Reklama

Edukacja

SLAM 2015 – słowo (p)o szkole

Czym jest SLAM? – odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, a może nawet do końca niemożliwa za pomocą tylko słów. Po szkole wychodzi się z czymś więcej niż tylko wiedzą – wychodzi się ubogaconym w niepowtarzalne przeżycia i emocje

Niedziela szczecińsko-kamieńska 35/2015, str. 2

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum prywatne

Wykłady w Szkole Liturgicznego Animatora Muzycznego

Wykłady w Szkole Liturgicznego Animatora Muzycznego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zasadniczo Szkoła Liturgicznego Animatora Muzycznego, jak sama nazwa wskazuje, jest formą kształcenia. Istotnie można tu zdobyć ogromną wiedzę z szeroko pojętego zakresu muzyki liturgicznej i animacji śpiewu w czasie liturgii. Dla przykładu tytuły niektórych wykładów i ćwiczeń, które odbyły się w trakcie rocznej formacji: „Wiara i liturgia”, „KKK o Liturgii”, „Śpiewy mszalne”, „Ogólne wprowadzenie do mszału rzymskiego”, „O psalmie responsoryjnym”, „Chorał gregoriański – pierwszy śpiew Kościoła”, „Za i przeciw łacinie w liturgii”, „Dokumenty Kościoła – o muzyce liturgicznej”, „O Mszach dla grup specjalnych; o Mszach z udziałem dzieci”, „Polifonia sakralna renesansu: źródła, rozkwit, oddziaływanie”.

Program szkoły przewidywał również zajęcia z zakresu kształcenia warsztatu osoby śpiewającej, prowadzone w niezwykle interesujący sposób. Były to wykłady i ćwiczenia dotyczące emisji głosu, podstaw zasad muzyki, podstaw rozśpiewania, podstaw dyrygowania. I co może dla niektórych być cenną informacją – nieznajomość nut nie dyskwalifikowała uczestników formacji – co więcej – można się było pomalutku z nimi zaprzyjaźnić i zacząć je oswajać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W czasie formacji dowiedzieliśmy się nie tylko dlaczego śpiew jest tak wartościowym elementem liturgii i jak poprawnie go wykonywać, ale również, co i kiedy należy śpiewać, czyli o doborze odpowiednich pieśni na dany okres roku kościelnego. Trzeba dodać, że wykłady i ćwiczenia prowadzone były przez wysokiej klasy specjalistów i często przeradzały się w twórcze i rozszerzające dany temat dyskusje.

Z naszych bardzo ożywionych rozmów wyłonił się smutny obraz codziennej i powszechnej praktyki prowadzenia śpiewów liturgicznych, który często nie jest spójny z zalecaną teorią i dokumentami Kościoła. Dlatego też niezmiernie istotnym jest, aby jak najwięcej osób animujących śpiew w czasie liturgii przeszło formację taką jak SLAM. Pomoże to nam wszystkim zadbać we właściwy sposób o piękno i poprawność sprawowania liturgii.

I na koniec ostatni wątek SLAM-owych refleksji, choć bodaj najważniejszy. Te niezwykłe spotkania prowadzone przez Siostry Uczennice Krzyża ukazały nam najistotniejszą prawdę o śpiewie podczas liturgii. Mianowicie dla kogo i po co to wszystko czynimy. Wbrew temu, co może na początku formacji niektórym się wydawało, najważniejsze nie jest perfekcyjne wykonawstwo, lecz osoba, dla której to robimy – nasz Ojciec Bóg. Nie można powiedzieć, że jakość wykonania śpiewów liturgiczny nie jest ważna, gdyż kiepskim śpiewem po prostu obrażamy Pana Boga, ale wzbudzenie tej szczególnej iskry wiary podczas śpiewu sprawia, że ma on właściwy wymiar – staje się prawdziwą modlitwą. I właśnie ta prawda podczas rocznej formacji stała się „prawdą objawioną”.

Jak one to zrobiły? Właśnie to najtrudniej powiedzieć. Siostry mają szczególny dar, charyzmę, otwartość, ciepło, radość życia, a ich dom niezwykłą aurę i energię. Wspólne adoracje, modlitwy, Eucharystie, niekończące się po zajęciach rozmowy, pyszne posiłki, pomocna dłoń i odpowiedzi na nurtujące nas – nie zawsze proste pytania. To wszystko sprawiło, że SLAM stał się dla nas niezwykłym i niezapomnianym edukacyjno-duchowym wydarzeniem, a dom sióstr stał się naszym domem. Wielka szkoda, że nie zostaliśmy na drugi rok w tej samej klasie... Ale teraz pora na kolejnych uczestników. Nie wahajcie się – naprawdę warto.

Szczegóły dotyczące nowego naboru na rok 2015/2016 niebawem na stronie: www.centrumformacji.eu.

2015-08-27 12:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto szkoły organistowskiej

Niedziela lubelska 49/2014, str. 5

[ TEMATY ]

szkoła

Paweł Wysoki

Podczas poświęcenia tablicy i budynku

Podczas poświęcenia tablicy i budynku

We wspomnienie św. Cecylii, patronki muzyki kościelnej, swoje święto przeżywała wspólnota Archidiecezjalnego Studium Organistowskiego w Lublinie

Uroczystości rozpoczęły się Mszą św. sprawowaną w kościele pw. Najświętszego Serca Jezusowego pod przewodnictwem arcybiskupa seniora Stanisława Wielgusa. Witając zgromadzonych, ks. dr hab. Krzysztof Grzesiak, dyrektor studium, podkreślał, że jest to wyjątkowy czas z racji poświęcenia odnowionego budynku szkoły organistowskiej oraz tablicy upamiętniającej jej założyciela ks. Edwarda Pudełko. Dyrektor zachęcał do modlitwy dziękczynnej za 37 lat istnienia studium, a szczególnie za społeczność wykładowców i słuchaczy, złączonych więzami serdecznej przyjaźni zakorzenionej w miłości Jezusa Chrystusa. Duszpasterze i wierni wypraszali obfite błogosławieństwo dla żyjących organistów, a zmarłych polecali Bożemu Miłosierdziu.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Radość pośród pytań

2025-12-13 20:09

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 35, 1-6a. 10, • Jk 5, 7-10, • Mt 11, 2-11
CZYTAJ DALEJ

Turcja: odkryto fresk Jezusa - „Dobrego Pasterza” z III w.

2025-12-15 10:25

[ TEMATY ]

Turcja

fresk

Adobe Stock

Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan

Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan

Archeolodzy w Turcji odkryli fresk z wczesnochrześcijańskiej epoki Anatolii, przedstawiającego Jezusa o rzymskich rysach jako „Dobrego Pasterza”. Malowidło odnaleziono w sierpniu br. w podziemnym grobowcu w pobliżu Izniku, miasta w północno-zachodniej Turcji, które zapisało się w historii chrześcijaństwa jako miejsce I Soboru Nicejskiego w 325 r. n.e. Papież Leon XIV niedawno odwiedził to miasto w ramach swojej pierwszej podróży zagranicznej.

W tamtym czasie region należał do Imperium Rzymskiego, a grobowiec w wiosce Hisardere datowany jest na III wiek, okres, gdy chrześcijanie wciąż doświadczali powszechnych prześladowań. Fresk Dobrego Pasterza ukazuje młodzieńczego, ogolonego Jezusa, ubranego w togę i niosącego kozę na ramionach. Badacze podkreślają, że jest to jeden z nielicznych przykładów w Anatolii, gdzie Jezus został przedstawiony z wyraźnie rzymskimi atrybutami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję