Reklama

Wydział Teologiczny na Uniwersytecie Szczecińskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiek XIII przyniósł rozwój szkół wyższego stopnia, które z czasem zaczęły się łączyć w korporacje o autonomii wewnętrznej. Nazywano je wszechnicami lub uniwersytetami (universitas magistrorum et scholarium). Uniwersytety korzystały z przywilejów papieskich i monarszych.
Były one organizacjami międzynarodowymi. Profesorowie i studenci przybywali z najrozmaitszych krajów, a stopnie naukowe dawały prawo do nauczania wszędzie. W ramach struktur uniwersytetu nauczano na czterech wydziałach: nauk wyzwolonych, prawa, medycyny i teologii. Pierwsze uniwersytety powstały we Francji, Włoszech i Anglii, czyli były usytuowane na południe od Alp i na zachód od Renu. Natomiast na terytorium położonym na północ od Alp jako pierwszy powstał uniwersytet w Pradze dopiero w 1348 r., a następny w Krakowie (1364 r.). Potem powstawały kolejne, m.in. w: Heidelbergu, Erfurcie, Lipsku (1409 r.) i Rostoku (1419 r.). Dołączył do nich również w 1456 r. uniwersytet w Gryfii (Greifswald).
Do powstania uniwersytetu w Gryfii przyczynił się biskup kamieński Henryk Iwen (1446-68) i książę wołogoski Warcisław IX (1400-57). Książę ufundował kolegiatę przy kościele św. Mikołaja z dwunastoma prebendami dla nauczycieli akademickich. Jednak za głównego inicjatora utworzenia uniwersytetu uważany jest burmistrz Gryfii Henryk Rubenow. To właśnie miasto wzięło na siebie prawo patronatu i utrzymania szkoły wyższej. W tej sytuacji 29 maja 1456 r. papież Kalikst III (1455-58) wystosował bullę, powołującą do życia uniwersytet w Gryfii, co potwierdził cesarz Fryderyk III (1440-93). Uroczyste otwarcie uniwersytetu odbyło się 17 października 1456 r. Na pierwszy rok immatrykułowało się 242 studentów. Uniwersytet stał się kuźnią nauki pomorskiej. Pomorzanie, którzy do tej pory studiowali w: Bolonii i Pradze (XIV w.), Heiderbergu, Erfurcie i Lipsku (XV w.), a przede wszystkim w Rostoku, mogli teraz u siebie zdobywać wyższe wykształcenie. Studiowali tutaj dwaj ostatni biskupi kamieńscy: bp Marcin I Karith (1498-1521) i bp Erazm von Manteuffel (1521-44). Stąd też wyszło wielu uczonych, m.in. znany profesor E. Lubinus - twórca mapy Pomorza Zachodniego.
Kościół w średniowieczu położył wielkie zasługi na polu kultury. Jemu zawdzięczamy ocalenie i przekazanie następnym pokoleniom pomników kultury starożytnej i dalszy jej rozwój na zasadach religii chrześcijańskiej.

24 kwietnia br. (po kilku latach wzajemnych starań komisji uniwersyteckiej powołanej przez Rektora Uniwersytetu Szczecińskiego i kościelnej powołanej przez abp. Zygmunta Kamińskiego, metropolitę szczecińsko-kamieńskiego), dzięki jednogłośnej decyzji Senatu Uniwersytetu Szczecińskiego w pełni nawiązano do pięknej tradycji pomorskiej - włączając Wydział Teologiczny w struktury Uniwersytetu Szczecińskiego.
Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego zostanie utworzony w oparciu o istniejące sekcje zamiejscowe Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (WT UAM). W jego skład wejdą dotychczasowe sekcje WT UAM w: Szczecinie, Koszalinie, Paradyżu (woj. lubuskie) oraz Gorzowie Wlkp.
Strukturę wewnętrzną Wydziału stanowić będzie dwanaście katedr realizujących na poziomie magisterskim teologiczny kierunek studiów:
1. KATEDRA EGZEGEZY I TEOLOGII BIBLIJNEJ
2. KATEDRA TEOLOGII DOGMATYCZNEJ I FUNDAMENTALNEJ
3. KATEDRA TEOLOGII PATRYSTYCZNEJ
4. KATEDRA TEOLOGII MORALNEJ I DUCHOWOŚCI
5. KATEDRA TEOLOGII PASTORALNEJ I LITURGIKI
6 KATEDRA HISTORII KOŚCIOŁA STAROŻYTNEJ I ŚREDNIOWIECZNEJ
7. KATEDRA HISTORII KOŚCIOŁA NOWOŻYTNEJ I WSPÓŁCZESNEJ
8. KATEDRA KATECHETYKI I HOMILETYKI
9. KATEDRA PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII
10. KATEDRA TEOLOGII RODZINY
11. KATEDRA FILOZOFII CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
12. KATEDRA PRAWA KANONICZNEGO
Zadania naukowe Wydziału Teologicznego wynikają z jego statutu i dotyczą prowadzenia systematycznych badań w pełnym zakresie nauk teologicznych wyznaczonych przez przedstawioną wyżej wewnętrzną strukturę Wydziału. Dotyczy to badań w dziedzinie nauk biblijnych oraz badań nad historią i tradycją Kościoła, dalej głównych dyscyplin teologii systematycznej, to jest systematyzacji chrześcijańskiej wiary i moralności oraz chrześcijańskiego obrazu świata, wreszcie naukowego ujęcia praktyki życia kościelnego - w tym prawa kanonicznego.
Stan kadrowy Wydziału pozwalałby na prowadzenie studium doktoranckiego w dziedzinie nauk teologicznych. Dlatego zaraz po ukonstytuowaniu jego władz (dziekan, rada wydziału) wystąpi o przyznanie uprawnień doktorskich, a w ciągu dwóch lub trzech lat o przyznanie uprawnień habilitacyjnych.
Wydział Teologiczny będzie nastawiony na szeroką współpracę interdyscyplinarną z przedstawicielami innych nauk na US, w tym w szczególności będzie uczestniczył w projektach interdyscyplinarnych. Będzie również zobowiązany kontynuować i rozwijać formy współpracy naukowej międzyuczelnianej i międzynarodowej nawiązanej dotychczas przez sekcje Wydziału Teologicznego UAM w Szczecinie, Koszalinie, Paradyżu i Gorzowie Wlkp. Dotyczy to współpracy ze wszystkimi wydziałami teologicznymi w Polsce, a także z wydziałami teologicznymi uniwersytetów w Bambergu, Paderborn, Würzburgu (Niemcy) i Padwie (Włochy), a w przyszłości także z Uniwersytetem w Bari.
W ramach Wydziału zostaną utworzone trzy specjalności: kapłańska (seminarzyści), pastoralno-katechetyczna (świeccy) i teologii rodziny (świeccy). Obejmie on kształceniem na poziomie magisterskim (magister teologii) ok. 1000 studentów (ok. 600 na studiach dziennych, w tym około 300 kleryków przygotowujących się do święceń kapłańskich, i 400 na studiach zaocznych). Studium podyplomowe (nazywane w dotychczasowej terminologii kościelnej studium licencjackim) rozpocznie działalność po pierwszym roku funkcjonowania Wydziału. Ponadto 24 osoby są oddelegowane do odbywania studiów doktoranckich i urlopów habilitacyjnych w innych uczelniach polskich, europejskich i amerykańskich.
Działalność Wydziału Teologicznego US będzie współfinansowana przez państwo i Kościół. Zasady finansowania określi umowa między Rządem RP a Kościołem w sprawie utworzenia i funkcjonowania Wydziału Teologicznego US. Strona kościelna bezpłatnie użycza Uniwersytetowi obiekty dydaktyczne (biblioteki i czytelnie), dziekanat, pomieszczenia administracyjne i halę sportową (budynki seminaryjne w Szczecinie, Koszalinie, Gorzowie Wlkp. oraz Paradyżu). Wydział Teologiczny, nie chcąc obciążać budżetu Uniwersytetu, nie przewiduje zatrudniania asystentów, a także zobowiązuje się do wynagradzania pracowników naukowo-dydaktycznych zatrudnionych na umowę zlecenie ze środków kościelnych. W kwestii finansowania zakłada się okres przejściowy, który obejmie miesiące od października do grudnia 2003 r. W tym czasie finansowanie Wydziału przejmie przede wszystkim strona kościelna.
Rekrutacja zostanie przeprowadzona na rok akademicki 2003/2004. Wydział powinien rozpocząć swą działalność 1 października 2003 r. Funkcjonowanie dziekanatu i administracji w pełnym wymiarze rozpocznie się z dniem 1 września br.

Oprac. na podstawie Komunikatu Prasowego Uniwersytetu Szczecińskiego

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Skrutinium, czyli jak wybiera się papieża podczas konklawe

2025-05-07 16:26

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Każde głosowanie w Kaplicy Sykstyńskiej odbywa się w sposób ceremonialny i ściśle określony. Sprzyja temu papierowa i indywidualna forma oddania tajnego głosu.

Teoretycznie papież może zostać wybrany już wieczorem w dniu rozpoczęcia konklawe. Wówczas przeprowadza się pierwsze głosowanie. Dzieje się tak od 2005 roku, wcześniej głosowania odbywały się od rana drugiego dnia. Jednak w ostatnim wieku najszybciej papieża wybrano w 1939 roku. Kard. Eugenio Pacelli, późniejszy Pius XII, zyskał wymagane poparcie już w trzecim głosowaniu. Także w drugim dniu konklawe kończyło się w 2005 i w 2013 roku.
CZYTAJ DALEJ

Konklawe i najpilniej obserwowany komin świata

2025-05-07 21:12

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.

Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Kardynałowie oddają głosy w drugim głosowaniu na konklawe

2025-05-08 10:31

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Kardynałowie zamknięci na konklawe w Kaplicy Sykstyńskiej przystąpili w czwartek rano do drugiego głosowania nad wyborem papieża. Na ten dzień przewidziano cztery głosowania: dwa przed południem i dwa po południu.

Przeczytaj także: Czy dziś pojawi się biały dym? Transmisja na żywo z Watykanu
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję