Reklama

Aspekty

Biskup Wilhelm Pluta – człowiek modlitwy

Minęła kolejna rocznica śmierci sługi Bożego bp. Wilhelma Pluty. Przy jego grobie w katedrze gorzowskiej można spotkać diecezjan, którzy modlą się o jego rychłą beatyfikację. Są i tacy, którzy przez wstawiennictwo Sługi Bożego proszą Boga o pomoc i łaskę. Sam bp Pluta był człowiekiem głębokiej modlitwy. Był kontemplatykiem i mistykiem żyjącym ciągle w Bożej obecności. Od takiego nauczyciela modlitwy warto się uczyć!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mamy w diecezji naszej skarb bardzo wielki. Nie są to bogactwa materialne, ale życie i osoba sługi Bożego bp. Wilhelma Pluty. Ks. prof. Józef Swastek, jeden z najwybitniejszych historyków Kościoła, powiedział o nim: „Należy on niewątpliwie do najwybitniejszych hierarchów polskiego Kościoła – obok św. Stanisława († 1079) biskupa krakowskiego, arcybiskupa prof. Józefa Bilczewskiego († 1923), metropolity lwowskiego obrządku łacińskiego, prymasów Polski: kard. dra Augusta Hlonda († 1948), kard. dra Stefana Wyszyńskiego († 1981 r.) – na przestrzeni dotychczasowej historii naszego państwa. Ze względu na styl działalności i służby ludziom, już za życia uchodził on za świętego arcypasterza. Po śmierci przekonanie o jego heroicznej świętości nie ustało, ale potężnieje z upływem lat”.

Jest wiele obszarów życia kościelnego, na których bp Pluta pozostawił odciśnięte ślady swej osobistej świętości. Szczególnie wiele wskazań pozostawił nam w dziedzinie życia modlitewnego. Do dziś, czytając jego listy pasterskie czy inne opracowania, widzimy, że nic nie straciły ze swej aktualności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

„Trzeba mieć metodę życia wewnętrznego. Zaczyna się od stanu łaski. Nie ma życia wewnętrznego bez stanu łaski. Kto ma grzech śmiertelny, to nie dla niego są dni skupienia czy rekolekcje zamknięte, ale na to są misje, w czasie których porusza się sumienie ku nawróceniu. Oto jest droga… nigdy przez grzech nie tracić życia Bożego. Dlatego życie łaski, uzdolnienie, potem uciszenie. Każdy musi mieć czas na skupienie, żeby słuchać Pana Boga. Bo prawda Boża działa tylko w ciszy. A więc rozmodlenie” – tłumaczył bp Pluta siostrom zakonnym w 1983 r.

Staranny i pobożny

Był pasterzem, który sam osobiście prowadził głębokie życie wewnętrzne. Wiedział, że będąc biskupem, pierwszym zadaniem, które musi podjąć, jest modlitwa. I modlił się każdego dnia bardzo dużo. Jego najbliższy współpracownik bp Paweł Socha wspomina: – Bp Wilhelm Pluta bardzo dużo się modlił. Każdy dzień rozpoczynał modlitwą. Modlił się zawsze godzinę z rana. To była jego prywatna medytacja. Wcześniej przygotowywał sobie temat rozmyślania. Nie zaczynał medytacji nieprzygotowany. Zawsze miał podręcznik do medytacji. Często były to pozycje w obcych językach. A medytował w kaplicy przed Najświętszym Sakramentem, siedząc w fotelu. Miał bardzo duże możliwości medytowania, gdyż był człowiekiem niezwykle oczytanym. Wiele rzeczy czytał wieczorem, rozmyślał nad tym i to wszystko miał możliwość później przemyśleć raz jeszcze na medytacji – wyjaśnił bp Socha.

Reklama

Szczególną uwagę przywiązywał bp Pluta do sprawowania liturgii Mszy św., innych sakramentów i Liturgii Godzin. Znamienne i uderzające było jego skupienie na świętych czynnościach. – Po medytacji bp Pluta odprawiał Mszę św. Brewiarz, czyli Liturgię Godzin odprawiał półgłosem. Słowa wypowiadał starannie, szeptem. Niektóre wiersze psalmu lub hymnu powtarzał. Jakby chciał głębiej je przeżyć czy zrozumieć. Bardzo dbał o to, by modlitwa brewiarzowa była odprawiona z należytym szacunkiem i pobożnością. Przez to odmawianie danej godziny liturgicznej trwało długo. Modlitwę brewiarzową bp Pluta rozpoczynał już wieczorem dnia poprzedniego. Odmawiał wówczas modlitwę godzin i Laudesy. Modlitwę w ciągu dnia odmawiał po śniadaniu. Chodził wówczas po pokoju i ze skupieniem odmawiał brewiarz – dodał bp Socha.

Dziś, oglądając zdjęcia z różnych uroczystości liturgicznych z udziałem bp. Pluty, widać na nich zawsze człowieka niezwykle skupionego i rozmodlonego. Nie było to robione na pokaz. On tak autentycznie przeżywał Bożą obecność.

Żył nadprzyrodzonym światem

Przy okazji prac związanych z procesem beatyfikacyjnym często pojawiają się pytania o obecność nadprzyrodzoności w jego życiu. Jaki był ten jego osobisty kontakt z Bogiem podczas modlitwy osobistej czy liturgicznej.

Wiele możemy dowiedzieć się o jego „intymności” z Bogiem ze świadectw ludzi, którzy z nim się znali lub pracowali na co dzień. Bł. Jan Paweł II w jednym z listów do bp. Pluty podkreślił: „Dziękuję Duchowi Świętemu za to, że Biskup Gorzowski jest człowiekiem wielkiej modlitwy, życia wewnętrznego, nieustającego dojrzewania w łasce”.

Nadprzyrodzoność w życiu bp. Pluty trafnie scharakteryzował także inny bliski jego współpracownik, do 1972 r. biskup pomocniczy w Gorzowie, a później metropolita poznański abp Jerzy Stroba. W homilii pogrzebowej powiedział: „Traktował on bardzo poważnie nadprzyrodzoną rzeczywistość. Była ona dla niego poniekąd bardziej realna, aniżeli otaczający go świat ziemski. Ta rzeczywistość nadprzyrodzona kształtowała jego myślenie, postępowanie kapłańskie i biskupie. Tu tkwi także sposób rozwiązywania przez niego problemów życiowych i lęk przed grzechem”.

Reklama

W rzeczywistości Bożej czuł się najlepiej. Czas ani przestrzeń nie stanowiły dla niego przeszkody, by być blisko Boga i Jego świętych. Czasami ta Boża rzeczywistość, którą żył i z którą obcował, stawała się udziałem najbliższych współpracowników. – Był kontemplatykiem. Czuł się w kaplicy przed Panem Jezusem jak u siebie w domu. Tam się czuł najlepiej. Było dla niego niedopuszczalne, aby po posiłku przejść obok kaplicy i nie wstąpić na chwilę adoracji. Sama jego modlitwa była bardzo głęboka. To jak rozmawiał ze swoimi rodzicami, z bp. Adamskim pozwalało odnieść wrażenie, że bp Pluta przeniósł się w inny świat. Według mnie bp Pluta był mistykiem. Przynajmniej jedno takie doświadczenie zaobserwowałem. Zawsze na koniec roku mieliśmy adorację od godz. 23 do godz. 24. Kończyła się ona błogosławieństwem Najświętszego Sakramentu. Gdy kończył się rok kalendarzowy 1985, mieliśmy taką samą adorację. Był zatopiony w modlitwie. Gdy już zbliżała się pora zakończenia modlitwy i błogosławieństwa, bp Pluta nie wskazał na mnie, tylko dalej się modlił. Nie słyszał tych wystrzałów ani hałasu, tylko cały czas był wpatrzony w tabernakulum. Zamknął oczy i dalej się modlił jeszcze przeszło godzinę. Dopiero po tym czasie jakby się ocknął i wskazał, by kończyć adorację – wyjaśnił bp Socha.

Uczyć się i czerpać

Każda kolejna rocznica śmierci Sługi Bożego jest dla nas okazją do postawienia sobie pytania o moją osobistą relację do bp. Pluty. Czy jego proces beatyfikacyjny jest także moją troską? Czy ja sam znajduję czas, aby modlić się do Boga, wzywając orędownictwa tego świątobliwego biskupa?

Każdego roku w rocznicę narodzin dla nieba bp Pluty przy jego grobie gromadzą się biskupi, kapłani i świeccy, dziękując Bogu za dar tego gorliwego pasterza dla naszej ziemi i prosząc o rychłą beatyfikację. Ciągle trwają prace trybunału beatyfikacyjnego. Zbierane są informacje o życiu i łaskach uzyskanych przez jego wstawiennictwo. Modlitwą o rychłą beatyfikację modlą się każdego dnia nasi biskupi oraz wielu kapłanów. Jego imię noszą ulice, place i ronda naszych miast i miejscowości. Bp Stefan Regmunt bardzo dba o wszystkie sprawy związane z procesem beatyfikacyjnym. Ale musi też być z naszej strony odpowiedź na te działania.

Co zatem zrobić? Jak najczęściej modlić się o rychłą beatyfikację bp. Pluty. Zapoznawać się z jego życiem i dorobkiem duszpasterskim i naukowym. Modlić się o konkretne łaski za wstawiennictwem bp. Pluty, a o otrzymanych łaskach zawsze poinformować postulatora procesu beatyfikacyjnego ks. dr. Dariusza Gronowskiego. Jego biuro mieści się w kurii w Zielonej Górze. Dobrym miejscem na rozmyślanie i prywatną modlitwę jest grób Sługi Bożego w katedrze gorzowskiej. Wchodząc do katedry, po lewej stronie, zobaczymy grobowiec z przygotowanym miejscem na modlitwę. To dobre miejsce, by uświadomić sobie, że bp Pluta przez sposób swego życia przypomniał nam Dobrego Pasterza Jezusa Chrystusa zatroskanego o zbawienie ludzi i zostawił nam wzór miłości do Bogarodzicy i świętych. To w tej katedrze i w tylu innych miejscach byliśmy świadkami, że przykład jego miłości z Boga czerpanej i w Bogu dawanej bliźnim jest światłem dla nas i następnych pokoleń.

* * *

Modlitwa o beatyfikację

Wszechmogący Wieczny Boże w Trójcy Jedyny, prosimy Ciebie, wynieś na ołtarze Sługę Twojego Biskupa Wilhelma Plutę, który przez sposób swego życia przypomniał wiernemu ludowi Dobrego Pasterza Jezusa Chrystusa zatroskanego o zbawienie ludzi i zostawił nam wzór miłości do Bogarodzicy i Świętych Pańskich. Niech przykład jego miłości z Ciebie, Boże, czerpanej i w Tobie dawanej bliźnim będzie światłem dla nas i następnych pokoleń. Za wstawiennictwem Sługi Twego Biskupa Wilhelma Pluty udziel mi łaski..................................................., o którą Cię pokornie proszę. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

2014-01-23 11:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Urodził się w samo południe

Mówi o sobie, że jest człowiekiem spełnionym. Warszawiak. Żonaty. Ojciec czterech dorosłych córek. Obdarzony wyjątkową pamięcią. Profesor historii. Autor blisko dwudziestu książek naukowych, w tym głośnych: o 1968 i 1970 r. Szef oddziału warszawskiego Instytutu Pamięci Narodowej. Pasjonat piłki nożnej i kina, szczególnie westernów. – Urodziłem się w samo południe – mówi z uśmiechem. – Pewnie dlatego lubię westerny

Był typowym dzieckiem ówczesnych peerelowskich lat 50. ubiegłego wieku. Nerwowym jedynakiem z kluczem na szyi. Rodzice, oprócz pracy, swój czas oddawali również działalności w PZPR. Wychowywany był głównie przez mamę. Ojciec przebywał na ogół za granicą. Po szkole, której nie lubił, chłopak szedł na podwórko. Później odrabiał lekcje. Chyba że był to czas, gdy chodził do szkoły, w której uczyła mama. Wtedy wychodzili razem „do pracy” i razem wracali. Matka była polonistką, ojciec inżynierem budownictwa, pracującym ponad 20 lat poza granicami. Nic nie zapowiadało, że chłopiec będzie historykiem, choć od najmłodszych lat dotykała go historia. Jako czterolatek zapamiętał kilka obrazów z Października ’56. Nic z tego nie rozumiał, ale do dziś czuje emocje tamtego czasu. Współcześnie niczym na ekranie odtwarzają mu się w pamięci postaci milicjantów z karabinami w samochodach. Stali naprzeciwko ich mokotowskiej kamienicy, której okna wychodziły na ponury gmach komendy milicji. Pamięta skandowane nazwisko Rokossowskiego, tłum ludzi koło miejskiej biblioteki. Mimo tych emocji przez lata marzył o reżyserii filmowej. Uniwersytecka historia, która wydawała mu się najłatwiejszym kierunkiem, miała być jedynie etapem w drodze do łódzkiej PWSTiF. Przyjmowano tam bowiem jedynie absolwentów szkół wyższych.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Czy męczeństwo ma sens?

2025-04-30 07:26

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W świecie, w którym słowo „poświęcenie” brzmi jak archaizm, a „heroizm” kojarzy się z naiwnym romantyzmem z lekcji historii, męczeństwo może wydawać się czymś wręcz niezrozumiałym. Czymś z innego porządku – może nawet obcym i niepokojącym. Żyjemy przecież w czasach, w których indywidualizm jest cnotą, a sukces mierzy się liczbą zer na koncie, lajków pod zdjęciem i umiejętnością „dbania o siebie”. Na tym tle ofiara z własnego życia – a więc męczeństwo – wydaje się gestem radykalnym, może wręcz szalonym. A jednak… nie daje spokoju.

Arcybiskup Tadeusz Wojda, podczas obchodów Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego, mówił, że „duszpasterze męczennicy są zaczynem cywilizacji miłości”. W świecie, który coraz bardziej pogrąża się w chaosie aksjologicznym, to zdanie brzmi jak manifest. Jakby ktoś rzucał kamień w szklany ekran nowoczesności i przypominał, że są jeszcze wartości, dla których warto żyć – a czasem nawet umrzeć. Tylko kto dziś w ogóle tak myśli?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję