Reklama

Dodatkowy wikary chodzi po kolędzie

Chciałbym zwrócić uwagę na duszpasterza, który choć po kolędzie osobowo nie przychodzi, z pewnością jest pomocnikiem kapłana, czyli pełni w parafii taką funkcję, jak ksiądz wikary

Niedziela Ogólnopolska 3/2014, str. 18-19

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ksiądz idzie po kolędzie – to zdanie powtarzane przez wiernych w okresie Bożego Narodzenia. Księża ogłaszają w kościele swoje pragnienie złożenia wizyty duszpasterskiej w domach wiernych w miastach i wioskach i często na ulicach spotykamy kapłana w asyście ministrantów, nawiedzających nasze domy. To piękny polski zwyczaj, który obfituje w wiele ciekawych rozmów, elementów poznawczych zarówno dla księdza, jak i wiernych. Można też wtedy zasięgnąć rady kapłana, zwierzyć się ze swoich problemów, podpowiedzieć coś dobrego. Dobrze więc, że jest taka tradycja i że wszędzie, gdzie znajdują się polskie rodziny, nawet daleko za oceanem, zwykle w okresie bożonarodzeniowym zaprasza się duszpasterza z wizytą kolędową.

Reklama

Chciałbym zwrócić uwagę na duszpasterza, który choć po kolędzie osobowo nie przychodzi, z pewnością jest pomocnikiem kapłana, czyli pełni w parafii taką funkcję, jak ksiądz wikary. Jest to pismo katolickie. Mówił o tym już w 1926 r. bp Teodor Kubina w swoim przesłaniu do wiernych po powołaniu do życia tygodnika „Niedziela”. Podobną rolę pismo katolickie ma spełniać wobec biskupa – może być niejako jego biskupem pomocniczym. W nawale prac duszpasterskich, kiedy brakuje rąk do pracy, dodatkowy wikary czy sufragan ma ogromne znaczenie. Pod tym względem niewiele się zmieniło od 1926 r. I choć nasze czasy są dziś nieco inne, choć inne są rodziny, inne domy, napełnione zdobyczami techniki – nigdy za wiele informacji duszpasterskich: z życia Kościoła powszechnego i tego lokalnego, dotyczących społecznej nauki Kościoła, ale także podpowiedzi i porad z dziedziny wychowania, życia rodzinnego, duchowości, a nawet kulinarnych. Ten wikary w każdej chwili może zagościć w naszych rodzinach – można go „zaprosić” przy kościele czy w kiosku, ale także o każdym czasie, włączając katolickie radio lub telewizję czy wchodząc na katolickie strony internetowe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wielu zawaha się może: Czy taki wikary jest rzeczywiście potrzebny? Tyle z tym kłopotu, bo trzeba wyjść z domu, podejść do kościoła albo do kiosku, no i jakiś wydatek...

Reklama

Tymczasem każdorazowy numer „Niedzieli” krzyczy niejako do nas: Chciałbym ci powiedzieć, Drogi Katoliku – także Drogi Księże, który może mnie, jako Twojego wikarego jeszcze nie dostrzegasz – że jestem cały dla Ciebie, że nie pragnę niczego innego, tylko Twojego dobra tu, na ziemi, ale także tego wiecznego w niebie. Musisz mnie tylko otworzyć i – czytać. Wiem, dzisiaj czytanie nie jest w modzie, jeśli już, to teksty lekkie, krótkie i sensacyjne, ale przecież życie nie składa się z samych sensacji i czasem trzeba też pomyśleć, zastanowić się głębiej. Czytanie jest czymś niezwykle cennym: rozwija umysłowość, pozwala wchodzić w rzeczywistość intelektualną, budując świadomość, stwarza możliwość głębszej analizy problemów. Daje też czasem doznanie pewnego olśnienia innym spojrzeniem na fakty, które mają miejsce w ojczyźnie, a o których czyta się w mediach publicznych. Doprawdy, warto – jeśli ktoś jeszcze tego nie czyni – poświęcić chwilę na przeczytanie choćby jednego mądrego tekstu w bieżącym numerze „Niedzieli”. Każdy egzemplarz pisma zawiera takich tekstów wiele. Gdyby w ciągu tygodnia znaleźć 10 czy 15 minut na czytanie tego tygodnika, to i tak „Niedziela” nie byłaby przeczytana do końca. Spróbuj więc, Drogi Bracie i Droga Siostro, czytać „Niedzielę”, a zobaczysz, ile tam cennych treści.

Jako redaktor naczelny tego pisma jestem także jego pierwszym czytelnikiem. Czasami jeszcze późną nocą przeglądam teksty i stwierdzam, że są znakomite, zawierają bowiem wiele mądrości, przemyśleń życiowych i wiedzy, której nie ma w podręcznikach. Pobudzają one naszą wiarę, dzięki nim łatwiej odkrywamy Boga i człowieka, i poznajemy Kościół. Często też rozmawiam z ich autorami i widzę, jak zaangażowani są religijnie, jak wiele dobra mogą przysporzyć swoimi przemyśleniami. Oczywiście, „Niedziela” zawsze była również otwarta na refleksje swoich czytelników i wszystkich, którzy chcieliby się swoimi przemyśleniami podzielić. Trzeba tylko wpisać się w rytm pracy redakcyjnej i pisać w miarę krótko i treściwie, gdyż tego wymaga współczesny czytelnik. Życie toczy się bardzo szybko, a my musimy odnotowywać bieżące wydarzenia, dlatego trzeba też zrozumieć, że czasem teksty już przygotowane do druku muszą ustąpić miejsca sprawom bardzo aktualnym, bo pismo ma ograniczoną liczbę stron.

Ktoś kiedyś powiedział, że redakcja katolickiego pisma tworzy jakby uniwersytet, w którego pracy uczestniczą mądrzy ludzie, nierzadko profesorowie akademiccy, znawcy tematu, mający do przekazania ogromną wiedzę, i czynią to z miłości do człowieka i z odpowiedzialności za niego. Jakże wiele w tym prawdy.

Reklama

Serdecznie zatem zachęcam, zwłaszcza księży, którzy czasami nie doceniają wartości „Niedzieli”, by nie zaniedbywali swojego zadania duszpastersko-ewangelizacyjnego, jakim w obecnych czasach jest uwzględnianie mediów katolickich. Przede wszystkim ci, którzy zajmują się szeroko pojętą ewangelizacją – duszpasterze, katecheci, służba ołtarza, organiści – winni znać treści bieżącego numeru „Niedzieli”, by mówić o nich innym, by przez nie pomagać ludziom. Dlatego tak bardzo pragniemy, by ten dodatkowy wikary w parafii „chodził po kolędzie” przez cały rok, by podczas dorocznej wizyty kolędowej mówił o nim duszpasterz zainteresowany czytelnictwem prasy katolickiej w parafii. Tak wiele jest problemów, tak wiele treści przeciwnych chrześcijaństwu wciska się do naszych domów przez media świeckie, a my przechodzimy obojętnie, nie zabieramy głosu, nie wiemy, co powiedzieć, i milczymy. Milczymy także wtedy, gdy Kościół jest ośmieszany, przyklaskując świętokradzkim opiniom błaznów na scenie medialnej. Nie czytając, stajemy się im podobni.

Prasa katolicka stanowi uzupełnienie wysiłku duszpasterskiego, a w pewnych sytuacjach, kiedy publiczne programy radiowe i telewizyjne nie mogą stawić czoła temu wszystkiemu, co jest wulgarne w stosunku do Ewangelii i Kościoła, jest nawet wiodąca. U nas nie ma głupoty, cynizmu i szukania taniego poklasku. Prasa katolicka zajmuje się w sposób poważny problemami, jakie się nam jawią. Dlatego niezmiennie i z wielką determinacją proszę duszpasterzy: Czytajcie „Niedzielę” i zachęcajcie do czytania innych. O to samo proszę katechetów. Jest to korzystanie z pomocy dodatkowego wikarego, do którego wierni mogą mieć dostęp nie tylko w szkole czy w kościele, ale który może przychodzić do naszych domów regularnie co tydzień, uczyć tego, co mądre i prawdziwe.

Niech więc „Niedziela” kolęduje w naszych rodzinach przez cały rok!

PS

Odwiedził mnie kiedyś p. Jerzy, który wyznał: – Wziąłem od księdza proboszcza 5 egz. „Niedzieli” nieprzeznaczonych już do sprzedania w parafii. Kupiłem je, a teraz dam Radzie Parafialnej do rozdania tym, którzy nie mieli pieniędzy na kupno. Tak będę robił co tydzień. Myślę, że w każdej parafii są ludzie, którzy mogą kupić 5 egz. tygodnika i rozdać innym – sami, poprzez Radę Parafialną lub Akcję Katolicką. Ksiądz proboszcz nie musi tej prasy oddawać redakcji...

Poddaję pomysł p. Jerzego do wykorzystania. Bo to doprawdy przykre, że parafie dokonują zwrotów gazet. A przecież za każdy wydrukowany egzemplarz trzeba zapłacić, trzeba pismo utrzymać.

Dzielmy się dobrym słowem, dzielmy się też dobrymi pomysłami, a świat – przynajmniej ten wokół nas – stanie się bardziej normalny i przyjazny.

2014-01-14 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na mocy chrztu świętego nasze imiona zostały zapisane w niebie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 25-30.

Wtorek, 29 kwietnia. Święto św. Katarzyny ze Sieny, dziewicy i doktora Kościoła, patronki Europy
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienia Franciszka o konklawe: kardynałowie są odcięci od świata

2025-04-30 07:17

[ TEMATY ]

konklawe

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Uczestnicy konklawe są całkowicie odcięci od świata - okna są zamknięte, a sygnały radiowe ekranowane; nie wolno mieć telefonów, komputerów ani żadnych innych urządzeń elektronicznych - wspominał Franciszek w swojej autobiografii. Papież jest jedyną osobą, która może zdradzić tajemnice konklawe.

W środę, 7 maja ma rozpocząć się konklawe, by wybrać następcę papieża Franciszka. Zasady przeprowadzenia wyborów określa wydana w 1996 roku przez papieża Jana Pawła II Konstytucja Apostolska Universi Dominici Gregis. Zakłada ona m.in. zachowanie tajmenicy konklawe. Jedyną osobą, która może uchylić kulisów wyborów, jest sam papież, co Franciszek zrobił w swojej autobiografii pt. "Nadzieja".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję