W tej informacji moją uwagę przyciągnął tytuł. Jak wiadomo, tytuły są zwykle mniej lub bardziej, ale zawsze przesadzone, aby przyciągnąć uwagę czytelnika i zachęcić go do przeczytania tekstu. „Czy kościelna szkoła zostanie zmuszona do odrzucenia Pisma Świętego, zdjęcia krzyży i zakazu zgromadzeń religijnych?” – pod tym ostatnim sformułowaniem mieści się modlitwa. No tu już przesadzili – pomyślałem w pierwszej chwili. Przecież to niedorzeczne, żeby w szkole, która jest własnością kościelną, zakazać czegoś, co stanowi serce wiary, co jest najświętsze. Przecież nawet jeżeli komuś się nie podoba – a wiemy, że nie podoba się dziś wielu – to zmienia się szkołę i do widzenia. Okazuje się jednak, że tytuł nie był specjalnie przerysowany. Tak, grupa rodziców uczniów jednej ze szkół chrześcijańskich, prowadzonej przez Kościół anglikański w 60-tysięcznym miasteczku Tunbridge Wells na południowych wschodzie Wielkiej Brytanii, przygotowała 13-stronicowy dokument, w którym dała upust swojej złości i wyliczyła, co im się nie podoba w chrześcijańskiej szkole, a chodzi m.in. o Pismo Święte, krzyż i wspólną modlitwę. Jeszcze jakiś czas temu wydawało się to absurdalne, aby żądać usunięcia z wyznaniowej szkoły znaków wspólnoty religijnej, do której szkoła należy i która jest jej organem prowadzącym. Zdaje się, że przekroczyliśmy kolejną barierę. Zresztą zarząd szkoły do tego zachęcił, wcześniej bowiem nie walczył skutecznie w obronie jednej z organizacji charytatywnych działających na terenie placówki. Nie podobała się ona tej samej grupie rodziców rozrabiaków, bo w jej ramach dzieci były uczone, że mężczyzna nie może poślubić mężczyzny i że istnieje piekło, do którego idą grzesznicy. Komentatorzy mówią, że na naszych oczach kończy się właśnie wolność religijna, czego Tunbridge Wells jest najlepszym przykładem.
W dniach 19-21 września w Miejscu Piastowym odbędzie się jubileuszowy Festiwal Mocy. Patronem 5. edycji michalickiego spotkania młodych będzie św. Jan Paweł II Wielki. Wydarzenie odbędzie się pod hasłem #CzemóBarka, które w swoisty sposób łączy „Pokolenie JP2” z dzisiejszą młodzieżą. W tym roku swój występ na Festiwalu potwierdzili: Golec uOrkiestra, Marcin Kruszewski (Prawo Marcina), ksiądz Sebastian Picur, ksiądz-raper Jakub Bartczak oraz zespoły niemaGotu i Teleo.
Idea tegorocznego Festiwalu Mocy nawiązuje do obchodów Roku Jubileuszowego 2025 oraz św. Jana Pawła II, który ćwierć wieku temu, podczas ostatniego jubileuszu wprowadzał Kościół w nowe tysiąclecie. Organizatorzy michalickiego spotkania młodych uznali, że przy okazji Rok Jubileuszowego należy oddać hołd św. Janowi Pawłowi II oraz przybliżyć jego postać młodym ludziom, którzy urodzili się po śmierci Papieża Polaka. Hasłem tegorocznej edycji jest intrygujące połączenie: #CzemóBarka. Z jednej strony odwołuje się ono do młodzieżowego slangu – słowa „czemó”, które zrobiło zawrotną karierę w internecie, z drugiej – do pieśni „Barka”, nieodłącznie związanej z osobą św. Jana Pawła II. To właśnie ten utwór towarzyszył Papieżowi w czasie pontyfikatu i był spontanicznie podejmowany przez wiernych na całym świecie.
"Niepokalane Poczęcie", Francisco de Zurbaran, olej na płótnie, 1630-1635
Kościół katolicki obchodzi 8 września święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Nie wiemy dokładnie, kiedy narodziła się Maryja, a data tego święta wynika z tradycji kultu maryjnego.
Świętowane tego wydarzenia niesie głęboką treść teologiczną. Narodzenie Maryi było bezpośrednią zapowiedzią przyjścia Zbawiciela. Ojcowie Kościoła mówili, że Maryja poprzedza przyjście Mesjasza tak jak nastanie jutrzenki zapowiada pełny blask dnia. W liturgii bizantyjskiej prawdę tę wyrażają słowa: „Narodzenie Twoje, Boża Rodzicielko, zwiastowało radość całemu światu: z Ciebie bowiem wzeszło Słońce Sprawiedliwości, Chrystus, nasz Bóg”, a w liturgii zachodniej prośba o wstawiennictwo tej, która „dla całego świata stała się nadzieją i jutrzenką zbawienia”.
Kościół we Francji nadal zmaga się z kryzysem powołań do życia konsekrowanego. Zmienia się jednak motywacja młodych zakonników. Wstępują do klasztoru przede wszystkim dla Boga. Pragną modlitwy i transcendencji. Ważna jest dla nich liturgia. To przełom generacyjny względem poprzednich pokoleń, które stawiały na zaangażowanie społeczne. Zdecydowana większość nowych powołań pochodzi ze środowisk „bardzo katolickich”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.