W ramach Warszawskich Spotkań Muzycznych 9 maja o godz.19 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z udziałem pianisty Karola Radziwonowicza i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyr. Krzysztofa Słowińskiego odbędzie się prawykonanie Symfonii koncertującej „Bałtyckiej” na fortepian z orkiestrą. 10 maja o godz. 20 w bazylice Świętego Krzyża w Warszawie w koncercie połączonym z promocją najnowszej płyty kompozytora – „Sławomir Stanisław Czarnecki. Choral Works” – zabrzmią utwory chóralne, m.in. prawykonanie „Hymnu ku czci Świętego Jana Pawła II”. Wykonawcą koncertu będzie toruński chór Schola Cantorum Thorunensis pod dyr. Pawła Głowińskiego, który również wziął udział w nagraniach płyty.
Materiał „Sławomir Stanisław Czarnecki. Choral Works” stanowią utwory na chór a cappella: „Modlitwy papieskie” op. 48 – cykl sześciu kompozycji do słów Ojca Świętego Jana Pawła II, „Hymn ku czci Świętego Jana Pawła II”, powstały w 2014 r. z okazji kanonizacji Papieża Polaka, oraz hymny ku czci Matki Bożej „Corona Mariae” op. 45.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
„Modlitwy papieskie” to modlitwy Papieża do Matki Bożej wypowiadane w różnych sanktuariach maryjnych podczas kolejnych wizyt w Polsce. Urzeczony ich pięknem kompozytor ubrał je w prostą, homofoniczną formę pieśni chóralnej. Taką samą formę ma również zawarta na płycie maryjna „Antyfona «Bądź pozdrowiona, Królowo niebieska»” op. 47, napisana do starego tekstu z XIX-wiecznego modlitewnika.
„Hymn ku czci Świętego Jana Pawła II” jest kompozycją w formie trzyzwrotkowej ze wstępem i zakończeniem. Każda zwrotka ma inne opracowanie muzyczne. Kompozycję łączy refren oparty na słowach: „Te Beatum canimus” (Ciebie, Świętego, sławimy), które są też mottem płyty, powstałej z myślą o świętym Papieżu.
Hymny ku czci Matki Bożej z cyklu „Corona Mariae” powstawały w latach 2004-09. 6-, 8-głosowe kompozycje nawiązują do chorału gregoriańskiego, techniki organum, motetu czy wielobarwnej i bogatej harmonicznie muzyki końca renesansu, przetwarzając typowe dla nich elementy i łącząc je w jednorodną całość charakterystyczną dla epoki postmodernistycznej. Kompozycje te napisane zostały do łacińskich wierszy współczesnego poety – prof. Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego.
Sławomir Czarnecki urodził się w 1949 r. w Jeleniej Górze. Szkołę muzyczną II stopnia ukończył w Częstochowie w klasie fortepianu. Kompozycję studiował w PWSM (obecnie UMFC) w Warszawie w latach 1969-74 u Piotra Perkowskiego i Romualda Twardowskiego. W latach 1980-81 odbył studia uzupełniające z zakresu kompozycji u Oliviera Messiaena w Paryżu, jako stypendysta rządu francuskiego. Jest laureatem 17 konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą (Warszawa, Katowice, Słupsk, Gdańsk, Darmstadt, Triest, Paryż, Rzym). Obecnie jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od wielu lat związany jest także ze Szkołą Muzyczną II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie, w której prowadzi zajęcia z propedeutyki kompozycji. Za swoją pracę pedagogiczną i twórczość został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis klasy srebrnej. Jego twórczość obejmuje utwory solowe, kameralne, symfoniczne, chóralne i kantatowe.
Koncert utworów chóralnych zawartych na najnowszej płycie Sławomira Czarneckiego, połączony z jej promocją, zabrzmi również 6 czerwca w godzinach wieczornych w katedrze toruńskiej.