Obraz klęczącego przed chrzcielnicą św. Jana Pawła II w rodzinnym mieście kierował myśli nauczycieli pielgrzymujących w tym roku na Jasną Górę w stronę tajemnicy chrztu św.: sakramentu i przyszłorocznych uroczystości 1050. rocznicy chrztu Polski. 78. Ogólnopolska Pielgrzymka Nauczycieli odbywała się w dniach 1-2 lipca i przebiegała pod hasłem „Tu wszystko się zaczęło...”, które nawiązywało do słów Jana Pawła II wypowiedzianych w Wadowicach i przywołujących najważniejsze wartości otrzymane w rodzinnym mieście przez przyszłego papieża: chrzest, wiarę, modlitwę, rodzinę, szkołę, sztukę. Dedykowanie pielgrzymki sakramentowi chrztu św. pozwoliło nauczycielom powrócić do źródeł wiary. Wykłady, świadectwa, homilie, wspomnienia przywoływały refleksje związane z chrztem św. w ujęciu doświadczenia osobistego i doświadczenia ojczyzny i narodu.
– To pielgrzymowanie do momentu podarowanego przez Boga – mówił biskup koszalińsko-kołobrzeski Edward Dajczak, delegat Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Nauczycieli, wspominając swoją pielgrzymkę do kościoła w rodzinnej miejscowości, w którym przyjął chrzest św., i swoje młodzieńcze uczestnictwo w uroczystościach 1000-lecia chrztu Polski. Bp Dajczak od 15 lat pielgrzymuje z nauczycielami na Jasną Górę. W tym roku kończy tę posługę, za co mu serdecznie dziękowali nauczyciele przybyli licznie z całej Polski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W pierwszym dniu pielgrzymowania w auli o. Kordeckiego miało miejsce sympozjum, w czasie którego nauczyciele wysłuchali wykładu ks. dr. Jarosława Kwietnia z WSD w Koszalinie. Ksiądz Profesor na przykładzie postaci św. Cypriana mówił, jak chrzest zmienia życie człowieka i kim się stajemy, gdy włączamy się we wspólnotę Kościoła. Następnie reżyser i dokumentalista Lech Dokowicz dał świadectwo, jak na kolanach powrócił do źródeł wiary. Ten twórca filmów o niszczącej sile demonów, cywilizacji śmierci i obronie życia zwrócił uwagę na dechrystianizację Europy i siłę wiary Polaków poddawanych laickim ideologiom. Dwa następne świadectwa kobiet podkreślały rolę zawierzenia rodziców Matce Bożej Jasnogórskiej i przekazanie tego daru następnemu pokoleniu, dzięki czemu jedna ocaliła życie nienarodzonych dzieci (chłopcy na ramionach ojca byli żywym świadectwem daru wiary rodziców), a druga świadomości chrztu i przynależności do wspólnoty Kościoła zawdzięcza radzenie sobie w najtrudniejszych momentach życia. Panel prowadził związany od lat z pielgrzymkami nauczycieli na Jasną Górę dr Stanisław Sławiński. W tym dniu nauczyciele uczestniczyli w Apelu Jasnogórskim, któremu przewodniczył bp Edward Dajczak, i nocnej Mszy św. pod przewodnictwem biskupa drohiczyńskiego Tadeusza Pikusa.
W kolejnym dniu pielgrzymki nauczyciele wysłuchali relacji z sympozjum i listu do polskich nauczycieli, który przekazał dr Stanisław Sławiński, oraz wykładu o. dr. Piotra Włodygi, benedyktyna z Krakowa, pt. „Trzeba nam się na nowo narodzić”. Mszy św. przewodniczył bp Dajczak, który na zakończenie podziękował nauczycielom za 15 lat wspólnego pielgrzymowania na Jasną Górę, za świadectwo wiary. – Nie mówię: żegnam, mówię: do zobaczenia – powiedział, podkreślając, ile zyskał dzięki spotkaniom z nauczycielami. Mówił, że zawsze będzie się za nich modlił. – Zbyt was kocham, by moja modlitwa za Was ustała – podkreślił, prosząc o serdeczne przyjęcie jego następcy bp. Piotra Turzyńskiego z diecezji radomskiej. Kwiaty i życzenia składały delegacje nauczycieli z całego kraju, w tym NSZZ Nauczycieli „Solidarność” z Małopolski, której sztandar poświęcił Ksiądz Biskup w czasie Mszy św.
78. Ogólnopolską Pielgrzymkę Nauczycieli przygotował i prowadził duszpasterz nauczycieli ks. Wojciech Wójtowicz, za co mu od ołtarza serdecznie podziękował bp Dajczak.
* * *
Bp Edward Dajczak dla „Niedzieli”:
Pielgrzymka nie rozwiązuje wszystkich problemów szkół. W tym roku chcemy uświadomić nauczycielom zwłaszcza to, kim są. Nasze zadanie nie jest instrukcją dotyczącą zachowania. Zdecydowaliśmy ileś lat temu, że na pielgrzymce pomagamy nauczycielom zająć się sobą, własnym powołaniem, własną tożsamością. Jeżeli to się stanie, to po powrocie do domu dzieje się tak, że jest większe zaangażowanie, większa otwartość, większa gotowość do służby. I to jest również zadanie tegorocznej pielgrzymki. Nie ma wskazówek, co nauczyciele mogą i mają zrobić, poza jedną – że mają być świadkami tego, kim są, świadkami ich spotkania z Bogiem, dzielenia się tym spotkaniem z innymi. Analizując i uświadamiając sobie własne powołanie, nauczyciele włączają się w wiele dzieł w sposób niepowtarzalny, jedyny, bo tacy są – każdy z nas.