Poponad roku gruntownego remontu i rozbudowy, w przestronnych pomieszczeniach zorganizowano nowoczesne warunki do wypożyczania książek. Przygotowano wygodną czytelnię oraz odrębną salę ze starodrukami i rękopisami, wyeksponowano pozycje regionalne i audiowizualne. Ponadto, powstała sala konferencyjna na 49 miejsc. – Wiemy, że kultura, oświata czy sport nie są dziedzinami dochodowymi, ale samorządy są po to, aby czynić nakłady na nie, bo warto dbać o kulturę, o obiekty, w których może się ona rozwijać z korzyścią dla mieszkańców. Dzięki nakładom finansowym powstała piękna biblioteka, która będzie wykorzystywana również do organizowania kameralnych, ciekawych spotkań. Prace były kosztowne, pochłonęły prawie 4,9 mln zł. Dofinansowanie unijne i rządowe wyniosło ok. 3,5 mln zł, a reszta była wkładem własnym samorządu – powiedział Marcin Marzec, burmistrz Sandomierza, podczas otwarcia wyremontowanego gmachu.
Radości z otwarcia wyremontowanej książnicy nie kryją jej pracownicy. – Teraz w bibliotece wszystkie książki mają swoje godne miejsce: na półkach albo w gablotach. Wcześniej z powodu ciasnoty trzeba je było układać na górnej części regałów, albo na podłodze. We wszystkich działach jest także bezpośredni dostęp do księgozbioru. Wyjątkiem jest dział specjalny ze starodrukami i rękopisami. Te pozycje są zdigitalizowane i można je oglądać na miejscu, w komputerze – powiedziała Małgorzata Rzeszowiak. Otwarcie wyremontowanego gmachu zbiega się z jubileuszem 115-lecia istnienia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu.
10 czerwca w Miejskiej Bibliotece Publicznej radomszczanie czytali wybrane fragmenty adhortacji apostolskiej papieża Franciszka o miłości w rodzinie „Amoris laetitia” („Radość miłości”). Spotkanie z udziałem abp. Wacława Depo oraz przedstawicieli władz parlamentarnych i samorządowych odbyło się w ramach XXI Radomszczańskich Dni Rodziny.
Wyrażając radość z faktu, że wydarzenie może się odbywać po przerwie wymuszonej pandemią, Anita Janczak, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Radomsku, powiedziała, że instytucja „ma ogromny zaszczyt być cząstką tego pięknego dzieła”. Nawiązując do tematu lektury, podkreśliła, że miłość i rodzina „to jedne z najpiękniejszych i najważniejszych wartości w naszym życiu”.
Liturgia Słowa z dzisiejszego dnia przypomina nam, kim jest Ten, który do nas przemawia. Zwraca ona naszą uwagę na to, że Bóg jest wszechpotężny, że jest Tym, który ma moc zniszczyć naszego wroga, abyśmy mogli być wolni. A co to za wróg? Bynajmniej nie jest to opcja polityczna przeciwna moim poglądom, nie jest to złośliwy sąsiad ani bezwzględny pracodawca, który wydawałoby się, pozbawiony jest ludzkich uczuć. Moim wrogiem jest wszelkie zło, które siedzi we mnie, zaczyn wszelkiego grzechu, mój nieprzemieniony jeszcze przez łaskę Chrystusa sposób myślenia i postępowania. Mówiąc językiem biblijnym – jest to stary człowiek we mnie, którego nie ukrzyżowałem w sobie, aby mieć prawdziwe życie w sobie – życie, które daje Bóg.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.