Tego nikt się nie spodziewał – gdy rozpoczął się okres Wielkiego Postu w Kościele robiliśmy postanowienia i podejmowaliśmy szlachetne wyrzeczenia...
Sytuacja epidemiczna, która postawiła na nogi cały niemal świat, szybko zweryfikowała nasze plany. #Zostańwdomu nabrało nowego znaczenia. A jak ten nakaz wpłynął na „duże domy”?
W Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym we Wrocławiu rektor ks. Kacper Radzki podjął stanowczą decyzję: wszyscy zostają.
– Nie jesteśmy przyzwyczajeni do całkowitego zamknięcia, a teraz go doświadczamy – mówi kl. Adrian Gałuszka. Prawie 70 osób trwa razem na modlitwie. Modlimy się więcej i pracujemy więcej. To prawda, izolacja też męczy, ale może to właśnie nasz ból Wielkiego Postu? – zastanawia się.
Kl. Jakub Wiechnik potwierdza, że kwarantannę w seminarium wypełnia modlitwa. – O godz. 15.00 modlimy się Koronką do Bożego Miłosierdzia, a później każdy może adorować Jezusa do godz. 17.00. Wszyscy w seminarium zostali podzieleni na 4 grupy, każda ma wyznaczony czas, w którym adoruje. O godz. 21.00, w odpowiedzi na prośbę abp. Kupnego, modlimy się Apelem Jasnogórskim i Różańcem, śpiewamy Suplikacje.
Ksiądz rektor potwierdza: – Decyzja o pozostaniu w seminarium nie była łatwa, ale miejsce kleryka jest właśnie w seminarium, i dopóki nie wydarzy się nic, co nakaże mu je opuścić, to powinien tu być. Formacja trwa, wydarzenia nadzwyczajne są także elementem tej formacji – mówi. Zdradza też, że zdecydowano się na kroki szczególne. – Każdy z nas, aż do Środy w Wielkim Tygodniu, 3 dni będzie modlił się częścią bolesną Różańca, Koronką do Bożego Miłosierdzia, odprawi Drogę Krzyżową i odmówi Litanię do św. Józefa. Złoży też w tym dniu jałmużnę i będzie pościł o chlebie i wodzie w intencji przebłagania za grzechy nasze i całego świata – mówi ksiądz rektor. Żołnierze Jezusa powinni trwać na posterunku i to właśnie ma miejsce we wrocławskim seminarium.
Jeden raz w roku znana na całym świecie i otoczona kultem przez wiernych prawosławnych ikona autorstwa Andrieja Rublowa „Trójca Święta”, w czasie poprzedzającym uroczystość Trójcy Przenajświętszej, obchodzonej zgodnie z kalendarzem juliańskim, przenoszona jest z Galerii Trietiakowskiej do pobliskiej cerkwi św. Mikołaja w Moskwie. W tym roku wierni adorowali ikonę od 21 do 24 czerwca. W wigilię uroczystości przed ikoną odprawione zostało nabożeństwo ze śpiewem akatystu.
Bł. Salomea – witraż autorstwa Stanisława Wyspiańskiego w krakowskiej bazylice św. Franciszka z Asyżu, gdzie pochowana jest ta pierwsza polska klaryska
Dawno, dawno temu, a dokładniej przed ponad siedmioma wiekami, żyła piastowska księżniczka. Była córką Leszka Białego i Grzymisławy, księżniczki ruskiej. Miała na imię Salomea
Wydano ją za Kolomana, syna króla Węgier. Wspólnie z mężem władała na terenie dzisiejszej Dalmacji, Chorwacji i Słowenii. Oboje zostali tercjarzami franciszkańskimi i od ślubu żyli w dziewictwie. Na ich dworze wychowywała się Kinga, przyszła święta małżonka księcia krakowsko-sandomierskiego Bolesława Wstydliwego (młodszego brata Salomei). Po bitwie z Tatarami, zmarł od poniesionych ran mąż naszej bohaterki, która jako 30-letnia wdowa wróciła na dwór brata.
Kwiaty pod pomnikiem kard. Kominka złożył m.in. zarząd Fundacji Obserwatorium Społeczne.
59. rocznica ważnych słów biskupów polskich do biskupów niemieckich: „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”.
18 listopada przypada 59. rocznica „Orędzia biskupów polskich do ich niemieckich braci w Chrystusowym urzędzie pasterskim”. Dokument, którego inicjatorem był kard. Bolesław Kominek, miał szczególny charakter pojednania i zawierał braterskie przesłanie do Kościoła i narodu niemieckiego o wzajemne wybaczenie krzywd i win. Z okazji rocznicy wrocławianie upamiętnili to wydarzenie pod pomnikiem kard. Kominka. – Kard. Kominek spojrzał na relacje polsko-niemieckie wbrew obowiązującej wówczas w Polsce narracji, że Polacy i Niemcy skazani są na odwieczna wrogość. Po pierwsze w dokumencie opisał te relacje jako nie zawsze wrogie. Po drugie podjął tematy tabu, m.in. opozycję antynazistowską w Niemczech czy cierpienia wypędzonych. Postanowił złamać dychotomię ofiara-oprawca proponując w to miejsce etyczny dyskurs o pojednaniu. Opisał 1000-letnią relację obu narodów mówiąc o pozytywnych i negatywnych stronach – nie zapominał o złu, ale widział także dobro. Kard. Bolesław Kominek myślał o pojednaniu i sformułował ideę pojednania w tym najbardziej znanym zdaniu „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” – o znaczeniu orędzia opowiadał prof. Wojciech Kucharski, zastępca dyrektora Centrum Historii "Zajezdnia". Podkreślał, że orędzie jest nie tylko elementem dziedzictwa Europejskiego, ale także światowego: – Dlatego w zeszłym roku w listopadzie trzech arcybiskupów – arcybiskup wrocławski, koloński i warszawski – wystąpili do Międzynarodowego Komitetu UNESCO o wpisanie trzech dokumentów na listę „Pamięć świata”. Rękopis orędzia znajduje się w archiwum archidiecezji wrocławskiej, finalny dokument podpisany przez 36 polskich biskupów w języku niemieckim znajduje się w archiwum archidiecezji kolońskiej, a odpowiedź Episkopatu Niemiec w języku polskim w archiwum archidiecezji warszawskiej. Te trzy dokumenty, tworzące korespondencję pojednania, są bardzo ważnym elementem, które Wrocław, Polska, Niemcy dają Europie i światu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.