Reklama

Niedziela Rzeszowska

Biada mi, gdybym nie głosił Ewangelii

Z ks. prał. Ireneuszem Folcikiem, wieloletnim duszpasterzem akademickim, rozmawia Agata Ślusarczyk

Niedziela rzeszowska 41/2014, str. 6

[ TEMATY ]

studenci

duszpasterz

Archiwum prywatne

Ks. prał. Ireneusz Folcik

Ks. prał. Ireneusz Folcik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGATA ŚLUSARCZYK: – Księże Prałacie, w bieżącym roku minęło 46 lat Księdza posługi kapłańskiej. Jak zrodziło się Księdza powołanie?

KS. PRAŁ. IRENEUSZ FOLCIK: – Razem z rodziną uczestniczyłem w nabożeństwach parafialnych w kościele w Miejscu Piastowym, w którym pracują Księża Michalici. Od dzieciństwa byłem ministrantem. Interesowały mnie m.in.: literatura, teatr, sport, przyroda, ale odczuwałem, że Jezus powołuje mnie do kapłaństwa. Już w liceum nie widziałem siebie na innym kierunku studiów i dlatego wybrałem Seminarium Duchowne w Przemyślu.

– Przez 20 lat był Ksiądz duszpasterzem akademickim w DA „Wieczernik”. Czym dla Księdza był „Wieczernik”?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– „Wieczernik” to wspólnota młodzieży akademickiej, taka rodzina z wyboru. W posłudze duszpasterskiej przyświecały mi następujące cele: pogłębienie wiary młodych ludzi, pomoc w odnalezieniu powołania oraz przygotowanie ich do życia w rodzinie i społeczeństwie. Te cele odnajdywali ci, którzy przychodzili na spotkania, gdyż chcieli się rozwijać duchowo. W tej wspólnocie dorastaliśmy jako ludzie i jako wierzący. I to dotyczyło również mnie. Otrzymywałem dużo, być może więcej niż dawałem.

– Kto dla Księdza był wzorem w wychowywaniu młodego pokolenia i w budowaniu duszpasterstwa akademickiego?

– Takim wzorem był proboszcz mojej rodzinnej parafii – bł. ks. Bronisław Markiewicz. Jednocześnie takim przykładem był św. Jan Bosko. Główną cechą jego pedagogiki było bycie z młodymi, poznawanie ich i pomaganie. Wzorem dla wszystkich duszpasterzy akademickich tego czasu był również św. Jan Paweł II.

Reklama

– Jakich wskazówek może Ksiądz udzielić obecnym duszpasterzom akademickim?

– Trzeba kochać młodych i mieć dla nich czas. Bardzo cierpliwie i konkretnie pokazywać wzorce do naśladowania. Zadaniem kapłana jest modlitwa razem ze studentami i za nich oraz uczenie ich odważnego dawania świadectwa wiary.

– Ksiądz Prałat pełnił również funkcję archiprezbitera rzeszowskiego. Na czym ona polegała?

– Archiprezbiter koordynował pracę duszpasterską 9 dekanatów. Podczas wizytacji parafii dziekańskich poznawałem wspaniałych kapłanów, a także problemy występujące w ich parafiach. W ten sposób zdobywałem doświadczenie, które przydało się później w pracy proboszcza.

– Czy po latach pracy ze studentami łatwo było Księdzu podjąć posługę proboszcza w parafii św. Józefa w Rzeszowie?

– W tradycyjnej parafii spotykamy różne problemy duchowe i materialne, ludzi w różnym wieku i różnych stanów. Uczyłem siebie i wiernych, aby parafia była wspólnotą, a nie instytucją, w której wszyscy czują się odpowiedzialni za siebie nawzajem, za świątynię, za atmosferę i za życie religijne.

– Ta posługa proboszcza w parafii św. Józefa trwała 19 lat. Co w tym czasie wydarzyło się w parafii?

– W czasie mojego proboszczowania w parafii pracowało 23 księży wikariuszy. Powstały różne grupy duszpasterskie. Wszyscy razem tworzyliśmy kształt i oblicze parafii. Rytm życia parafii wyznaczały święta, uczyliśmy się przeżywać je ciągle na nowo. Szczególnymi wydarzeniami były m.in.: nawiedzenie obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, Jezusa Miłosiernego, misje w Roku Jubileuszowym, sprowadzenie do parafii relikwii świętych i błogosławionych. Powstały też Dróżki św. Józefa. Troszczyliśmy się również o piękno świątyni i jej otoczenia, podejmując co roku różnorodne prace. Wszystko to pomagało nam wstępować coraz bardziej na drogę zbawienia.

– Jest Ksiądz Prałat znany z pięknych homilii, które zawierają konkretne wskazówki dla słuchacza. Jaka jest recepta na udaną homilię?

– Trzeba się przygotować. Ważna jest znajomość Pisma Świętego, ludzi, do których mam mówić, zasad komunikacji oraz troska o język i o to, aby głoszone słowo było świadectwem. Homilia winna przekonać słuchaczy, że w słowie Bożym jest odpowiedź na wszystkie ludzkie problemy. Kaznodzieja ma z miłością wskazać rozwiązanie, zasady życia chrześcijańskiego i warunki ich realizacji.

– Co sprawiło Księdzu największą radość w tych minionych latach pracy w „Winnicy Pańskiej”?

– Przede wszystkim kilkunastu kapłanów, którzy wyszli z duszpasterstwa akademickiego i gorliwie pracują w Kościele, wiele dobrych rodzin zaangażowanych w życie religijne swoich parafii, a także słuchacze kazań, którzy w różny sposób okazują wdzięczność, co świadczy, że praca nie była daremna i słowo Boże było skuteczne.

– Jakie Ksiądz ma plany na czas emerytury?

– Treścią mojego życia było głoszenie słowa Bożego zgodnie z dewizą św. Pawła: „Biada mi, gdybym nie głosił Ewangelii”. Chcę nadal głosić chwałę Boga i proszę o modlitwę.

2014-10-09 07:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielkanocna studencka kolacja

Duszpasterstwo Akademickie Stodoła z Zielonej Góry urządziło 14 kwietnia wielkanocną kolację.

- Piątek w Oktawie Wielkanocy spędziliśmy w myśl zdania z Ewangelii tego dnia: „Dzieci, nie macie nic do jedzenia?” – wyjaśnia ks. Piotr Bartoszek. - Wyglądało następująco: zaczęliśmy od Mszy świętej z krótkim słowem, a po niej usiedliśmy do wspólnej kolacji wielkanocnej (szykowanej wspólnie). Na koniec wieczoru odbyła się SNF, czyli Stodołowa Noc Filmowa.

CZYTAJ DALEJ

Szkaplerz „kołem ratunkowym”

Szkaplerz to najpopularniejsza obok Różańca świętego forma pobożności maryjnej. Historia szkaplerza sięga góry Karmel w Ziemi Świętej, kiedy to duchowi synowie proroka Eliasza prowadzili tam życie modlitewne. Było to w XII wieku. Z powodu prześladowań ze strony Saracenów bracia Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel przenieśli się do Europy i dali początek zakonowi zwanemu karmelitańskim.
W południowej Anglii w Cambridge mieszkał pewien bogobojny człowiek - Szymon Stock, generał zakonu, który dostrzegając grożące zakonowi niebezpieczeństwa, modlił się gorliwie i błagał Maryję, Najświętszą Dziewicę, o pomoc. Pewnej nocy, z 15 na 16 lipca 1251 r., ukazała mu się Najświętsza Panienka w otoczeniu aniołów. Szymon otrzymał od Maryi brązowy szkaplerz i usłyszał słowa: „Przyjmij, Synu najmilszy, szkaplerz Twego zakonu jako znak mego braterstwa, przywilej dla Ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania”. Od tamtej pory karmelici noszą szkaplerz, czyli dwa prostokątne skrawki wełnianego sukna z naszytymi wyobrażeniami Matki Bożej Szkaplerznej i Najświętszego Serca Pana Jezusa, połączone tasiemkami. Słowo „szkaplerz” pochodzi od łacińskiego słowa „scapulae” (plecy, barki) i oznacza szatę, która okrywa plecy i piersi. Papież Pius X w 1910 r. zezwolił na zastąpienie szkaplerza medalikiem szkaplerznym.
Do wielkiej Rodziny Karmelitańskiej chcieli przynależeć wielcy tego świata - królowie, książęta, możnowładcy, ale i zwykli, prości ludzie. Dzięki papieżowi Janowi XXII - temu samemu, który wprowadził święto Trójcy Świętej i wyraził zgodę na koronację Władysława Łokietka - szkaplerz stał się powszechny. Papież miał objawienia. Matka Boża przyrzekła szczególne łaski noszącym pobożnie szkaplerz karmelitański. A Ojciec Święty ogłosił te łaski światu chrześcijańskiemu bullą „Sabbatina” z dnia 3 marca 1322 r. Bulla mówiła o tzw. przywileju sobotnim. Szczególne prawo do pomocy ze strony Maryi w życiu, śmierci i po śmierci mają ci, którzy noszą szkaplerz. Jest to niejako suknia Maryi, czyli znak i nieomylne zapewnienie macierzyńskiej opieki Matki Bożej. Kto nosi szkaplerz karmelitański, ten otrzymuje obietnicę, że dusza jego wkrótce po śmierci będzie wyzwolona z czyśćca. Stanie się to w pierwszą sobotę miesiąca po śmierci. Oczywiście, pod warunkiem, że ta osoba nosiła szkaplerz w należytym duchu i żyła prawdziwie po chrześcijańsku, zachowała czystość według stanu i modliła się modlitwą Kościoła.
Jan Paweł II pisał do przełożonych generalnych Zakonu Braci NMP z Góry Karmel i Zakonu Braci Bosych NMP z Góry Karmel, że w znaku szkaplerza zawiera się sugestywna synteza maryjnej duchowości, która ożywia pobożność ludzi wierzących, pobudzając ich wrażliwość na pełną miłości obecność Maryi Panny Matki w ich życiu. „Szkaplerz w istocie jest «habitem» - podkreślał Ojciec Święty. - Ten, kto go przyjmuje, zostaje włączony lub stowarzyszony w mniej lub więcej ścisłym stopniu z zakonem Karmelu, poświęconym służbie Matki Najświętszej dla dobra całego Kościoła. Ten, kto przywdziewa szkaplerz, zostaje wprowadzony do ziemi Karmelu, aby «spożywać jej owoce i jej zasoby» (por. Jr 2, 7) oraz doświadczać słodkiej i macierzyńskiej obecności Maryi w codziennym trudzie, by wewnętrznie się przyoblekać w Jezusa Chrystusa i ukazywać Jego życie w samym sobie dla dobra Kościoła i całej ludzkości” (por. Formuła nałożenia szkaplerza).
Papież Polak od wczesnych lat młodości nosił ten znak Maryi. I zawsze zaznaczał, jak ważny w jego życiu był czas, gdy uczęszczał do kościoła na Górce (Karmelitów) w Wadowicach. Szkaplerz przyjęty z rąk o. Sylwestra nosił do końca życia. (Szkaplerz św. Jana Pawła II znajduje się w klasztorze Karmelitów w Wadowicach.) W orędziu z okazji jubileuszu 750-lecia szkaplerza karmelitańskiego pisał, że szkaplerz „staje się znakiem przymierza i wzajemnej komunii między Maryją i wiernymi, a w rezultacie konkretnym sposobem zrozumienia słów Jezusa na krzyżu do Jana, któremu powierzył swą Matkę i naszą duchową Matkę”.
Matka Boża, kończąc swe objawienia w Lourdes i w Fatimie, ukazała się w szatach karmelitańskich jako Matka Boża Szkaplerzna. Wszystkie osoby noszące szkaplerz karmelitański mają udział w duchowych dobrach zakonu karmelitańskiego. Ten, kto go przyjmuje, zostaje na mocy jego przyjęcia związany mniej lub bardziej ściśle z zakonem karmelitańskim. Rodzinę Karmelu tworzą następujące kręgi osób: zakonnicy i zakonnice, Karmelitańskie Instytuty Życia Konsekrowanego, Świecki Zakon Karmelitów Bosych (dawniej zwany Trzecim Zakonem), Bractwa Szkaplerzne (erygowane), osoby, które przyjęły szkaplerz i żyją jego duchowością w różnych formach zrzeszania się (wspólnoty lub grupy szkaplerzne) oraz osoby, które przyjęły szkaplerz i żyją jego duchowością, ale bez żadnej formy zrzeszania się. Do obowiązków należących do Bractwa Szkaplerznego należy: przyjąć szkaplerz karmelitański z rąk kapłana; wpisać się do księgi Bractwa Szkaplerznego; w dzień i w nocy nosić na sobie szkaplerz; odmawiać codziennie modlitwę zaznaczoną w dniu przyjęcia do Bractwa; naśladować cnoty Matki Najświętszej i szerzyć Jej cześć.

Modlitwa do Matki Bożej Szkaplerznej

O najwspanialsza Królowo nieba i ziemi! Orędowniczko Szkaplerza świętego! Matko Boga! Oto ja, Twoje dziecko, wznoszę do Ciebie błagalne ręce i z głębi serca wołam do Ciebie: Królowo Szkaplerza, ratuj mnie, bo w Tobie cała moja nadzieja.
Jeśli Ty mnie nie wysłuchasz, do kogóż mam się udać?
Wiem, o dobra Matko, że Serce Twoje wzruszy się moim błaganiem i wysłuchasz mnie w moich potrzebach, gdyż Wszechmoc Boża spoczywa w Twoich rękach, a użyć jej możesz według upodobania.
Od wieków tak czczona, najszlachetniejsza Pocieszycielko utrapionych, powstań i swą potężną mocą rozprosz cierpienie, ulecz, uspokój mą zbolałą duszę, o Matko pełna litości! Ja wdzięcznym sercem wielbić Cię będę aż do śmierci. Na twoją chwałę w Szkaplerzu świętym żyć i umierać pragnę. Amen.

CZYTAJ DALEJ

Bp Greger w oświęcimskim Karmelu: trzeba odważyć się na życie w prawdzie

2024-07-16 20:48

[ TEMATY ]

szkaplerz

bp Piotr Greger

flickr.com/episkopatnews

Bp Piotr Greger

Bp Piotr Greger

„Musimy mieć wewnętrzną odwagę decydowania się na życie w prawdzie” - podkreślił bp Piotr Greger, który 16 lipca przewodniczył Mszy św. w kaplicy oświęcimskiego klasztoru sióstr karmelitanek bosych. Biskup pomocniczy diecezji bielsko-żywieckiej sprawował liturgię z okazji wspomnienia Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Podczas odpustowej uroczystości kilkunastu wiernych przyjęło po raz pierwszy szkaplerz.

W homilii bp Greger zachęcił do refleksji nad Psalmem 15 w kontekście przeżywanej uroczystości maryjnej w Karmelu. „Kto będzie przebywał w Twym przybytku, Panie, kto zamieszka na Twojej świętej górze?” - pyta psalmista. Biskup zauważył, że autor wymienia jedenaście zasad dotyczących relacji międzyludzkich, koniecznych do zbliżenia się do Boga.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję