Reklama

Wiara

Dlaczego Bóg stał się człowiekiem?

W świętach Bożego Narodzenia wciąż chodzi o Boże Narodzenie, a nie o kilka wolnych dni czy kolejną okazję do rodzinnego spotkania przy suto zastawionym stole. W tym dniu przecież dokonała się rzecz rewelacyjna!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katechizm katolicki dziecka polskiego, wydany w Londynie pod koniec lat 50. XX wieku, stał się popularnym podręcznikiem wśród rozsianej po całym świecie Polonii. Zawiera on lekcje, które wyjaśniają – w sposób możliwie najprostszy – elementarne prawdy naszej wiary. Na pytanie: „Dlaczego Syn Boży stał się człowiekiem?”, katechizm odpowiada: „Syn Boży stał się człowiekiem, aby nas zbawić i aby nas pouczyć swymi słowami oraz przykładem”. Nic dodać, nic ująć. Co więcej, ów katechizm zamieszcza, obok zwięzłych odpowiedzi, również zadania i wskazania do dalszego, samodzielnego już wykonania; to takie prace domowe z nauki katechizmu. Jedno z poleceń brzmi: „Odnajdźcie w życiu Pana Jezusa wszystko to, co potwierdza, że był On człowiekiem, tak jak i my, a następnie wszystko to, co dowodzi, że był On Bogiem”.

Reklama

Stawianie takich podstawowych, katechetycznych pytań o Boga, o treści wiary, którą wyznajemy, wydaje się obecnie równie potrzebne jak onegdaj. Wiara chrześcijańska, jeśli ma być autentycznym poznaniem Boga i przylgnięciem do Niego, musi podlegać nieustającej pracy, ciągłemu rozwojowi. Inaczej będzie tylko cukierkową „wiarą w Bozię” albo mglistym uczuciem religijnym, a często tylko zabobonem. Nie wystarczają już kultywowanie tradycji ojców czy przyzwyczajenie do rytuałów. Wiara bowiem nie jest jedynie osobistym aktem zaufania, ale ma też swoją treść. Najprościej mówiąc – trudno jest żyć w zgodzie z wiarą, jeśli się jej nie zna. Benedykt XVI we wstępie do Katechizmu dla młodych YOUCAT napisał: „Musicie wiedzieć, w co wierzycie. Musicie pojmować Waszą wiarę tak precyzyjnie jak informatyk zna system operacyjny komputera. Musicie ją opanować jak dobry muzyk swoją partię utworu. Tak, musicie być zakorzenieni w wierze jeszcze bardziej niż pokolenia Waszych rodziców (...). Potrzebujecie Bożej pomocy, aby Wasza wiara nie wyparowała, tak jak krople rosy na słońcu”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Istota świętowania

Postawione w tytule pytanie powinno nam towarzyszyć podczas całych świąt Bożego Narodzenia. Dlaczego Syn Boży stał się człowiekiem? Czym jest Wcielenie? Dlaczego Słowo stało się Ciałem? Katechizm Kościoła Katolickiego z 1992 r., który – przypomnę – jest oficjalną wykładnią doktryny wiary i moralności Kościoła katolickiego, odpowiada na te pytania następująco: „aby nas zbawić i pojednać z Bogiem (n. 457), „abyśmy poznali w ten sposób miłość Bożą (n. 458), „by być dla nas wzorem świętości” (n. 459) i wreszcie „by uczynić nas «uczestnikami Boskiej natury»” (n. 460).

Święta nieświętych

Reklama

Dobrze byłoby, gdyby katolicy potrafili w kilku zdaniach odpowiedzieć na te fundamentalne dla chrześcijan pytania, gdyż to one wyjaśniają nam istotę świętowania. Jezus przychodzi do człowieka, staje się człowiekiem dla nas i dla naszego zbawienia, abyśmy mieli uczestnictwo w życiu Bożym. Słowo stało się Ciałem, aby nas zbawić, to znaczy, aby nas zjednoczyć z Bogiem, dać nam możliwość zamieszkania z Nim w wieczności – co więcej, żebyśmy mogli pełniej poczuć miłość Bożą. Syn Boży stał się człowiekiem nie po to, by się popisać przed ludźmi, by zyskać sławę czy popularność, ale po to, by umrzeć z miłości dla Miłości. I choć może nam się to wydawać trudne do zrozumienia, to jednak warto pamiętać, że celebrowane właśnie święta niosą tę ważną prawdę – którą zbyt często odsuwamy na bok albo po prostu o niej zapominamy – iż Bóg stał się człowiekiem, jest Bogiem z nami. Pojawił się w określonym miejscu i czasie naszej historii. Zaistniał wśród nas. Nie da się więc zjednoczyć z Bogiem, jeśli nie zjednoczymy się z Chrystusem. Boże Narodzenie niesie właśnie taką prawdę. Wszystko inne: choinki, szopki, prezenty, stoły uginające się od jadła, to jedynie „opakowanie” tego, co najważniejsze. Oczywiście, całe to przedświąteczne zaaferowanie zakupami, sprzątaniem i przygotowaniami powinno nam pomóc w przeżywaniu tych świąt, ale niestety, często nas od nich oddala, czyni z nich ich karykaturę.

W świętach Bożego Narodzenia wciąż chodzi o Boże Narodzenie, a nie o kilka wolnych dni, o kolejną okazję do spotkania się rodziny czy o jakąś magiczną atmosferę przy suto zastawionym stole. W tym dniu dokonała się przecież rzecz rewelacyjna! Przyszedł do nas Bóg! Od tej chwili słowo „człowiek” znów brzmi dumnie. I mamy prawo być dumni, bo od tej pory wiemy już na pewno, że Bóg stworzył człowieka nie po to, aby mieć miliardy niewolników, ale po to, aby tym szczęściem, którym jest On sam, podzielić się ze swoimi dziećmi, czyli z nami. Bóg przyszedł do nas, aby nauczyć nas, co to znaczy być człowiekiem. Pokazał nam swoim ludzkim życiem, jak powinno wyglądać nasze życie, ukazał nam jego cel, nadał mu sens. Od tej pory już nikt nie powinien mieć wątpliwości, czy warto być człowiekiem, czy warto żyć i po co. Skoro Bóg, mając tyle możliwości, z własnego wyboru stał się człowiekiem, to od tej pory bycie człowiekiem naprawdę zobowiązuje!

Upragniona obecność

Boże Narodzenie jest świętem wielkiej chrześcijańskiej dojrzałości. Ignorancją i niedojrzałością wykazują się ci, którzy chcą nam udowodnić, że świąteczna otoczka jest ważniejsza od istotowej i teologicznie głoszonej prawdy: 25 grudnia jest Boże Narodzenie, to znaczy, że Bóg wkroczył między nas raz na zawsze i nic do końca świata nie przeszkodzi Mu w tym, by do nas przychodzić i z nami pozostać.

Te święta mają jeszcze jedno przesłanie: Bóg nie jest jakąś wyniosłą, trzymającą dystans istotą, zimną i daleką od ludzkich codziennych spraw. Aby być bliżej człowieka, postanowił stać się jednym z nas – nieporadnych, grzesznych, słabych. Opis Jego narodzenia, który znajdujemy w Ewangelii według św. Łukasza, zdumiewa zarówno swoją prostotą, jak i głębią. Łukasz pisze prosto: „Powiła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie” (Łk 2, 7). – Uwielbiam ten fragment Ewangelii – wyznała Dominika, studentka III roku socjologii. – Ilekroć do niego wracam, wciąż mnie zaskakuje i dotyka prostota Boga, który dla nas stał się człowiekiem – podkreśliła. Narodzony w betlejemskiej stajni Jezus staje się bliski każdemu z nas. Nikt nie czuje się wykluczony ze spotkania z Nim. Każdy może do Niego przyjść, oddać Mu pokłon, złożyć dar. Właśnie po to Jezus rodzi się w stajni, żeby być blisko każdego człowieka i by każdemu dać przystęp do siebie. Wyjątkowość tego tekstu wynika z głębi relacji, którą rodzi to spotkanie – spotkanie człowieka z Bogiem.

Wszechmogący Bóg staje się Emmanuelem – Bogiem z nami. Bóg nie jest Bogiem sam dla siebie – wydaje się, że odnajduje się w relacji z człowiekiem. Nie zamyka się w swoim niebie, ale pochyla się nad losem człowieka, czyni siebie maleńkim, by wyniosłemu człowiekowi przywrócić właściwą miarę. Czasem, niestety, bez rezultatu – niektórzy wcale nie chcą Boga tak blisko, ba, w ogóle nie chcą Boga, a już zwłaszcza tego „na wyciągnięcie ręki” – pokornego i maleńkiego. Dla wielu z nich Wcielenie okazuje się niesłychanym skandalem, staje się nie do przyjęcia. Dlatego wyrzuca się ze świąt „Boże Narodzenie”, by świętować gwiazdkę, milutkie święta, puste jak kolorowa bombka na choince. Byle nie wspominać o Wcieleniu Syna Bożego, o Narodzeniu Pańskim. Nie wiedzą, co tracą... Z lenistwa, z przekory, a może z powodu nieświadomości? Dlatego warto z całą mocą powrócić do istoty świętowania, aby przeżyć te święta nie tylko radośnie i ciepło, ale nade wszystko – świadomie.

2022-12-19 16:48

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przesłanie świadków Bożego Narodzenia

Dzień Bożego Narodzenia w naszej szerokości geograficznej jest bardzo krótki, może nawet najkrótszy w roku. Aura tego dnia bywa grymaśna. Czasem jest mroźno, niekiedy śnieżno, ślisko, a bywały i święta deszczowe, i wietrzne. Obojętnie jak jest w przyrodzie, w Kościele ten dzień jest zawsze uroczysty. W liturgii pojawiają się słowa: „Zajaśniał nam dzień święty, pójdźcie narody, oddajcie pokłon Panu, bo wielka światłość zstąpiła dzisiaj na ziemię” (werset przed Ewangelią). Ewangelia prowadzi nas do Betlejem na spotkanie z Dziecięciem powitym przez Maryję w obecności św. Józefa. Pasterze betlejemscy pouczeni przez anioła przychodzą do stajenki. Znajdują w niej „Maryję, Józefa oraz leżące w żłobie Niemowlę” (Łk 2,16). Jesteśmy dziś do nich podobni. Przychodzimy na spotkanie z Jezusem w tej świątyni. Jest ona dla nas jakby Betlejem. Chcemy się uczyć od ludzi Bożego Narodzenia przeżywania tej tajemnicy narodzin Jezusa. Popatrzmy zatem na pasterzy oraz na Maryję i Józefa. W wydarzeniu Bożego Narodzenia wiele mają nam do powiedzenia pasterze. Najpierw należy podziwiać u nich posłuszeństwo. „Gdy aniołowie odeszli od nich do nieba, pasterze mówili nawzajem do siebie: «Pójdźmy do Betlejem i zobaczmy, co się tam zdarzyło i o czym nam Pan oznajmił»” (Łk 2,15). A więc posłuchali głosu anioła. Co więcej, Ewangelista nadmienia, że „udali się tam z pośpiechem”, a więc bez ociągania. Do Boga idzie się z pośpiechem, nie przekłada się terminów. Idzie się z radością, idzie się z czymś, z jakimś darem. Tradycja chrześcijańska, utrwalona w jakimś sensie w naszych kolędach, przedstawia nam pasterzy, którzy przychodzą do Jezusa z darami. Z pewnością chcieli pomóc przetrwać Świętej Rodzinie trudny czas narodzin Dziecięcia poza domem, w opuszczonym, osamotnionym miejscu. Ewangelista informuje także, że pasterze po wizycie w stajence opowiadali innym o narodzeniu Mesjasza: „Gdy je ujrzeli, opowiedzieli o tym, co im zostało objawione o tym Dziecięciu” (Łk 2,17). Idąc za wzorem pasterzy, chcemy i my wielbić i wysławiać Boga. Mamy bardzo ważny motyw tego wielbienia. Dziś w ten uroczysty dzień chcemy uwielbiać Boga za narodzenie Jezusa, za to, że Chrystus zamieszkał z nami na ziemi, że stał się jednym z nas. Podejmijmy to wysławianie i wielbienie w naszej cichej modlitwie, ale także w śpiewie naszych pięknych kolęd: „Ach, witaj Zbawco, z dawna żądany”; „O Boże, bądźże pochwalony za Twe narodzenie”. Niech nas Boże Narodzenie cieszy, niech nas obchodzi. To jest nasze, to jest dla nas Boże Narodzenie. Jest takie łacińskie powiedzenie: „res nostra agitur” - „dzieje się nasza rzecz, chodzi o naszą sprawę”. W Bożym Narodzeniu chodzi naprawdę o nas, o naszą sprawę. Jednakże w zdarzeniu Bożego Narodzenia mieli udział nie tylko pasterze. Musimy zauważyć w tym zdarzeniu przede wszystkim Maryję. W scenie Bożego Narodzenia Maryja jest milcząca, pełna skupienia i rozmodlenia. W naszej kolędzie śpiewamy o Niej: „A u żłóbka Matka Święta czuwa sama uśmiechnięta nad Dzieciątka snem”; „Maryja Panna dzieciątko piastuje i Józef święty Ono pielęgnuje”. Nie wolno nam pominąć tego ważnego szczegółu z dnia Bożego Narodzenia: „Lecz Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu” (Łk 2,19). Zachowujmy w naszym sercu Boże sprawy, rozważajmy je. Czy umiesz rozważać w swoim sercu prawdę o twoim życiu, prawdę o twoim Bogu, prawdę o twoim powołaniu, cierpieniu, sukcesie, radości, niepowodzeniu? Czy wiesz, po co jest Boże Narodzenie? Czy zastanawiałeś się nad tym, co mogą zmienić święta Bożego Narodzenia w twoim życiu?
CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.
CZYTAJ DALEJ

Watykan podkreśla misję pokojową chrześcijan i buddystów

2025-05-14 11:39

[ TEMATY ]

Watykan

dialog

chrześcijanie

buddyści

Zdjęcie poglądowe/Adobe Stock

Watykan o relacjach z buddyzmem

Watykan o relacjach z buddyzmem

Watykan podkreślił wspólną misję pokojową chrześcijan i buddystów. „Dialog między nami służy przekazywaniu skarbów naszych tradycji religijnych i wykorzystaniu ich mądrości, aby stawić czoła pilnym wyzwaniom naszych czasów” - głosi przesłanie Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego opublikowane z okazji światowego buddyjskiego święta Vesak. Święto upamiętnia narodziny, oświecenie i śmierć Buddy.

"W czasach naznaczonych podziałami, konfliktami i cierpieniem potrzebny jest dialog, który pozwoli przełożyć słowa na konkretne działania na rzecz pokoju, sprawiedliwości i godności człowieka" - czytamy w dokumencie podpisanym przez kardynała George’a Jacoba Koovakada. Prefekt Dykasterii wskazał przy tym na „przełomową” deklarację „Nostra aetate” Soboru Watykańskiego II (1962-1965) o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję