Reklama

Niedziela Łódzka

Jubileuszowy festiwal w katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odbywające się w archikatedrze łódzkiej od 2006 r. Dni Muzyki Organowej i Kameralnej są imprezą cenioną przez melomanów. W październiku ten współorganizowany przez Fundację „Carpe diem” festiwal miał jubileuszową, piętnastą edycję. Jak zwykle, kierownictwo organizacyjne sprawowała Joanna Przybył, zaś artystyczne – Jakub Garbacz, pierwszy organista katedralny.

Inaugurację jubileuszowych, jesiennych Dni stanowił recital związanego z Krakowem i Warszawą organisty – Józefa Serafina. W Fantazji i fudze g-moll oraz trzech preludiach chorałowych Bacha zaimponował on precyzją i przejrzystością w realizacji polifonii. W miniaturach Alaina i poemacie „Orfeusz” Liszta podobać się mogło zróżnicowanie kolorystyczne. Z kolei „Apparition de l’Eglise éternelle” Messiaena odznaczało się nastrojem mistycznym. Najwięcej dramatyzmu zawarł Serafin w improwizacji Tournemira na temat Te Deum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kolejny wieczór też był solowym popisem wirtuoza organów. Reprezentujący Częstochowę Jan Mroczek nastawił się głównie na oddziaływanie „symfonicznymi” brzmieniami instrumentu. Było to szczególnie wyraźne w Allegro maestoso z III Symfonii fis-moll Vierna i Symphonie-Passion Dupré’a. Niebanalną rejestracją odznaczały się utwory Guillou’a, de Grigny’ego oraz Francka. Niezawodność techniczna cechowała m.in. interpretację Bachowskiej Fantazji c-moll.

Następny, kameralny koncert wypełnili goście z Włoch. Organista Michele Croese błyskotliwie wykonał motoryczne Concerto III delle Stravaganze Vivaldiego oraz, silnie akcentując kontrasty, Sinfonię Morandiego. Izabela Szlachetko, która koncertowała na flügelhornie. Wraz z akompaniującym jej Croese’m zaprezentowała transkrypcje trzech chorałów Bacha, a potem dwie fantazje Arbana na tematy z oper Verdiego. Pięknie kształtowała frazę, natomiast pewien niedosyt sprawiły utwory niedające okazji do popisu wirtuozowskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpiła, założona latem bieżącego roku i pracująca pod dyrekcją Grzegorza Wierusa, Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego „Sinfonietta”, skupiająca uczniów kilku szkół muzycznych. Młodzi instrumentaliści dzielnie spisali się w obu kompozycjach: Koncercie d-moll Bacha na dwoje skrzypiec (solistkami sprawnie realizującymi swoje partie były należące do zespołu Karolina Urbaniak i Magdalena Ziarkowska) i Symfonii g-moll KV 550 Mozarta.

2013-11-13 13:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Margaritae Baroci” rusza

Niedziela sandomierska 19/2016, str. 7

[ TEMATY ]

festiwal

Archiwum autora

Festiwal „Margaritae Baroci”

Festiwal „Margaritae Baroci”
W Nowej Dębie rusza trzecia edycja Festiwalu muzyki kameralnej i organowej „Margaritae Baroci”. Jest to cykl koncertów kameralnych i organowych skupionych głównie wokół muzyki barokowej. Jego organizatorem jest Samorządowy Ośrodek Kultury (SOK) w Nowej Dębie. Nazwa „Margaritae Baroci” w języku łacińskim oznacza „Perły Baroku”.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Noworodek znaleziony w pustostanie

2025-04-16 10:15

[ TEMATY ]

noworodek

Karol Porwich/Niedziela

Jednodniowego noworodka porzuconego w pustostanie na Starych Bałutach w Łodzi znalazł mężczyzna, który przypadkowo skręcił z ulicy w przechodnią bramę opustoszałej kamienicy przy ul. Zgierskiej. Dzięki jego reakcji dziecko przeżyło. Dziewczynka jest w szpitalu. Policja szuka matki.

O znalezieniu noworodka porzuconego w kamienicy przy ul. Zgierskiej w Łodzi policję zawiadomił wieczorem we wtorek przypadkowy świadek, który przechodził przez teren opustoszałej posesji.
CZYTAJ DALEJ

Czym jest krzyżmo i jak powstaje? Dowiedz się!

2025-04-16 20:12

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Krzyżmo

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

W Wielki Czwartek do południa sprawowana jest Msza Krzyżma Świętego. Nazywa się ją także Mszą olejów. To dlatego, że podczas tej liturgii biskup konsekruje krzyżmo oraz błogosławi oleje chorych i katechumenów. Jak powstają? Odpowiadają liturgista, ks. dr Stanisław Szczepaniec i odpowiedzialny za przygotowanie olejów dla Archidiecezji Krakowskiej, ks. Łukasz Jachymiak.

Wielki Wtorek. Wieczór. Pomieszczenie gospodarcze przy katedrze na Wawelu. To tu trwają ostatnie prace nad przygotowaniem olejów na tegoroczną Mszę Krzyżma Świętego. Zostało już tylko kilka dni. Siostra Cecylia bierze udział w tym procesie po raz 13. Ks. Łukasz po raz 3. Prace nad krzyżmem ruszają już zimą. Chodzi przede wszystkim o zgromadzenie potrzebnych składników. Tegoroczny olej został przywieziony z północnych Włoch. Na wzgórze wawelskie dotarł w lutym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję