Reklama

W wolnej chwili

Konkurs ma się dobrze

– Ten konkurs rozsławia Kraków i Polskę na cały świat – przekonywała Ewa Warta-Śmietana, pomysłodawczyni i dyrektor Międzynarodowego Konkursu Operetkowo-Musicalowego im. Iwony Borowickiej.

Niedziela Ogólnopolska 2/2021, str. 41

[ TEMATY ]

kultura

musical

Archiwum Fundacji CZARDASZ

Ewa Warta-Śmietana z przedstawicielami organizatorów i laureatów konkursu

Ewa Warta-Śmietana z przedstawicielami organizatorów i laureatów konkursu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo trwającej pandemii COVID-19 po raz dziewiąty zorganizowany został przez Fundację Czardasz konkurs, który cieszy się dużą popularnością wśród młodych utalentowanych śpiewaków operowych. Jego formułę dostosowano do wymogów sanitarnych związanych z pandemią. Komisja przesłuchała uczestników w trakcie dwóch kolejnych etapów, a 20 grudnia 2020 r. wystąpili nagrodzeni oraz wyróżnieni.

Bez publiczności

Warto przypomnieć, że w poprzednich edycjach konkursu koncert galowy stawał się ważnym wydarzeniem muzycznym. Chętnie uczestniczyli w nim melomani z różnych części Polski. Tym razem formuła została ograniczona do ceremonii rozdania dyplomów i nagród oraz prezentacji artystycznej laureatów, bez udziału publiczności, która mogła śledzić wydarzenie za pośrednictwem internetu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Witając uczestników koncertu, Ewa Warta-Śmietana przypomniała, że konkurs trwa od 2004 r., i zauważyła: – Chociaż operetka zniknęła z repertuaru scen muzycznych Krakowa czy innych miast, ten konkurs ma się dobrze. Jak państwo widzą, nie przeszkadza mu nawet pandemia. Rozsławia on nasze miasto Kraków i Polskę na cały świat, bo uczestniczą w nim przedstawiciele z wielu krajów. Tym razem do konkursu zgłosiło się 34 uczestników; obok Polaków także młodzi artyści z Niemiec, Ukrainy, Białorusi i Grecji.

Reklama

Dyrektor konkursu przypomniała, że od lat jego współtwórcą jest wybitny śpiewak, ambasador kultury polskiej – Wiesław Ochman. Podkreśliła też rolę zmarłego w grudniu 2019 r. red. Jacka Chodorowskiego, publicysty muzycznego i popularyzatora muzyki wokalnej: – Jacek Chodorowski przez szereg lat całym sercem wspierał organizację tego konkursu – zauważyła. Zapewniła, że na zawsze pozostanie on w pamięci, i zadedykowała mu koncert.

Laureaci i wyróżnieni

Uczestników konkursu przesłuchiwało jury w składzie: prof. Akademii Muzycznej w Krakowie, mistrz śpiewu Andrzej Biegun, dziennikarz, konferansjer i instrumentalista Paweł Sztompke, założyciel i dyrektor Orkiestry Straussowskiej Obligato, multiinstrumentalista Jerzy Sobeńko oraz dyrektor konkursu Ewa Warta-Śmietana.

Jak poinformował prof. Andrzej Biegun, równorzędne wyróżnienia przyznano: Bartoszowi Nowakowi oraz Wojciechowi Dzwonkowskiemu, a laureatami zostali Adrian Domarecki (I miejsce), Emilia Osowska (II) i Piotr Karzełek – III. Ponadto przyznano wyróżnienia pozaregulaminowe. Profesjonalne nagranie koncertu laureatów zostanie udostępnione na stronie: konkurs.czardasz.org.pl .

Laureaci i wyróżnieni prezentowali w koncercie po jednym utworze. Towarzyszyła im Orkiestra Straussowska Obligato. Zapewne wielu słuchających pomyślało, że także bez bezpośredniego kontaktu z wykonawcami muzyki i śpiewu świat jest uboższy.

Nadzieja

Organizatorzy konkursu mają tego świadomość. Stąd plany związane z podsumowaniem tej jego edycji, o czym poinformowała dyrektor Warta-Śmietana: – Mam nadzieję, że w najbliższym czasie sytuacja się znormalizuje i uda nam się zorganizować zaplanowany w Filharmonii Krakowskiej koncert galowy z udziałem zaproszonych gwiazd oraz laureatów obecnej i poprzednich edycji konkursu.

2021-01-05 11:49

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rząd dał stypendium aktywiście na piosenki o historii zakazu aborcji w Polsce

[ TEMATY ]

musical

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

aktywista

piosenki

zakaz aborcji

Jaś Kapela

wPolityce.pl

Polacy zrzucą się na stypendium dla lewicowego aktywisty

Polacy zrzucą się na stypendium dla lewicowego aktywisty

To nie żart! Jaś Kapela dostał roczne stypendium literackie z resortu kultury. Na co? "Pisanie piosenek do musicalu o historii zakazania aborcji w Polsce". Tak wygląda pomysł rządu Donalda Tuska na kulturę – podał portal wPolityce.pl.

Jak czytamy:
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Tryptyk o Pasterzu - spektakl Duszpasterstwa Akademickiego „PIATKA” w 20. Rocznicę premiery

2025-04-13 10:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

W auli Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi odbyła się kinowa premiera spektaklu Tryptyk o Pasterzu w reżyserii Grzegorza Małeckiego przygotowanego w 2006 roku przez Duszpasterstwo Akademickie PIĄTKA.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję