Reklama

Wiara

Francuzi wracają do Biblii, gwałtowny wzrost sprzedaży

We Francji gwałtownie wzrasta sprzedaż Pisma Świętego. Kupują je zazwyczaj ludzie młodzi i konwertyci. W paryskiej księgarni La Procure sprzedaż Biblii wzrosła w ubiegłym roku o ponad 20 proc. Wydawnictwo Mame, specjalizujące się w literaturze religijnej, w ciągu trzech lat odnotowało wzrost o 46 proc., z 52 tys. egzemplarzy Biblii w roku 2022 do 76 tys. w roku 2024.Podobną tendencję odnotowano też pod koniec ubiegłego roku w Stanach Zjednoczonych. W grudniu dziennik The Wall Street Journal informował, że w ubiegłym roku sprzedaż Biblii w USA wzrosła o 22 proc.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wzrost o 40 proc.

We Francji zjawisko to opisuje tygodnik Famille Chrétienne. Jak mówi Thibaude Dubois, szef Stowarzyszenia Księgarni Religijnych, jest to tendencja powszechna. W ciągu ostatnich kilku lat sektor ten wzrósł o ok. 40 proc. – mówi Dubois, który sam jest kierownikiem księgarni Siloë w Angers i Nantes.

Biblię najczęściej kupują młodzi

Podkreśla, że grono czytelników jest bardzo zróżnicowane, ale ogólnie rzecz biorąc są to ludzie młodzi, którzy nigdy nie posiadali własnej Biblii. Do zakupu zachęcili ich przyjaciele bądź krewni. Wielu z nich ma od 15 do 25 lat, nie są praktykujący i przychodzą do księgarni, aby nadrobić słabą znajomość chrześcijaństwa. Zdaniem Dubois zainteresowanie Pismem Świętym może również wynikać „z potrzeby zdefiniowania siebie w odniesieniu do środowiska. Skoro jestem chrześcijaninem, to muszę mieć Biblię. To poczucie przynależności jest bardzo silne i staje się coraz ważniejsze w sieciach społecznościowych” – mówi francuski księgarz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dorośli proszą o chrzest

Reklama

Przypuszcza się, że jednym z czynników, który ma wpływ na wzmożone zapotrzebowanie na Pismo Święte jest wyraźny wzrost liczby nawróceń. W ubiegłym roku ochrzczono we Francji 7135 dorosłych i 5 tys. nastolatków. W tym roku chrztów dorosłych powinno być z 8 tys. – mówi ks. Vincent Breynaert, odpowiedzialny w episkopacie za duszpasterstwo młodzieży i powołania. Podkreśla, że podczas przygotowania do chrztu bardzo ważne jest nawiązanie osobistego kontaktu ze Słowem Bożym.

Najpopularniejszy przekład liturgiczny

Czytelnicy we Francji mają do wyboru wiele wydań Pisma Świętego. Do kanonu należy wyrafinowana pod względem literackim Biblia Jerozolimska czy bardziej ścisłe pod względem naukowym wydanie ekumeniczne TOB. W księgarniach największą popularnością cieszy się jednak oficjalny przekład liturgiczny.

Przesyt treściami świeckimi, powrót do źródeł

O. Étienne Méténier, biblista ze Wspólnoty Błogosławieństw, wydał w ubiegłym roku nowy przekład Ewangelii na podstawie starożytnych rękopisów aramejskich, a zatem spisanych w języku, którym na co dzień posługiwał się Jezus. Jego zdaniem biblijny boom we Francji ma o wiele głębsze korzenie. Jest wyrazem przejawiającego się na różne sposoby pragnienia powrotu do źródeł. „Widać już przesyt świeckimi treściami” – mówi o. Méténier, który zanim obrał życie konsekrowane, był oficerem komandosów. „Ludzie uciekają od chaosu. Wystarczy popatrzeć na coraz większą liczbę zgłoszeń na pielgrzymki, do duszpasterstw czy bractw. Jest pragnienie powrotu do źródeł: Bóg rozbudza obecną w nas tęsknotę. Mówi się, że św. Antoniemu, by się nawrócił, wystarczyło przeczytać tylko jeden werset Biblii” – dodaje francuski egzegeta.

2025-02-12 07:45

Oceń: +26 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: Bóg czyta Kościół swoim Słowem

[ TEMATY ]

modlitwa

Pismo Święte

Kard. Grzegorz Ryś

Archiwum

Łódzki pasterz

Łódzki pasterz

Zapraszam do wspólnego czytania i pogłębionej refleksji pierwszego rozdziału Dziejów Apostolskich.

„Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej. Przybywszy tam weszli do sali na górze i przebywali w niej: Piotr i Jan, Jakub i Andrzej, Filip i Tomasz, Bartłomiej i Mateusz, Jakub, syn Alfeusza, i Szymon Gorliwy, i Juda, [brat] Jakuba. Wszyscy oni trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego.
CZYTAJ DALEJ

Pustelnik Leonard

[ TEMATY ]

święty

vec.wikipedia.org

św. Leonard z Limoges

św. Leonard z Limoges

Dane dotyczące żywotu świętego czerpiemy z „Martyrologium Rzymskiego”, do którego wpisał świętego Leonarda, kardynał Cezary Baroniusz. Dodatkowo wzmianki o świętym odnajdujemy w „Historii”, spisanej przez Ademara z Chabannes, na początku XI wieku. Jednakże Leonard najżarliwiej czczony był przez lud. To właśnie dzięki wdzięczności prostych ludzi doczekał się niezwykle bogatego kultu. W Polsce w drugiej połowie XVIII wieku zarejestrowano kilkadziesiąt parafii pod jego wezwaniem. Do najstarszej świątyń jego imienia, należy krypta św. Leonarda katedry wawelskiej z X wieku.

Przyjmuje się, że Święty urodził się w Galii, podczas rządów cesarza Anastazego w 466 roku. Pochodził ze szlacheckiej rodziny frankońskiej, która miała duże wpływy na dworze cesarskim, żyła także w przyjaźni z królem Franków Chlodwigiem. Został oddany pod opiekę biskupowi Reims, św. Remigiuszowi. Według legendy, Leonard służył jako rycerz na dworze Chlodwiga. Król przed ważną bitwą miał złożyć przysięgę, że jeśli odniesie zwycięstwo, przyjmie chrzest. Tak też się stało i Leonard wraz ze swoim władcą, odrzucili pogańskie wierzenia. Św. Leonard niezwykle szybko zyskał sobie szacunek na dworze królewskim. Wśród ludu panowało ogólne przekonanie o jego niezwykłej świątobliwości. Król oferował mu wiele przywilejów. Jednak Leonard wycofał się całkowicie z dworskiego życia i wyruszył do klasztoru Micy. Tam złożył śluby zakonne.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: ekumenizm nie jest opcjonalny – to misja Kościoła

2025-11-06 17:56

[ TEMATY ]

ekumenizm

Watykan

Kard. Grzegorz Ryś

@Vatican Media

Sygnatariusze nowej Karty Ekumenicznej podczas audiencji u Leona XIV

Sygnatariusze nowej Karty Ekumenicznej podczas audiencji u Leona XIV

Kościół tylko wtedy może być wiarygodnym narzędziem pojednania, gdy sam żyje jednością – mówi w rozmowie z mediami watykańskim kard. Grzegorz Ryś, nawiązując do podpisanej wczoraj nowej Karty Ekumenicznej. Hierarcha zwraca uwagę na potrzebę odnowienia świadomości ekumenicznej w całym Kościele, także w Polsce.

„Kościół opisał się na Soborze Watykańskim II jako sakrament jedności całego rodzaju ludzkiego” – przypomina kard. Ryś, który uczestniczył w Rzymie we wspólnym spotkaniu Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) i Konferencji Kościołów Europejskich (CEC), podczas którego w środę 5 listopada podpisana została nowa Karta Ekumeniczna, zastępująca dokument z 2001 r. „Nie trzeba być nie wiadomo jak wnikliwym obserwatorem świata i Europy, żeby zobaczyć, jak ta definicja jest z dnia na dzień coraz bardziej i bardziej ważna. Bo jedność to jest dokładnie to, czego nam coraz bardziej brakuje”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję