Prawykonania Symfonii koncertującej „Bałtyckiej” i „Hymnu ku czci Świętego Jana Pawła II” Sławomira Czarneckiego zabrzmią w dniach 9 i 10 maja br. podczas XXIX Warszawskich Spotkań Muzycznych. Drugi z koncertów połączony będzie z promocją najnowszej płyty kompozytora, zawierającej utwory poświęcone św. Janowi Pawłowi II
W ramach Warszawskich Spotkań Muzycznych 9 maja o godz.19 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z udziałem pianisty Karola Radziwonowicza i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyr. Krzysztofa Słowińskiego odbędzie się prawykonanie Symfonii koncertującej „Bałtyckiej” na fortepian z orkiestrą. 10 maja o godz. 20 w bazylice Świętego Krzyża w Warszawie w koncercie połączonym z promocją najnowszej płyty kompozytora – „Sławomir Stanisław Czarnecki. Choral Works” – zabrzmią utwory chóralne, m.in. prawykonanie „Hymnu ku czci Świętego Jana Pawła II”. Wykonawcą koncertu będzie toruński chór Schola Cantorum Thorunensis pod dyr. Pawła Głowińskiego, który również wziął udział w nagraniach płyty.
Materiał „Sławomir Stanisław Czarnecki. Choral Works” stanowią utwory na chór a cappella: „Modlitwy papieskie” op. 48 – cykl sześciu kompozycji do słów Ojca Świętego Jana Pawła II, „Hymn ku czci Świętego Jana Pawła II”, powstały w 2014 r. z okazji kanonizacji Papieża Polaka, oraz hymny ku czci Matki Bożej „Corona Mariae” op. 45.
„modlitwy papieskie” to modlitwy Papieża do Matki Bożej wypowiadane w różnych sanktuariach maryjnych podczas kolejnych wizyt w Polsce. Urzeczony ich pięknem kompozytor ubrał je w prostą, homofoniczną formę pieśni chóralnej. Taką samą formę ma również zawarta na płycie maryjna „Antyfona «Bądź pozdrowiona, Królowo niebieska»” op. 47, napisana do starego tekstu z XIX-wiecznego modlitewnika.
„Hymn ku czci Świętego Jana Pawła II” jest kompozycją w formie trzyzwrotkowej ze wstępem i zakończeniem. Każda zwrotka ma inne opracowanie muzyczne. Kompozycję łączy refren oparty na słowach: „Te Beatum canimus” (Ciebie, Świętego, sławimy), które są też mottem płyty, powstałej z myślą o świętym Papieżu.
Hymny ku czci Matki Bożej z cyklu „Corona Mariae” powstawały w latach 2004-09. 6-, 8-głosowe kompozycje nawiązują do chorału gregoriańskiego, techniki organum, motetu czy wielobarwnej i bogatej harmonicznie muzyki końca renesansu, przetwarzając typowe dla nich elementy i łącząc je w jednorodną całość charakterystyczną dla epoki postmodernistycznej. Kompozycje te napisane zostały do łacińskich wierszy współczesnego poety – prof. Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego.
Sławomir Czarnecki urodził się w 1949 r. w Jeleniej Górze. Szkołę muzyczną II stopnia ukończył w Częstochowie w klasie fortepianu. Kompozycję studiował w PWSM (obecnie UMFC) w Warszawie w latach 1969-74 u Piotra Perkowskiego i Romualda Twardowskiego. W latach 1980-81 odbył studia uzupełniające z zakresu kompozycji u Oliviera Messiaena w Paryżu, jako stypendysta rządu francuskiego. Jest laureatem 17 konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą (Warszawa, Katowice, Słupsk, Gdańsk, Darmstadt, Triest, Paryż, Rzym). Obecnie jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od wielu lat związany jest także ze Szkołą Muzyczną II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie, w której prowadzi zajęcia z propedeutyki kompozycji. Za swoją pracę pedagogiczną i twórczość został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis klasy srebrnej. Jego twórczość obejmuje utwory solowe, kameralne, symfoniczne, chóralne i kantatowe.
Koncert utworów chóralnych zawartych na najnowszej płycie Sławomira Czarneckiego, połączony z jej promocją, zabrzmi również 6 czerwca w godzinach wieczornych w katedrze toruńskiej.
