Reklama

Prawnik wyjaśnia

Chrzest dziecka w rodzinie mieszanej

Niedziela Ogólnopolska 3/2021, str. 59

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W jakim Kościele małżonkowie – katolik i protestant, powinni ochrzcić dziecko? Czy są jakieś wytyczne?

Odpowiedź eksperta

Małżeństwo, w którym jedna ze stron jest niekatolicka i przynależy do wspólnoty akatolickiej, a druga jest katolikiem, jest pewną nadzwyczajną formą zawarcia związku małżeńskiego (o czym było więcej w Niedzieli nr 3 z dnia 19 stycznia 2020 r.). Katolik przy okazji wyboru miejsca chrztu dziecka musi zrobić wszystko, co w jego mocy, aby potomstwo zostało ochrzczone w Kościele katolickim, a następnie wychowane po katolicku, gdyż takie właśnie gwarancje strona katolicka musiała złożyć, aby zawrzeć małżeństwo w Kościele w formule mieszanej. Kodeks prawa kanonicznego reguluje, że w przypadku, gdy jedno z rodziców jest katolikiem, dziecko przez chrzest św. ma zostać przyjęte do Kościoła, do którego przynależy rodzic katolicki, a zatem odpowiedź na pytanie nasuwa się sama.

Chrzest dziecka w tym przypadku, mając na uwadze wcześniejsze (przy okazji zawierania małżeństwa) deklaracje strony katolickiej, powinien odbyć się w Kościele katolickim i tym samym dziecko powinno zostać włączone do Kościoła katolickiego. Ponadto warunkiem ochrzczenia dziecka jest uzasadniona nadzieja, że zostanie ono wychowane po katolicku. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę z tego, że w małżeństwach mieszanych nie zawsze będzie zgoda rodziców. Można sobie wyobrazić sytuację, że dziecko zostanie ochrzczone we wspólnocie protestanckiej i gdy nie ma wątpliwości co do zastosowanej materii i formy sakramentu, a tym samym nie podważa się ważności chrztu, to chrzest jako taki jest ważny i nie powtarza się tego sakramentu, np. chrzcząc dziecko warunkowo. Katolik jednak nie może zbyt łatwo zgadzać się na taką formę chrztu. Powinno mu zależeć na spełnieniu podjętych zobowiązań, które nie są tylko teoretyczne, ale pociągają za sobą również decyzje praktyczne. Należy także pamiętać, że oddanie dziecka do chrztu w innej religii sankcjonowane jest karą w porządku prawnym Kościoła, czyli katolik popełnia przestępstwo przeciwko religii i jedności Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-01-12 18:42

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krzyż to nie koniec – o cierpieniu i Wielkim Piątku w świetle życia i nauczania św. Jana Pawła II

2025-04-18 11:39

[ TEMATY ]

krzyż

Wielki Piątek

św. Jan Paweł II

arch. KUL

„Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża” — te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu 22 października 1978 roku, zapowiadały kierunek jego całego życia i nauczania. Krzyż nie był dla niego symbolem klęski, lecz drogą do miłości. A Wielki Piątek — nie końcem, ale tajemniczym przejściem w stronę zmartwychwstania.

Wielki Piątek to dzień ciszy. Milkną organy w kościołach, gasną światła, a ołtarz zostaje ogołocony — jakby cały świat na chwilę wstrzymał oddech wobec niewypowiedzianej tajemnicy krzyża. To dzień, który stawia pytania, ale nie zawsze udziela odpowiedzi. Św. Jan Paweł II swoim życiem i nauczaniem pokazał, że właśnie w cierpieniu można odnaleźć sens, nadzieję i głębię człowieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Wielki Piątek to nie teatr

– W każdej Eucharystii Jezus oddaje swoje życie za nas. To nie jest teatr, to jest zaproszenie – powiedział abp Wacław Depo. W Wielki Piątek metropolita częstochowski przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w bazylice Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu.

W homilii hierarcha przypomniał, że „Chrystus zbawił nas nie za cenę czegoś przemijającego – złota czy srebra, ale za cenę swojej Krwi, męki i śmierci, abyśmy mieli życie wbrew prawu śmierci”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję