Jedno z najstarszych hospicjów w Polsce zaczyna mieć kłopot z normalnym funkcjonowaniem. Zajmuje się ono nieuleczalnie chorymi w ostatnim okresie ich życia.
Powodem trudności jest panująca pandemia COVID-19 i związane z nią rygory sanitarne. Spowodowały one brak odwiedzin na oddziale hospicyjnym, udzielanie jedynie teleporad w opiece domowej oraz ograniczenie kontaktu z wolontariuszami.
– Mimo tych trudnych warunków trwamy, ale bardzo potrzebujemy finansowego wsparcia dla profesjonalnej hospicyjnej opieki. Hospicjum stacjonarne, choć z wielkimi rygorami sanitarnymi, przyjmuje chorych. Lekarze, pielęgniarki, psycholodzy i rehabilitanci oraz opiekunowie medyczni niosą naszym pacjentom potrzebną profesjonalną pomoc. Ksiądz kapelan codziennie odprawia Mszę św. w kaplicy hospicyjnej i odwiedza chorych, przynosząc Pana Jezusa i udzielając sakramentów – opisuje sytuację Jolanta Stokłosa, prezes Hospicjum św. Łazarza w Krakowie.
Hospicjum wspiera finansowo m.in. kampania „Pola Nadziei”, jednak ze względu na panującą sytuację coroczną kwestę przeniesiono do internetu. – Odbywają się jeszcze kwesty wolontariuszy na pogrzebach, na których wolą zmarłych lub rodziny jest pomoc hospicjum ofiarowana zamiast kwiatów. Ale to nie wystarczy – przyznaje prezes Stokłosa.
Funkcjonowanie krakowskiego hospicjum można wesprzeć, dokonując wpłaty na konta bankowe on-line na stronach internetowych: hospicjum.krakow.pl/wirtualna-puszka oraz pomagam.pl/pola-nadziei .
Módlmy się za naszego papieża Leona XIV, niech nasz Bóg i Pan, który go wybrał do wykonywania władzy biskupiej, zachowa go w zdrowiu i bezpieczeństwie dla swojego Kościoła świętego, aby rządził świętym ludem Bożym.
Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.
W salonie domu rodzinnego Steinów przy ul. Nowowiejskiej 38 odbędą się dwa spotkania, w trakcie których uczestnicy zmierzą się z dziełem Edyty Stein pt. „Drogi poznania Boga. Studium o Dionizym Areopagicie”.
Spotkania odbędą się 10 i 17 maja o godz. 10, pod okiem znawcy filozofii – ks. Bartłomieja Kota, duszpasterza akademickiego wrocławskiej „Maciejówki”. – Ponieważ bez odpowiedniego przygotowania łatwo można się zniechęcić do dzieł Edyty Stein, uczestnicy będą mieli szansę przez dwa warsztatowe spotkania przygotować się do owocnej lektury tekstu – mówi ks. Bartłomiej Kot.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.