Sierpniowa uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, popularnie zwana Matki Boskiej Zielnej, w parafii grodziskiej to od kilku lat prawdziwa uczta duchowa. To niezwykłe święto łączy w sobie przeżycia artystyczne, jak również możliwość udziału w uroczystej Liturgii odpustowej ku czci Matki Bożej. Bowiem tradycją stały się koncerty organowe poprzedzające Eucharystię. Możliwość ich organizacji zaistniała, gdy w nowym kościele parafialnym znalazły się XVIII-wieczne, barokowe organy, które do 2008 r. znajdowały się w starym kościele
Staraniem proboszcza ks. Henryka Kosza prace remontowo-konserwatorskie przy organach rozpoczęły się w 2008 r. i trwały do 2011 r. Ten unikatowy prospekt organowy jest jednym z najcenniejszych i najstarszych na terenie Podlasia. Według dokumentacji historyczno-konserwatorskiej dokonanej w 1995 r. na zlecenie Państwowej Służby Ochrony Zabytków w Białymstoku, instrument ten można datować na pierwszą połowę XVIII wieku. Jest on przykładem prospektu organowego epoki baroku na obszarze krajów środkowoeuropejskich powstałego w okresie szczytu budownictwa organowego. Wartość zabytkową tego pozytywu podnosi zachowana przeważająca część jego wyposażenia, mimo iż pierwotny, barokowy charakter instrumentu został nieco zatarty w wyniku dokonanych wcześniej prac remontowych. Również w tym roku – 15 sierpnia odbył się kolejny koncert organowy. W programie koncertu znalazły się krótkie utwory zróżnicowane stylistycznie, łatwe i przyjemne w odbiorze dla słuchacza, ukazujące różne walory brzmieniowe organów. Na każdy koncert zapraszani są inni artyści – znawcy i pasjonaci muzyki organowej. Wykonawcą tegorocznego koncertu był Dariusz Hajdukiewicz. Studiował na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku w klasie organów Marii Terleckiej. Studia te ukończył w 2001 r. z wyróżnieniem. W latach 2002-2004 zrealizował studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Wielokrotnie uczestniczył w międzynarodowych mistrzowskich kursach interpretacji, które prowadzili znani organiści świata. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej muzyki Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVIII-wiecznej, północnoniemieckiej szkoły organowej, jak również w realizacji „basso continuo” w dziełach oratoryjnych mistrzów baroku, a także w realizacji akompaniamentu do chorału gregoriańskiego i oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. Jego zainteresowania rozciągają się również na literaturę organową romantyzmu i kompozytorów współczesnych, m.in.: Mendelssohna, Francka, Brosiga, Regera oraz Alena i Messiaena. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator na renomowanych, międzynarodowych festiwalach muzyki organowej i kameralnej oraz okolicznościowych koncertach organowych w wielu miastach Polski i za granicą. Współpracuje z wieloma solistami, chórami, orkiestrami i instytucjami muzycznymi w kraju i na świecie. Przez wiele lat współpracował z Archidiecezjalną Komisją ds. Muzyki Kościelnej przy Kurii Metropolitalnej w Białymstoku. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u św. Alberta w Mońkach, Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku oraz Festiwalu Muzyki Kościelnej Archidiecezji Białostockiej. W 2012 r. Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało medalem Towarzystwa.
Jest rok 1846. Francja przechodzi poważny kryzys, epokę fermentu i zmian społecznych. Kraj przeżywa najpierw rewolucję, czasy napoleońskie, wreszcie lata nędzy. Rodzi się moda na racjonalizm i krytykę Kościoła. W wielu miejscach z wolna zanika wiara.
Nawet najzdrowsze zdawałoby się środowiska – wsie – tracą swą tożsamość i wyrzekają się swoich tradycji. W Corps ludzie żyją tak, jakby Boga nie było. Tam właśnie mieszkała Melania Calvat (lub Mathieu). W 1846 r. miała czternaście lat. Tam żył też jedenastoletni Maksymin Giraud. Choć oboje mieszkali w tej samej parafii, La Salette, pierwszy raz spotkali się dopiero na dwa dni przed objawieniem się Matki Najświętszej. Nic dziwnego, byli tak różni, że nawet gdyby się gdzieś zobaczyli, nie zauważyliby swojej obecności.
W Muzeum Narodowym Republiki Kazachstanu w Astanie prezentowane są księgi i symbole religijne.
Wystawa pt. „Bezcenne skarby tradycji religijnych świata” została przygotowana z okazji VIII Kongresu Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych przez Centrum Dialogu Międzyreligijnego we współpracy z Muzeum Narodowym Republiki Kazachstanu. Jej celem jest wzmocnienie wzajemnego zrozumienia pomiędzy przedstawicielami różnych religii i kultur, zaprezentowanie duchowego dziedzictwa religii świata oraz promowanie wartości pokoju i harmonii.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.