Reklama

Kościół

Świat się zmienia, Kościół też

O wojnie, synodzie i Kościele po pandemii z abp. Grzegorzem Rysiem, metropolitą łódzkim, rozmawia ks. Paweł Gabara.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Paweł Gabara: Księże Arcybiskupie, w ostatnich tygodniach najczęściej wymienianym słowem jest wojna – wojna na Ukrainie. Kościół mocno się zaangażował w pomoc humanitarną. A co może i powinien zrobić od strony duchowej?

Abp Grzegorz Ryś: Pytanie o działanie duchowe jest pytaniem o działanie Ducha Świętego, ponieważ to On nas inspiruje. Nie ma wątpliwości, że kierujemy się zasadą miłości bliźniego, czyli zasadą braterstwa, i pomagamy uchodźcom wojennym w odnalezieniu się wśród nas. To jest inspiracja Boża. Ale wydaje mi się, że jest nią również to, w jaki sposób myślimy o pokoju. Od początku wojny towarzyszy mi myśl, że kiedy modlimy się o pokój, to modlimy się o cud, ponieważ pokój nie jest tylko brakiem wojny; polega nie tylko na tym, że ludzie przestają do siebie strzelać, lecz także na tym, że żyją między sobą w harmonii, jedności i we wzajemnej tolerancji. Kościół, nawołując do pokoju, tak go rozumie i ujmuje, tak czytamy w dokumentach Soboru Watykańskiego II.

Reklama

Dzieci i młodzież pytają swoich katechetów, dlaczego Bóg pozwolił, by wybuchła wojna na Ukrainie. Czy rzeczywiście ta wojna jest wolą Boga?

Wolą Boga jest zbawić człowieka, ponieważ powołał go do życia z miłości. Ale dał mu też wolną wolę, która stanowi granicę działania wszechmocy Boga. Człowiek ma w sobie niebywałą skłonność do zrzucania winy i odpowiedzialności na Boga, jednakże On tej wojny nie chciał i nie jest ona Jego wolą. Tej wojny chcieli ludzie, a Bóg dziś cierpi w każdej osobie poranionej, uwięzionej, głodnej, która z Ukrainy musiała uciekać. Cierpi również – choć w to trudno uwierzyć – w tych, którzy są agresorami, ponieważ nie może wpłynąć na ich sumienie ani wybór.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Trwa synod powszechny poświęcony synodalności w Kościele. Jest Ksiądz Arcybiskup po pierwszym spotkaniu on-line z wiernymi. Jakie oczekiwania mają uczestnicy synodu wobec Kościoła?

Dzieje się to, na czym zależało papieżowi Franciszkowi, kiedy inicjował pierwszy etap prac synodalnych, mianowicie wierni, którym naprawdę zależy na Kościele, zaczęli się nawzajem słuchać. I czynią to w sposób odpowiedzialny, tzn. nie przeszkadzają sobie, nie spierają się z poglądami innych, nie forsują własnych przekonań, lecz dzielą się swoim doświadczeniem wiary i Kościoła. Spotkania synodalne stały się przestrzenią, w której słyszy się naprawdę szczere wypowiedzi uczestników. Choćby takie, w których ktoś wyraża wątpliwości lub brak wiary w to, że w Kościele coś się zmieni. Ktoś inny podkreśla, że ksiądz w jego parafii powiedział, iż świecki w kościele ma głos tylko przy konfesjonale. A przecież człowiek podczas spowiedzi mówi: „moja wina, moja wina”, i wyznaje swoje grzechy. Ludzie świeccy nie są źródłem problemów Kościoła, to trzeba zrozumieć, tak jak zrozumieć trzeba to, że świeccy chcą przez Kościół być wysłuchani.

Reklama

Jakich działań zatem potrzebuje Kościół, by być jeszcze bliżej swoich wiernych?

Jest się bliżej, kiedy się słucha i kiedy wychodzi się na spotkanie. Gdy niweluje się dystans i szuka płaszczyzny porozumienia z drugim człowiekiem. By to zrealizować, potrzebna jest decyzja, ale – żebyśmy się dobrze zrozumieli – podkreślam, że nie chodzi tu o decyzję administracyjną. Ja nie nakażę księżom dekretem, by wychodzili do ludzi. Tu chodzi o zmianę mentalności, a z tym zawsze jest najtrudniej. W naszej diecezji powstało ponad 300 zespołów synodalnych. W całości dobrze to wygląda, ale nie łudźmy się: w jednej parafii powstało ich kilka, a w innej – żaden. Dlaczego tak się stało, trzeba by zapytać księży. Mam wrażenie, że my, duchowni, nadal boimy się coś stracić, więc konserwujemy i zabezpieczamy to, co jest, i zachowujemy się tak, jak ów człowiek z przypowieści o talentach. Zawijamy talent w chustkę i zakopujemy go w ziemi zamiast pomnażać dobro, czyli ewangelizować.

Kardynał Raniero Cantalamessa, kapucyn, mówił, że w dziejach Kościoła można zobaczyć różne fale ewangelizacji. Pierwsza z nich jest związana z działalnością Apostołów, druga – biskupów o wielkim autorytecie, następna – z działalnością mnichów: św. Patryka czy św. Wojciecha, kolejna – z działalnością św. Franciszka i św. Dominika. Kiedy dojdziemy do naszych czasów, zobaczymy, że dziś Duch Święty bardzo mocno budzi ludzi świeckich do działania w Kościele, wyposażając ich w niezliczone charyzmaty. Dlatego ważne jest, by nie zderzyli się oni z oporem duchownych, lecz spotkali się z ich otwartością na współpracę.

Myślę, że w Polsce, a już na pewno w łódzkim Kościele, nikt nie ma wątpliwości, że abp. Grzegorzowi Rysiowi zależy na ewangelizacji, stąd m.in. spotkania z młodzieżą w ramach tzw. Areny Młodych. Wiemy, że w tym roku Arena również się odbędzie. Jakie będzie główne przesłanie tego spotkania?

Arena Młodych jest owocem rozeznania osób odpowiedzialnych za jej przygotowanie, a program jest tworzony wokół słowa Bożego. W tym roku będzie to przypowieść o synu marnotrawnym, ponieważ ta Ewangelia mówi o relacjach młodszego syna do ojca, ojca do starszego syna i relacji braci między sobą. Rozeznaliśmy, że 2 lata pandemii doprowadziły do tego, iż relacje między ludźmi są w stanie wielkiego kryzysu. Wielu z nas, w tym młodych, nie potrafi unieść ciężarów relacji. Stosunkowo niedawno usłyszałem, że w Łodzi przybyło dzieci w domach dziecka i w rodzinach zastępczych. Chcemy wyjść do tych młodych ze słowem Bożym, powiedzieć im, że Jezus jest blisko nich i że przychodzi im z pomocą.

Abp Grzegorz Ryś historyk Kościoła, w latach 2011-17 biskup pomocniczy w archidiecezji krakowskiej, od 2017 r. arcybiskup metropolita łódzki

2022-03-22 13:23

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Ryś do seminarzystów: trzeba budować Kościół a nie sektę

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

seminarzyści

Magdalena Pijewska/Niedziela

O dwu poczuciach odpowiedzialności za Kościół mówił dziś w Łodzi podczas liturgii na zakończenie roku akademickiego do alumnów Seminariów Duchownych w abp Grzegorz Ryś. Po pierwsze chodzi o odpowiedzialność za to, że ktoś zaginął, a po drugie - o poczucie do odpowiedzialności za Boży model Kościoła. Żebyśmy tworzyli Kościół, a nie jakąś sektę składającą się z ludzi sytych własną cnotą – tłumaczył duchowny.

W kaplicy Dobrego Pasterza w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi zakończyła się Msza Święta kończąca rok akademicki 2021/2021. W liturgii, której przewodniczył metropolita łódzki wzięli udział rektorzy łódzkich seminariów duchownych (Seminarium diecezjalnego, Seminarium Misyjnego Redemptoris Mater oraz ogólnopolskiego Seminarium 35+), wykładowcy oraz alumni.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Stowarzyszenie Katechetów Świeckich: ruszyła zbiórka podpisów pod projektem ustawy o systemie oświaty

2025-04-07 11:09

[ TEMATY ]

projekt

specustawa

zbiórka podpisów

Stowarzyszenie Katechetów Świeckich

system oświaty

Adobe Stock

Ruszyła zbiórka podpisów pod projektem ustawy o systemie oświaty

Ruszyła zbiórka podpisów pod projektem ustawy o systemie oświaty

Ruszyła ogólnopolska zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz ustawy Prawo oświatowe, który dotyczy obowiązkowego wyboru lekcji religii lub etyki w szkołach - powiedział PAP rzecznik Stowarzyszenie Katechetów Świeckich Dariusz Kwiecień.

Stowarzyszenie Katechetów Świeckich 19 marca złożyło do marszałka Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe wraz z tysiącem podpisów osób popierających go.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję