Reklama

Niedziela Łódzka

Kard. Ryś: zmaganie ze śmiercią przynosi pokój i nadzieję!

2025-04-02 08:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- To, co zwykle przeraża ludzi, to ta niepewność wobec śmierci. Dla Jana Pawła II była źródłem nadziei, że sam o tym nie decyduje - mówił kard. Grzegorz Ryś w przeddzień rocznicy śmierci Papieża Polaka.

W 20. rocznicę śmierci św. Jana Pawła II w katedrze łódzkiej odbył się koncert „Ku pamięci Jana Pawła II w 20. rocznicę śmierci”, podczas którego zostało wykonane Requiem Giuseppe Verdiego przez artystów Teatru Wielkiego w Łodzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na zakończenie koncertu metropolita łódzki powiedział o nadziei w zmaganiach ze śmiercią. – Papież od tego zaczyna, że nikt nie wie, kiedy przyjdzie śmierć. To was przeraża? A jemu dawało nadzieję, bo skoro to nie zależy ode mnie, to zależy od Boga i moment mojego odejścia jest w rękach Ojca. Cała ufność papieża o śmierci bierze się stąd, że jej moment jest w rękach Ojca i nie może być w lepszych – powiedział kard. Ryś i dodał: - To, co zwykle przeraża ludzi, to ta niepewność wobec śmierci. Dla Jana Pawła II była źródłem nadziei, że sam o tym nie decyduje.

Wykonawcami koncertu byli Izabela Matuła, Olga Maroszek, Dominik Sutowicz, Rafał Pikała oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrygenturą Rafała Janiaka. Podczas wydarzenia zaprezentowano Antyfonę do Matki Najświętszej, którą skomponował ks. Mateusz Szerwiński.

Giuseppe Verdi urodził się w 1813 roku w Le Roncole na północy Włoch, a zmarł 27 stycznia 1901 roku w Mediolanie. Verdi poświęcił „Messa de Requiem” pamięci przyjaciela - poety A. Manzoniego. Utwór jest wyrazem smutku i żalu po śmierci przyjaciela, który Verdi ukończył w 1874 r. Premiera dzieła odbyła się w kościele św. Marka w Mediolanie tego samego roku.

Oceń: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Muzyczne przedsięwzięcie w Centrum Miasta

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

Pod koniec XIX wieku z zabytkowej Altanie w Parku Żródliska miały miejsce pierwsze koncerty muzyczne. Od 2013 r. w niedzielne popołudnia lipca i sierpnia reaktywowano zwyczaj letnich koncertów. W lipcu można było posłuchać polskiej i zagranicznej muzyki estradowej, popularne standardy jazzowe, swingowej muzyki tanecznej, a także tria fortepianowego w utworach m.in. Ludwiga van Beethovena, Claudeʼa Debussyʼego i Astora Piazzolli.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: w ciemności chodzi ten, kto nienawidzi!

2025-04-07 19:40

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Największą ciemnością na naszej drodze życia jest nienawiść. Odpowiedzią Jezusa dla nas wtedy, kiedy ta pokusa się rodzi, jest to, żebyśmy patrzyli na Niego. Jest Światło, które jest miłością - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas liturgii stacyjnej w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję