Na pierwszy rzut oka może się wydawać dziwne, że prestiżowy amerykański dziennik „New York Times” poświęca duży artykuł niewiele znaczącej i obecnej na rynku zaledwie od 4 lat marce piwa produkowanego we Włoszech. Trunek o nazwie „Nursia” jest produkowany przez benedyktyńskich mnichów w Nursji, która niedawno padła ofiarą najsilniejszego od 36 lat we Włoszech trzęsienia ziemi. Choć nie było ofiar w ludziach, to nie znaczy, że nie było innych strat. Największą stratą – pisaliśmy już o tym i przypominamy w „Niedzieli” – jest całkowite zniszczenie bazyliki św. Benedykta. Wspomniany artykuł znalazł się na łamach „New York Timesa” przede wszystkim dlatego, że większość z 15 mnichów, którzy tworzą wspólnotę benedyktyńską przy bazylice, stanowią Amerykanie. Przybyli do Nursji – miejscowości, w której urodził się św. Benedykt, w 2000 r., aby zasiedlić klasztor, który od czasu kasaty zakonów zarządzonej przez Napoleona pozostawał bez zakonników. Po tragedii z końca października br. mnisi z Connecticut, Południowej Karoliny, Teksasu i innych regionów USA postanowili odbudować bazylikę. Koszty są ogromne. Pomocą może być piwo, które ostało się w kadziach po trzęsieniu ziemi. Zakonnicy tę specjalną, ocalałą serię chcą zabutelkować i sprzedawać z przeznaczeniem na odbudowę klasztoru.
Produkcją piwa „Nursia” zajmują się wyłącznie mnisi – w przypadku innych marek piw zakonnicy dają tylko nazwę. Browar przy klasztorze w Nursji w dosłownym tego słowa znaczeniu służył życiu mniszemu, teraz ma posłużyć do odbudowania klasztoru.
Pomóż w rozwoju naszego portalu