Największa realizacja Włodzimierza Tetmajera w zakresie malarstwa monumentalnego stanowi niewątpliwie wyjątkowe dzieło, które pod względem artystycznym wpisuje się nie tylko do skarbca sztuki diecezji sosnowieckiej, lecz także kultury narodowej. Dzieło to wykonane przez Tetmajera przy udziale Henryka Uziembły w harmonijną całość zespala wątek religijny, patriotyczno-historyczny i ludowy. Artysta wyróżnił tu trzy główne grupy tematyczne: motywy związane z wezwaniem kościoła (Wniebowzięcie i Koronacja Najświętszej Maryi Panny); tematyka ilustrująca najważniejsze wydarzenia z życia Chrystusa i Maryi (Święta Rodzina, Adoracja Trzech Królów, Ukrzyżowanie i Zmartwychwstanie), jak również tematy związane z historią i wybitnymi postaciami Kościoła (Apostołowie, Ewangeliści, Odnalezienie Krzyża Świętego, Apostołowie Słowian, Święci i Błogosławieni).
Tetmajer odtwarzając pamiętne czasy i wielkie postacie znane z narodowych dziejów chciał pokrzepić spragnionych wolności Polaków. Potwierdzeniem tego są m.in. słowa inskrypcji zapisane w kruchcie bazyliki katedralnej mówiące o tym, że kościół „ozdobiony został ku czci Bożej chwały i Rzeczypospolitej nieszczęśliwej wspomożenia dla dźwignięcia serc wszystkich Polaków”. Polichromia sosnowiecka, z punktu widzenia ikonografii chrześcijańskiej, to jedno z najbardziej oryginalnych dzieł sakralnych Tetmajera. Pod względem zastosowania sugestywnych, oryginalnych kolorów wyróżnia się od pozostałych realizacji artysty.
W ostatnim czasie ukazał się album Katedra sosnowiecka. Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu ukazujący piękno sosnowieckiej świątyni i kunszt artystyczny wszystkich tworzących w niej artystów, w tym Włodzimierza Tetmajera. Proboszcz parafii katedralnej, ks. kan. Jan Gaik, zachęca do zapoznania się z publikacją i zaprasza do podziwiania wnętrza najważniejszego kościoła diecezji sosnowieckiej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu