Reklama

Niedziela w Warszawie

Szkoła w czasie pandemii

Trwają ferie. Dzieci i młodzież odpoczywają po pierwszym semestrze nauki, w części również zdalnej. Dla uczniów, jak i nauczycieli nie było to doświadczenie łatwe. Jak wpłynęło na szkolną społeczność?

Niedziela warszawska 6/2022, str. V

[ TEMATY ]

nauka zdalna

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Starsi uczniowie po feriach powrócą do nauki zdalnej

Starsi uczniowie po feriach powrócą do nauki zdalnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pandemia i zdalne nauczanie stały się wyzwaniem dla wszystkich. Uczniowie musieli się nauczyć żyć w szkole z zachowaniem zasad sanitarnych. Maseczki, dezynfekcja, niespotykanie się z uczniami innych klas – to wszystko było nowością i u wielu uczniów, jak i nauczycieli wzbudzało duży niepokój.

– Uczniowie bardziej nieśmiali, zamknięci w sobie na tym nie skorzystali. Ukrywanie się za szklanym ekranem komputera nie było dobrą okazją do przełamywania barier i wypowiadania się na forum klasy – zauważa Nikola, nauczycielka w szkole podstawowej na Woli i wskazuje na jeszcze jeden znaczący skutek pandemii – poziom wiedzy uczniów. – Nie każdy rodzic miał czas, aby stale być przy dziecku, aby wytłumaczyć, poprawić na bieżąco to, co wyszło źle. Na lekcji jest nauczyciel i jego reakcja jest natychmiastowa, a pomoc udzielana w miarę potrzeb.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Plusy i minusy

Reklama

Do negatywnych wniosków dochodzą również uczniowie. Jakuba z XXXIII LO im. Mikołaja Kopernika w Warszawie zdalne nauczanie mniej motywuje do nauki, powoduje problemy ze snem i frekwencją na lekcjach. Ale widzi on także pozytywne strony – np. oszczędność czasu na dojazd do szkoły i co za tym idzie – mniejsze zmęczenie. Maciek, uczeń Technikum Fototechnicznego, uważa nawet, że zdalne nauczanie powinno być wprowadzone na stałe. Przyznaje jednak, że ma ono też minusy. – Największym problemem jest utrudniony kontakt z niektórymi nauczycielami i fakt, że wszystko trzeba załatwiać mailowo – mówi.

W szkole sióstr zmartwychwstanek na Żoliborzu przejście na nauczanie zdalne nie stanowiło problemu. Wszystkie przedmioty na poszczególnych etapach edukacyjnych prowadzone były przez platformę Teams. Także lekcje religii. – Mimo że to jest zupełnie inny kontakt z uczniem niż w szkole, ale w tym czasie przekaz wiary i treści katechezy odbywał się w sposób dostosowany do sytuacji – podkreśla s. Maria Renata CR, katechetka.

Życie religijne uczniów

Życie religijne najmłodszych w dużej mierze zależy od ich rodziców i od tego w jaki sposób dbali o rozwój życia wiarą u siebie i swoich dzieci w czasie izolacji. Rodzic jako pierwszy jest katechetą dla swojego dziecka i to on kształtuje najważniejsze wartości od pierwszych chwil jego życia, przede wszystkim swoją postawą wiary i modlitwy.

– Jeśli nie ma przykładu wiary rodziców, praca katechety to orka na ugorze – zaznacza Małgorzata, katechetka w szkole podstawowej na Tarchominie.

Z jej obserwacji wynika, że uczniowie na religii w szkole chcą odpocząć. W ich odczuciu ta lekcja ma być inna niż pozostałe – luźna i przyjemna.

– Są klasy, gdzie dzieci ze mną tworzą katechezę. Ale w większości to teatr jednego aktora. Zwłaszcza jeśli pracuje się w trudnych warunkach, np. prowadząc zajęcia na korytarzu szkolnym. W młodszych klasach dzieci przychodzą na religie, bo chcą. W starszych – bo rodzice nakazują – zauważa Małgorzata.

Reklama

To niejedyny smutny wniosek. Faktem jest też, że zdecydowana większość uczniów nie prowadzi żadnego życia religijnego. Nie mają doświadczenia modlitwy, potrzeby przystępowania do sakramentów czy pragnienia lektury Pisma Świętego. Pandemia pogłębiła te negatywne postawy wśród uczniów.

– Choć została już dawno zniesiona dyspensa od obowiązku uczestniczenia w niedzielnej Mszy św., wielu uczniów nadal mówi o tym, że ogląda transmisje w telewizji lub przyznaje, że rodzice z uwagi na ryzyko zakażenia się covidem nie pozwalają im na udział we Mszach św. w kościele – ubolewa Małgorzata.

Współpraca z parafią

Wszystko to powoduje, że największym wyzwaniem, przed którym stoją dzisiaj katecheci, jest przebicie się z wartościami chrześcijańskimi przez to, co ludziom młodym oferuje świat. Istotne jest przekazanie wiary i treści katechezy w atrakcyjny i dostosowany do współczesnych odbiorców sposób, używając metod i nowych form pracy, którymi na co dzień posługują się uczniowie. – To ogromne wyzwanie, aby nie stracić młodych katolików, tylko pozyskać ich dla Boga i Kościoła – mówi s. Renata.

Wielką rolę odgrywa także współpraca katechetów z duszpasterzami w parafii. W tej materii pozytywne doświadczenie ma s. Renata. – Uczniowie klas trzecich naszej szkoły mają przygotowanie do sakramentów pokuty i Eucharystii w parafii św. Jana Kantego. Katechezy prowadzi ks. prał. dr Grzegorz Ostrowski, proboszcz parafii. Raz w miesiącu dla dzieci i ich rodziców jest sprawowana Msza św. inicjacyjna, a po niej odbywa się katecheza w dwóch grupach, oddzielnie dla rodziców i dzieci. Kościół oraz serca ks. proboszcza i wszystkich kapłanów naszej parafii zawsze są dla nas otwarte – podkreśla.

Wnioski na przyszłość

Reklama

Jak pandemia wpłynęła na pracę nauczycieli? Z pewnością z jednej strony zdopingowała do wykorzystania nowoczesnych narzędzi nauczania na odległość – tzw. e-learningu, a z drugiej zwiększyła dystans uczeń-mistrz.

– Początkowa euforia uczniów i studentów zdalnym trybem nauczania, łatwiejszego, bardziej anonimowego, dającego dużą swobodę podczas zajęć, przerodziła się w poważny deficyt wiedzy. Pomimo więc dużego wysiłku nauczycieli, większego niż przed pandemią, efekty nauczania są gorsze – zauważa Jacek, wykładowca akademicki z Warszawy.

A czy szkoła z doświadczeniem pandemii może mieć jakieś korzyści? Zdaniem Jacka, czas ten powinien skłonić do refleksji nad systemem nauczania, ponieważ ten tradycyjny, jaki znamy z klas, sal wykładowych, pracowni i laboratoriów, nie da się zaszczepić w możliwości nauczania zdalnego i nie do końca pasuje do uwarunkowań dzisiejszych czasów. – Zmiany, jakie zajdą w procesie nauczania wskutek doświadczeń z okresu pandemii, będą korzystnym unowocześnieniem, dostosowaniem do aktualnych potrzeb i oczekiwań – podkreśla.

2022-02-01 12:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdy dom staje się szkołą

Niedziela warszawska 48/2020, str. V

[ TEMATY ]

pandemia

nauka zdalna

Łukasz Krzysztofka

Postępy edukacyjne w szkole on-line zależą od samego ucznia i od tego, czy któryś z rodziców nad nim czuwa

Postępy edukacyjne w szkole on-line zależą od samego ucznia i od tego, czy któryś z rodziców nad nim czuwa

To, co dzieciom i młodzieży otworzyło furtkę do większej swobody, rodzicom narzuciło duże ograniczenia i nowe obowiązki.

Trudno w szkole on-line odnaleźć to co z pewnością osładza wielu uczniom czas nauki – czyli wygłupy, gonitwy po szkole lub podwórku, opowiadanie sobie dowcipów i wreszcie przepychanki, które są czasem wstępnym objawem zainteresowania się płcią przeciwną. Swobodne rozmowy na przerwach, czy dzielenie się kanapkami z przyjacielem – opowiada Jan Dąbrowski, dyrektor Szkoły Podstawowej Montessori im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie.
CZYTAJ DALEJ

Czy jesteśmy gotowi przyznać, że jesteśmy nieużyteczni?

2025-09-30 07:06

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Damian Burdzań

Druga kwestia poruszona przez Jezusa dotyczy służby. Każe nam mówić: Słudzy nieużyteczni jesteśmy; wykonaliśmy to, co powinniśmy wykonać. Czy są to rzeczywiście nasze słowa? Czy jesteśmy gotowi przyznać, że jesteśmy nieużyteczni?

Apostołowie prosili Pana: «Dodaj nam wiary». Pan rzekł: «Gdybyście mieli wiarę jak ziarnko gorczycy, powiedzielibyście tej morwie: „Wyrwij się z korzeniem i przesadź się w morze”, a byłaby wam posłuszna. Kto z was, mając sługę, który orze lub pasie, powie mu, gdy on wróci z pola: „Pójdź zaraz i siądź do stołu”? Czy nie powie mu raczej: „Przygotuj mi wieczerzę, przepasz się i usługuj mi, aż zjem i napiję się, a potem ty będziesz jadł i pił”? Czy okazuje wdzięczność słudze za to, że wykonał to, co mu polecono? Tak i wy, gdy uczynicie wszystko, co wam polecono, mówcie: „Słudzy nieużyteczni jesteśmy; wykonaliśmy to, co powinniśmy wykonać”».
CZYTAJ DALEJ

Strefa Gazy/ Flotylla Sumud ogłosiła stan wyjątkowy z obawy przed interwencją Izraela

2025-10-01 20:36

[ TEMATY ]

strefa gazy

pixabay.com

Alarm

Alarm

Izraelska marynarka wojenna rozpocznie przechwytywanie łodzi z flotylli Global Sumud w ciągu godziny. Na pokładach jednostek ogłoszono stan wyjątkowy - poinformowali w środę organizatorzy akcji, cytowani przez agencję Reutera.

Flotylla poinformowała, że w jej okolicy dostrzeżono 20 izraelskich okrętów wojennych. Dodano, że okręty zbliżyły się na odległość ok. 3 mil morskich. Flotylla ogłosiła wcześniej, że znajduje się mniej niż 80 mil morskich (ok. 148 km) od blokowanej Strefy Gazy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję