze słynnym Alleluja – to jest czysta radość zmartwychwstania. Aczkolwiek również jako pewne dotykanie Boga, jest też w tym wszystkim wymiar „misterium tremendum”, czegoś przerażającego, wstrząsającego, wywołującego ciarki. Również w tej muzyce może być coś głęboko poruszającego.

Przez muzykę możemy odkrywać piękno i harmonię, która jest w Bogu?

Z całą pewnością tak. Wiemy z dziejów stworzenia, że jesteśmy odbiciem Stwórcy, stworzeni jako dobrzy i piękni. Rzeczywiście, serce człowieka jest niespokojne dopóki nie spocznie w Bogu i szuka tego najgłębszego wzorca, który w sobie nosi. Tego, co nazywamy harmonią, ładem, pięknem i dobrem.

Reklama

Czym więc dla chrześcijanina jest muzyka sakralna?

Przede wszystkim możliwością kontaktu z sacrum, z tym co święte. Sposobnością wyrażenia naszego ducha, podążania ku Bogu, ale też spotkania z Nim. Wiele osób, słuchając tego rodzaju muzyki, doznaje uniesienia serca i ducha, co tak naprawdę jest też istotą modlitwy. Jak mówiła św. Teresa od Dzieciątka Jezus: „Modlitwa jest wzniesieniem duszy ku Bogu”. Muzyka sakralna jest wyrażeniem najgłębszego poczucia świętości i sakralności duszy człowieka i zarazem możliwością dotknięcia tego, co święte.

Kiedy będzie można po raz kolejny posłuchać brzmienia nowych organów w AKW?

Chcemy zacząć tworzyć przestrzeń kultury i sztuki w AKW we współpracy z Dobrym Miejscem. Planujemy zorganizować cykl w drugą niedzielę każdego miesiąca o godzinie 16.00, żeby po różnych aktywnościach niedzielnych – Mszy św. i obiedzie – przyjść jeszcze posmakować trochę sztuki. Pierwszy koncert odbędzie się 12 marca. Niestety w kwietniu musimy przerwać cykl, ponieważ akurat wypada Wielkanoc, a potem są jeszcze kolejne wydarzenia. Następnie będą koncerty w maju i w czerwcu, a kolejny cykl wznowimy w następnym sezonie, czyli od października.

Kogo usłyszymy 12 marca?

Pierwszy koncert zagra Aleksander Jan Szopa, bardzo zdolny, młody organista i kompozytor. On też wykona kilka swoich kompozycji, ale oczywiście nie tylko. To znakomicie zapowiadający się, nagradzany w wielu miejscach muzyk, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Będziemy zapraszać na kolejne koncerty jak najlepszych artystów, muzyków.

AKW oferuje studentom również oryginalną możliwość pogłębiania swoich miejętności muzycznych, której nie ma w żadnej uczelni w Polsce.

Od dwóch lat istnieje u nas kierunek studiów związany z kształceniem w dyscyplinie „sztuki muzyczne”. Do tej pory była to w zasadzie wyłącznie teologia. Nowy kierunek nazywa się „Edukacja muzyczna z muzyką kościelną”. To połączenie polega na tym, że kształcimy jednocześnie dobrego muzyka kościelnego, a z drugiej strony osobę przygotowaną i uprawnioną do tego, żeby być nauczycielem muzyki w szkole. Studia są bezpłatne. Na razie są trzyletnie licencjackie, ale nosimy się z zamiarem uruchomienia studiów magisterskich.

Ks. dr Piotr Markisz Pracownik naukowy Akademii Katolickiej w Warszawie, kierownik Edukacji muzycznej z muzyką kościelną, odpowiedzialny za organizację koncertów organowych.

2023-02-28 13:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Parafia zatrudni kantora

Z Rafałem Bigottem o potrzebie funkcji kantora w kościele rozmawia Adam Szewczyk.

Zanikanie śpiewu wiernych podczas Mszy św. jest w Polsce zjawiskiem dość powszechnym. Nie we wszystkich parafiach są organiści, a jeżeli już są, zwykle nie uczestniczą w Mszach św. sprawowanych w dni powszednie. Intonowaniem pieśni zajmują się wówczas kapłani sprawujący nabożeństwa, rzadziej inne osoby posiadające umiejętność prowadzenia i podtrzymywania śpiewu. Kiedy i ich brakuje, często dochodzi do sytuacji, że śpiew gaśnie nawet w środku pieśni. Dzieje się tak na ogół w przypadku mniej liczebnych zgromadzeń wiernych podczas nabożeństw lub np. podczas Mszy św. pogrzebowych, w których często uczestniczą osoby nie czujące się pewnie w przestrzeni sprawowania liturgii. Kapłan podczas wykonywania czynności liturgicznych w czasie Mszy św. (np. w trakcie przygotowania darów, czy podczas Komunii św.) nie może jednocześnie podtrzymywać śpiewu pieśni, co najwyżej je zaintonować. W wielu przypadkach brak akompaniamentu organowego z różnych powodów jest przeszkodą nie do obejścia. Kościół jednak dysponuje rozwiązaniem, którego wdrożenie nie generuje potrzeby podejmowania skomplikowanych działań. Wystarczyłoby zatroszczyć się o kantorów. Przygotowywaniem ich do pełnienia liturgicznej funkcji mogliby zajmować się np. organiści.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV w Castel Gandolfo o Ukrainie, migrantach w USA i swoim odpoczynku

2025-11-18 21:48

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican News

W kwestii Ukrainy trzeba nalegać na pokój, zaczynając od zawieszenia broni, a potem przejścia do dialogu – powiedział Leon XIV podczas briefingu dla mediów w Castel Gandolfo. Poparł przesłanie biskupów amerykańskich w sprawie migracji. Powiedział też, w jaki sposób odpoczywa w każdy wtorek w Castel Gandolfo.

Tradycyjnie przed wjazdem z Castel Gandolfo we wtorek wieczorem Papież spotkał się z przedstawicielami mediów. Zapytany, czy sprawiedliwe byłoby zawarcie pokoju na Ukrainie w zamian za oddanie Rosji części terytoriów ukraińskich Leon XIV odpowiedział, że to Ukraińcy sami mogą decydować w tej sprawie. „Konstytucja Ukrainy jest bardzo jasna. Problem polega na tym, że jeśli nie ma zawieszenia broni, jeśli nie dochodzi się do jakiegoś punktu, w którym można usiąść do dialogu, by zobaczyć, jak rozwiązać ten problem, to niestety każdego dnia ludzie umierają. Myślę, że trzeba nalegać na pokój, zaczynając od tego zawieszenia ognia, a potem przejść do dialogu” – stwierdził papież.
CZYTAJ DALEJ

60. rocznica Orędzia Pojednania

2025-11-18 15:23

Magdalena Lewandowska

Uczestnicy konferencji prasowej z okazji 60. rocznicy Orędzia Pojednania

Uczestnicy konferencji prasowej z okazji 60. rocznicy Orędzia Pojednania

We Wrocławiu trwają wyjątkowe uroczystości 60. rocznicy Orędzia Pojednania.

Rozpoczęły się od wspólnej konferencji prasowej biskupów Episkopatu Polski i Niemiec, która odbyła się w Muzeum Archidiecezji Wrocławskiej – tam też znajduje się wystawa o kard. Bolesławie Kominku i Orędziu Pojednania. – To, że znajdujemy się właśnie dzisiaj, tutaj i rozpoczynamy tak uroczyste obchody jest dowodem, że List biskupów polskich do niemieckich, autorstwa mojego poprzednika kard. Bolesława Kominka, jak i odpowiedź niemieckich biskupów, były dokumentami przełomowymi – podkreśla abp Józef Kupny. – Widzimy, że orędzie polskich biskupów było w pewnym sensie wizjonerskie i wyprzedziło swoje czasy. Wierzę, że może nadal oddziaływać nie tylko na sąsiednie wobec siebie narody polski i niemiecki, ale na cały Stary Kontynent, który dzisiaj potrzebuje pokoju, prawdziwego dialogu i jedności opartej na uniwersalnych wartościach chrześcijańskich – dodawał wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i gospodarz miejsca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję