Reklama

Kościół

La Moreneta – Madonna papieży

XVIII-wieczna drewniana rzeźba Matki Bożej z Montserrat, nazywanej La Moreneta, od 15 lat towarzyszy głównym papieskim celebracjom w Watykanie. Została podarowana w 1963 r. Pawłowi VI przez ówczesnego ambasadora Brazylii i do dziś pozostaje w doskonałym stanie, dzięki dwóm dorocznym przeglądom konserwatorskim, przez ekspertów z Muzeów Watykańskich.

[ TEMATY ]

La Moreneta

Vatican Media

Matka Boża z Montserrat

Matka Boża z Montserrat

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od czternastu lat w Laboratorium Konserwacji Obrazów i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich regularnie pojawia się wyjątkowa rzeźba. To drewniana statua, będąca kopią XV-wiecznej figury Matki Bożej z Montserrat, patronki Katalonii, znanej jako La Moreneta. Latem 1963 r., z okazji rozpoczęcia pontyfikatu Pawła VI, została ona podarowana Papieżowi przez ówczesnego prezydenta Brazylii João Goularta. XVIII-wieczna rzeźba pochodzi z Ameryki Południowej i została wykonana w drewnie kasztanowym.

„Biała Czarna Madonna”

W odróżnieniu od oryginału, którego potoczna nazwa, La Moreneta, nawiązuje do ciemnej karnacji Madonny w tym wizerunku, watykańska rzeźba przedstawia Maryję o jasnej cerze. Ubrana jest w bogato zdobioną szatę, którą porusza wiatr. Pierwotnie ozdobiona była także naszyjnikiem i kolczykami. Oczy z masy szklanej nadają jej uroczy, łagodny wygląd. Na rękach trzyma Dzieciątko Jezus, które błogosławi, trzymając w lewej dłoni glob. Paweł VI, wielki miłośnik rzeźby drewnianej, umieścił ją w przedpokoju swego papieskiego apartamentu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od Pawła VI do Leona XIV

Od 2011 r., z woli Benedykta XVI, rzeźba towarzyszy najważniejszym papieskim celebracjom w Bazylice św. Piotra lub na Placu św. Piotra. Aby zachować jej wyjątkowe piękno, to cenne dzieło – narażone na częste przenoszenie – od prawie piętnastu lat jest pod opieką Stefanii Colesanti, mistrzyni prac konserwatorskich w Laboratorium Muzeów Watykańskich.

Vatican Media

Matka Boża z Montserrat

Matka Boża z Montserrat

Reklama

„Od prawie trzydziestu lat zajmuję się rzeźbą drewnianą: to moja pasja” – mówi, nie ukrywając szczególnej więzi zawodowej, emocjonalnej i duchowej, jaka łączy ją z Madonną z Montserrat. „Kiedy trafiła tutaj w 2011 r., wymagała naprawy: oprócz osadów kurzu jedna z rąk była oderwana. Naprawiliśmy więc strukturę drewnianą i oczyściliśmy dzieło”.

Cenne dzieło sztuki

Technika dekoracyjna zastosowana w przechowywanej w Watykanie rzeźbie, to tzw. estofado de oro: artysta brazylijski pokrył powierzchnię drewna warstwą gipsu i kleju, następnie nałożył bolus (glinkę służącą do utrzymania złotej folii), po czym całość została pomalowana farbą temperową. „Wewnętrzne fałdy płaszcza zostały ozdobione srebrem – zauważa konserwatorka – natomiast zewnętrzna część wyróżnia się piękną dekoracją kwiatową, która zachowała się dość dobrze. Pierwotnie miała kolor szmaragdowej zieleni ze złotymi refleksami, które niestety zanikły”.

Nowatorskie techniki konserwacyjne

Prace konserwatorskie przeprowadzono z użyciem technik eksperymentalnych, innowacyjnych i ekologicznych – od lasera po zastosowanie posydonii, rośliny morskiej, za pomocą której dokonano bardzo naturalnej odnowy drewna. Dzięki dwóm dorocznym kontrolom, którym poddawana jest Madonna z Montserrat, nazywana „papieską Morenetą”, pozostaje w świetnej kondycji. „Na początku towarzyszyłam jej nawet podczas każdego transportu, później obowiązków było zbyt wiele i musiałam z tego zrezygnować – mówi Colesanti. – Jednak nieustannie nad nią czuwam. Regularnie sprawdzam stan warstwy malarskiej, struktury i ogólnej kondycji”. Dlatego, mimo podeszłego wieku, biała Moreneta nie wybiera się jeszcze na „emeryturę”.

2025-09-02 12:49

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Duka ponownie w szpitalu, stan poważny

2025-11-03 13:50

[ TEMATY ]

kard. Dominik Duka

kard Duka

Vatican Media

Kard. Domnik Duka

Kard. Domnik Duka

Archidiecezja praska apeluje o modlitwę w intencji kard. Dominika Duki. Prymas senior od soboty jest w szpitalu. Jak dziś podano, jego stan jest poważny.

Kard. Duka 6 października przeszedł pilną operację w Centralnym Szpitalu Wojskowym w Pradze. Z tego powodu nie mógł przybyć do Gdańska na uroczystości 100-lecia diecezji, na które Leon XIV mianował go swoim legatem. 30 października został wypisany do domu. W sobotę ponownie trafił do szpitala. Dziś w południe praska archidiecezja podała, że stan prymasa seniora jest poważny.
CZYTAJ DALEJ

To ile za te wypominki?

Przez cały listopad w parafiach odprawiamy tzw. wypominki. To nic innego, jak modlitwa polegająca na wyczytywaniu imion i nazwisk naszych bliskich i dalszych zmarłych

Wypominki są jednorazowe, oktawalne, półroczne i roczne. Wypisujemy na kartkach nazwiska zmarłych i przynosimy je do swoich duszpasterzy. Wypominki jednorazowe odczytuje się na cmentarzu, oktawalne przez 8 dni od dnia Wszystkich Świętych (często połączone z nabożeństwem różańcowym), a roczne przez cały rok przed niedzielnymi Mszami. Tradycja ma długą historię. W liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał już sam biskup.
CZYTAJ DALEJ

Krajobraz Serca - Festiwalu Sztuki Młodych Niepełnosprawnych

2025-11-04 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Krzysztof Jaglarski

Festiwalu Sztuki Młodych Niepełnosprawnych „Krajobraz Serca”

Festiwalu Sztuki Młodych Niepełnosprawnych „Krajobraz Serca”

Fundacja Integracja JP II zorganizowała V edycję Festiwalu Sztuki Młodych Niepełnosprawnych „Krajobraz Serca”, dedykowanego pamięci świętego Jana Pawła II. Wydarzenie odbyło się w Parafii św. Anny w Łodzi i zgromadziło przedstawicieli szkół specjalnych oraz integracyjnych z całego województwa łódzkiego. Celem festiwalu było odkrywanie i promowanie talentów artystycznych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.

Ponad 60 uczestników zaprezentowało się w dwóch kategoriach: sztuka wokalna oraz sztuki piękne. Występy obejmowały repertuar religijny, patriotyczny i kabaretowy, natomiast w pracach plastycznych dominowały motywy przyrody, zabaw i codziennych przeżyć. Tegoroczne hasło brzmiało „Miłość nie zna granic”, oddając ducha wydarzenia i prac jury.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję