Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Konkurs „Ars et gloria”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara i sztuka są nierozerwalnie ze sobą związane. Ta więź jest szczególnie silna w muzyce. Nie ma takiego gatunku muzycznego, w którym nie znajdziemy religijnych odwołań – począwszy od muzyki współczesnej, skończywszy na kompozycjach symfonicznych. Oczywiście ciężar gatunkowy jest różny, w zależności od rodzaju wykonywanej muzyki.

Aby poziom muzyczny pokazać w pełnym blasku, ks. dr hab. Paweł Sobierajski – wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a jednocześnie diecezjalny duszpasterz środowisk twórczych diecezji sosnowieckiej, organizuje autorski projekt o nazwie: „Ars et gloria”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Ars et gloria” to I Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej. Patronat honorowy nad konkursem sprawują metropolita katowicki abp Wiktor Skworc i prof. dr hab. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach. Opiekę medialną nad przeglądem roztacza Tygodnik Katolicki „Niedziela”.

Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej organizowany jest przez Instytut Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Pierwsza edycja konkursu odbędzie się w dniach od 24 do 27 września br. w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Reklama

– Celem konkursu jest popularyzowanie wokalnych dzieł muzyki sakralnej, wspieranie jednostek wybitnych w ich kształceniu wokalnym, nawiązanie kontaktu z młodzieżą szczególnie uzdolnioną wokalnie i coroczne promowanie Instytutu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – powiedział ks. dr hab. Paweł Sobierajski, pomysłodawca przedsięwzięcia. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie klas wokalnych szkół muzycznych II stopnia lub studenci kierunków muzycznych innych niż wokalistyka, urodzeni po 31 grudnia 1993 r. Zakwalifikowanych do I etapu zostanie tylko 50 wykonawców.

Jakie są warunki uczestnictwa w I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej? Kandydaci zostaną poinformowani pocztą elektroniczną o wpisaniu na listę uczestników konkursu po zalogowaniu się na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria. Uczestnik konkursu może wystąpić z prośbą o współpracę z pianistą – akompaniatorem akredytowanym przy konkursie (organizatorzy nie zapewnianą ani zakwaterowania, ani wyżywienia uczestnikom konkursu).

Reklama

Jest o co walczyć, bowiem oprócz splendoru międzynarodowego zwycięstwa organizatorzy przewidzieli trzy główne nagrody, w wysokości: I miejsce – 3000 zł, II miejsce – 2000 zł, III miejsce – 1000 zł. Przewidziano również wyróżnienia i nagrody specjalne, m.in. za najlepsze wykonanie utworu należącego do jednej z poniższych kategorii: sakralnej arii oratoryjno-kantatowej, pieśni maryjnej, pieśni eucharystycznej, pieśni artystycznej o tematyce bożonarodzeniowej, pasyjnej, wielkanocnej, sakralnej pieśni kompozytora urodzonego po 1900 r., sakralnej pieśni kompozytora śląskiego. Jednak jury I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej zastrzega sobie prawo innego podziału nagród, co może wpłynąć na ich wysokość. Pierwsza nagroda będzie zawsze przyznawana albo w całości, albo w ogóle nie będzie przyznawana. Przewidziano także nagrody pieniężne dla wyróżniających się pedagogów oraz pianistów – akompaniatorów, współautorów sukcesu swoich uczniów.

Wykonawców I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej będzie oceniać siedmioosobowe jury, którego skład zostanie podany w dniu rozpoczęcia konkursu. Jury będzie oceniać występy uczestników w skali od 0 do 25 punktów. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 26 września br., podczas koncertu laureatów w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureaci konkursu odbierający nagrodę zobowiązani są do wzięcia bezpłatnego udziału w koncercie laureatów w Akademii Muzycznej w Katowicach wieczorem trzeciego dnia konkursu oraz w koncercie laureatów organizowanym w dniu następnym w parafii sponsorującej nagrody konkursowe oraz do wykonania podczas tych koncertów utworów wskazanych przez jury.

I jeszcze jedna ważna rzecz – obowiązujący repertuar konkursowy. Do I etapu przesłuchań konkursowych należy przygotować: dowolną pieśń sakralną lub arię sakralną w obcym języku nowożytnym; sakralną arię oratoryjno-kantatową (barokowa lub klasyczna) oraz sakralny utwór romantyczny polskiego kompozytora. Maksymalny czas prezentacji to 10 minut. Etap II – maksymalny czas prezentacji 15 minut – należy przygotować: sakralną pieśń współczesnego kompozytora urodzonego po 1900 r.; sakralną romantyczną arię oratoryjno-kantatową oraz sakralny utwór śląskiego kompozytora. W przypadku poważnych problemów z przygotowaniem stosownego repertuaru, uczestnik konkursu powinien wykonać w swoim programie przynajmniej trzy różne utwory sakralne, zastępując kolejne trzy utworami świeckimi (np. pieśń, aria oratoryjno-kantatowa, aria operowa). Uczestnik konkursu musi wykonać wszystkie utwory z pamięci, zarówno podczas przesłuchań konkursowych, jak i podczas koncertów laureatów. Uczestnik konkursu może w II etapie powtórzyć tylko jeden utwór wykonywany w I etapie konkursu. Przekroczenie określonego w regulaminie czasu prezentacji w danym etapie może skutkować dyskwalifikacją uczestnika. Arie oratoryjno-kantatowe i operowe mogą być wykonywane wyłącznie w oryginalnych tonacjach z zachowaniem oryginalnego języka kompozycji i rodzaju głosu wykonawcy. Pieśni można wykonywać w dowolnych tonacjach i tłumaczeniach. Więcej informacji na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria.

2015-01-29 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niepodległa - trudne słowo

[ TEMATY ]

koncert

pieśni patriotyczne

Agata Zawadzka

Wydarzenie było zwieńczeniem weekendowych warsztatów muzyczno-chóralnych „Niepodległość - trudne słowo” prowadzonych m.in. przez Jakuba Tomalaka

Wydarzenie było zwieńczeniem weekendowych warsztatów muzyczno-chóralnych „Niepodległość - trudne słowo”  prowadzonych m.in. przez Jakuba Tomalaka

18 listopada w kościele pw. Pierwszych Męczenników Polski odbył się koncert pieśni patriotycznych.

Wydarzenie było zwieńczeniem weekendowych warsztatów muzyczno-chóralnych „Niepodległość - trudne słowo” prowadzonych przez Jakuba Tomalaka, grupę Abba Pater Music i siostrę Karen Trafankowską, a zorganizowanych przez gorzowskie stowarzyszenie „Gaudete”. Wzięło w nich udział około stu osób, chcących nauczyć się pieśni o Polsce. Z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości przed gorzowska publicznością zaprezentowali się uczestnicy warsztatów, chór Abba Pater oraz orkiestra kameralna. Wśród utworów znalazły się takie pieśni jak: „Rota”, „Przybyli ułani”, czy„Ojczyzna”. -Udział w warsztatach był dla mnie rozwojem nie tylko muzyczno - wokalnym ale też przede wszystkim duchowym. Mile i wartościowo spędzonym czasem wśród wielu utalentowanych i wspaniałych ludzi.- tak o udziale w warsztatach i wystąpieniu podczas koncertu mówiła Anna Porowska.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Stanisława Kostki

[ TEMATY ]

nowenna

św. Stanisław Kostka

Karol Porwich/Niedziela

Nowennę do św. Stanisława Kostki odmawiamy między 9 a 17 września lub w dowolnym terminie.

„Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną” (Wj 20,3; Pwt 5,7)
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Zmarł ks. kan. Jan Mrowca

2025-09-12 17:13

[ TEMATY ]

Świebodzice

śmierć kapłana

kapłan diecezji świdnickiej

ks. Jan Mrowca

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Ks. ka. Jan Mrowca (1946-2025)

Ks. ka. Jan Mrowca (1946-2025)

W 50. roku kapłaństwa i 79. roku życia, po długiej chorobie, zaopatrzony sakramentami świętymi, w piątek 12 września w godzinach popołudniowych odszedł do Domu Ojca ks. kan. Jan Mrowca.

O śmierci kapłana poinformowała Świdnicka Kuria Biskupia. - Powierzamy Zmarłego Kapłana Bożemu Miłosierdziu i modlitwom wiernych – napisano w komunikacie, zapowiadając, że szczegóły pogrzebu zostaną podane wkrótce.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję