Reklama

Niedziela Podlaska

Pomóc to skorzystać z szansy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przed nami Adwent, czas duchowego remanentu, w którym pomagają nam rekolekcje z dobrą spowiedzią czy związane z tym okresem liturgicznym Msze św. roratnie, w których wspominamy Najświętszą Maryję Pannę, mistrzynię adwentowego oczekiwania. Adwent to również czas, kiedy chętniej niż zazwyczaj podejmujemy uczynki miłosierdzia, adwentowa szlachetność już na stałe wpisała się bowiem w kalendarz tych wyjątkowych w życiu człowieka wierzącego czterech tygodni, które właśnie przed nami.

Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom

Jedną z najbardziej znanych, a co za tym idzie cieszących się największym zaufaniem jest – firmowana przez Caritas – akcja Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom. Tegoroczna odbędzie się już po raz 20. (idea akcji narodziła się w 1993 r. podczas zebrania dyrektorów diecezjalnych Caritas w Rusinowicach) i przebiegać będzie pod hasłem: „Rozjaśnij dzieciom przyszłość!”. Specjalnie na tę okazję zespół „Arka Noego” przygotował piosenkę pt. „To dzięki tobie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Uzyskany dochód, jak co roku, przeznaczony będzie na rzecz dzieci z ubogich rodzin – na ich edukację, dożywianie i wypoczynek wakacyjny, a także na rehabilitację dzieci niepełnosprawnych. Biała świeca z logo Caritas, zapalona na wigilijnym stole, to znak naszej solidarności z najbardziej potrzebującymi w Polsce i na świecie. Od 14 lat akcja ma charakter ekumeniczny – włączyły się do niej diakonie Kościołów ewangelicko-augsburskiego i ewangelicko-reformowanego oraz Eleos Kościoła prawosławnego.

Dystrybucja świec Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom rozpoczyna się w naszych parafiach wraz z pierwszą niedzielą Adwentu. Część ofiar zebranych za świece pozostaje w naszych parafiach na działania realizowane przez parafialne zespoły Caritas, część trafia zaś na rzecz Caritas Diecezji Drohiczyńskiej oraz do Caritas Polska.

„Tak, pomagam!”

Inną z proponowanych w Adwencie przez Caritas akcji jest Ogólnopolska Zbiórka Żywności pod hasłem: „Tak, pomagam!”. W tym roku będzie ona miała miejsce w dniach 6 i 7 grudnia.

W tych dniach wolontariusze na terenie naszej diecezji będą uczestniczyć w zbieraniu żywności przy sklepach sieci Biedronka, Topaz, Gama i innych. Zebrane produkty (głównie o dłuższym terminie przydatności do spożycia, jak: mąka, ryż, cukier, makaron, kawa, herbata czy konserwy) zostaną przekazane do świetlic prowadzonych przez Caritas w Bielsku Podlaskim, Siemiatyczach i Sokołowie Podlaskim oraz na paczki dla rodzin najuboższych.

Akcja „Rodzina – Rodzinie”

Reklama

To kolejna z akcji proponowanych przez diecezjalną Caritas. Jej wyjątkowość polega na tym, ze odbywa się w obrębie jednej wspólnoty parafialnej, łącząc charakter wychowawczy i integracyjny oraz wyrabiając przy tym wrażliwość na potrzeby innych, bardziej od nas potrzebujących. Zamożniejsze rodziny pomagają tym gorzej sytuowanym godnie przeżyć święta, specjalnie dla nich przygotowując paczkę (karteczkę z numerem i danymi konkretnej rodziny, takimi jak liczba członków, wiek, potrzeby, bierze się z kościoła). Co ważne wszystko odbywa się anonimowo, tzn. obdarowani nie wiedzą, kim są darczyńcy i odwrotnie. Gotowe paczki z numerem przynoszone są do kościoła i stamtąd rozwożone prze wolontariuszy Caritas lub księży według wcześniej sporządzonej listy. W ten sposób pomoc trafia do najbardziej potrzebujących z naszego bezpośredniego otoczenia, choć nieznanych nam z imienia i nazwiska.

Akcja „Pocztówka”

Jest to akcja, którą koordynuje KSM naszej diecezji, dziś mająca już charakter ogólnopolski, polegająca na rozprowadzaniu po parafiach pocztówek okolicznościowych z motywem Świętej Rodziny, nowo narodzonego Jezusa w żłóbku betlejemskim, z Gwiazdą Betlejemską, pasterzami i osiołkiem – bo tylko takie odzwierciedlają religijny charakter Bożego Narodzenia, a trudno je znaleźć w zalewie tych o charakterze świeckim, z rumianymi, brzuchatymi mikołajami czy zielonymi, mieniącymi się brokatem i różnokolorowymi bombkami choinkami. Akcja poza tym że ma zachęcić w dobie Internetu i telefonów komórkowych do wysyłania bliskim nam osobom z okazji świąt pocztówkowych życzeń (a co tu kryć, tradycja ta coraz bardzie zanika), ma również szczytny cel. Dochód ze sprzedaży przeznaczony będzie bowiem na akcje podejmowane przez KSM, m.in. na wyjazdy młodzieży i dzieci podczas ferii zimowych i wakacji oraz diecezjalny fundusz stypendialny.

Kolejny Adwent (łac. „adventus” – przyjście) w naszym życiu to kolejna szansa, by Bóg prawdziwie narodził się w naszym życiu. Możliwość zrobienia czegoś dobrego dla innych, poprzez włączenie się np. w którąś z opisywanych akcji, z całą pewnością pozwoli nam lepiej, głębiej dostrzec wartość płynącą z Narodzenia Pańskiego. Skorzystajmy więc z tej szansy.

2013-11-26 16:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niosą w świat dobro

Po raz piąty Caritas diecezjalna przyznała nagrodę Dzban św. Jana Kantego. Ceremonia wręczenia nagrody odbyła się podczas uroczystej gali w Domu Kultury w Kętach

Co roku Caritas Diecezji Bielsko-Żywieckiej nagradza osoby i instytucje zaangażowane w działalność charytatywną na rzecz chorych, głodnych, wykluczonych i przybyszów – wyjaśnia dyrektor Caritas diecezjalnej ks. Robert Kurpios. Nagroda przyznawana jest w trzech kategoriach. W tym roku w kategorii „darczyńca” uhonorowano prezesa Zakładów Przemysłu Cukierniczego SKAWA w Wadowicach Andrzeja Dąbrowskiego, w kategorii „współpraca” – wieloletniego dyrektora Bielskiego Centrum Kultury Władysława Szczotkę, a w kategorii „świadectwo” – Małgorzatę i Romana Rekielów z Parafialnego Zespołu Charytatywnego w parafii św. Marii Magdaleny w Cieszynie. Wyróżnieni otrzymali glinianą figurkę nawiązującą do legendy o św. Janie Kantym, którą zaprojektowała niedowidząca Urszula Kuś, a wykonała Katarzyna Gwiżdż. Biskup Roman Pindel podkreślił, że w czasach, w których na ogół nie dba się o dobro bliźniego, trzeba promować ludzi, którzy niosą w świat dobro i miłosierdzie.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w piątek w oktawie Bożego Narodzenia?

2024-12-26 14:06

[ TEMATY ]

wstrzemięźliwość

oktawa

Karol Porwich/Niedziela

W piątek w oktawie Narodzenia Pańskiego obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, chyba że została udzielona dyspensa. Informacje na ten temat można znaleźć na stronach diecezjalnych.

Oktawa Narodzenia Pańskiego nie znosi piątkowej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych. „Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje tylko w piątki, w które wypada uroczystość (por. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1251). Zgodnie z „Tabelą pierwszeństwa dni liturgicznych”, zawartą w „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” w Mszale Rzymskim (str. [84]), w roku liturgicznym występują dwie oktawy, które mają różną rangę: oktawa Wielkanocy w randze uroczystości (grupa I) oraz oktawa Narodzenia Pańskiego w randze święta (grupa II). Tak więc w piątek w oktawie Narodzenia Pańskiego obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, chyba że została udzielona dyspensa zgodnie z przepisami prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Projektant zabawek erotycznych dla dorosłych prezentuje szopkę na wystawie watykańskiej

2024-12-26 11:08

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

Nie osłabły kontrowersje wokół maskotki o nazwie „Luce”, jaką dla Watykanu na Rok Jubileuszowy zaprojektował Simone Legno, włoski twórca marki Tokidoki. Nie tak dawno okazało się, że firma współpracowała także z brytyjskim producentem zabawek erotycznych Lovehoney. Podobnie jak nowa maskotka, wraz z towarzyszącymi jej dodatkowymi maskotkami o imionach Fe, Xin i Sky, erotyczne zabawki są inspirowane japońską estetyką kiczu – podaje portal „Life Site News”. Firma Tokidoki promowała też miesiąc gejowskiej „Dumy” materiałami podobnymi w stylu do watykańskich maskotek. Teraz Simone Legno zaprezentował swoją szopkę w ramach wystawy „100 szopek w Watykanie”.

Lovehoney zainicjowała we współpracy z Tokidoki nową serię swoich erotycznych produktów w październiku 2016 r. Pooneh Mohajer, współzałożycielka Tokidoki, stwierdziła wówczas, że nowy projekt ma na celu promowanie „znaczenia zdrowia seksualnego i ogólnego dobrego samopoczucia”. Docelowy klient to dla obu firm osoby w wieku od 18-30 ze względu na popularność w tej grupie kultury japońskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję