Reklama

Książki

Jak czytać dziecięce rysunki?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rysunki dzieci są odzwierciedleniem ich emocji, przeżyć, osobowości, ale również ich wrażliwości i wyobraźni. O czym dzieci opowiadają w swoich pracach? Nora Rodríguez, ceniony pedagog, w książce „Co nam mówią rysunki dzieci?”, wydanej nakładem Wydawnictwa „Jedność” udowadnia, że warto uważnie przyglądać się rysunkom dzieci, będącym swoistym kodem, przez który się komunikują. Mogą one stanowić dobre narzędzie diagnostyczne dla rodziców i wychowawców. Autorka przekonuje nas, że „jeśli dzieci chcą coś powiedzieć, nigdy nie rezygnują testowania różnych metod komunikacji niewerbalnej, o ile wyczuwają, że się ich słucha”. Jeśli poznamy język dziecięcych rysunków, lepiej zrozumiemy rzeczywistość dziecięcego świata i będziemy potrafili pomóc dzieciom w przezwyciężaniu trudności i sprawić, by były bardziej szczęśliwe - podkreśla.

To lektura bardzo uporządkowana, odkrywająca przed czytelnikiem po kolei świat dziecięcej wyobraźni, sposoby interpretacji rysunków, bogato ilustrowana licznymi rysunkami, fotografiami, poparta historiami dzieci. Autorka zaznacza, że dla dziecka nie ma różnicy pomiędzy tym, co dzieje się na jego rysunku, a tym co ma miejsce w prawdziwym życiu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Poprzez twórczą ekspresję dzieci sygnalizują radość, strach, to co im się nie podoba, ból, cierpienie, samotność, relacje z rodziną, z przyjaciółmi, trudne przeżycia. Z pewnością nie jest łatwo nauczyć się słuchać opowieści przekazywanych w dziecięcych rysunkach, ale może to być bardzo pożyteczna nauka dla rodziców i wychowawców. Nie chodzi tutaj o ocenę warstwy estetycznej, ale o to, by w plątaninie znaków, kresek, figur znaleźć właściwą interpretację skrywanej pod rysunkiem rzeczywistości. W odczytaniu konkretnego rysunku ważna jest wiedza dotycząca znaczenia miejsca rozłożenia akcentów na kartce, kierunku nachylenia postaci. Ułatwią nam to pewne wytyczne z różnymi informacjami, umieszczone przez autora na kolorowej apli, np. „duże rysunki umieszczone w centralnej części kartki wskazują na to, że dziecko jest dobrze przystosowane do życia w społeczeństwie”.

Książka Nory Rodríguez na pewno nie jest poradnikiem, raczej przewodnikiem opowiedzianym za pomocą konkretnych historii uzupełnianych rysunkami. Zapoznając się i z jednym i z drugim, widzimy pewną całość, ważną w interpretacji problemu, który chce nam przekazać dziecko. To propozycja ciekawa i pomocna dla rodziców, wychowawców i pedagogów, którzy chcą bardziej zrozumieć zachowania i uczucia dzieci i lepiej się z nimi komunikować.

2013-09-04 12:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trauma z dzieciństwa dwukrotnie zwiększa ryzyko zaburzeń zdrowia psychicznego

[ TEMATY ]

dzieci

Psychiatria dziecięca

Karol Porwich/Niedziela

Traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa są związane z większym prawdopodobieństwem wystąpienia problemów zdrowia psychicznego – wynika z badań opublikowanych w piśmie „The Lancet Psychiatry”.

Zespół psychologów z Wielkiej Brytanii, Brazylii i Afryki Południowej przeanalizował dane dotyczące ponad 4000 brazylijskich dzieci od momentu narodzin do 11. roku życia.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Ojca Pio

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

"Głos Ojca Pio"

Nowenna do św. Ojca Pio odmawiana między 14 a 22 września.

Święty Ojcze Pio, z przekonaniem uczyłeś, że Opatrzność mieszając radość ze łzami w życiu ludzi i całych narodów, prowadzi do osiągnięcia ostatecznego celu; że za widoczną ręką człowieka jest za-wsze ukryta ręka Boga, wstawiaj się za mną, bym w trudnej sprawie…, którą przedstawiam Bogu, przyjął z wiarą Jego wolę.
CZYTAJ DALEJ

Wsparcie dla dzieci powodzian. Prawie 2500 zł świadczenia dla ucznia

2024-09-19 20:19

[ TEMATY ]

wsparcie

powodzianie

powódź w Polsce (2024)

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Powódź jest wydarzeniem, które w sposób nagły i często traumatyczny wpływa na życie ludzi. W takim kryzysie rodzice dzieci potrzebują dodatkowego wsparcia zarówno psychologicznego, jak i materialnego. Na szczęście uprzedni rząd przyjął program specjalnych form pomocy dla dzieci na rok szkolny 2024/2025.

Dzieci i uczniowie z rodzin poszkodowanych wskutek powodzi mogą korzystać ze wsparcia dostępnego w „Rządowym programie pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022-2024”. Program składa się z trzech modułów: zasiłku losowego, wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego i zajęć opiekuńczych lub zajęć terapeutyczno-edukacyjnych. Warunkiem udziału w programie jest przyznanie zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 6000 złotych w związku ze stratami poniesionymi w 2024 r. w wyniku wystąpienia żywiołu, spowodowanymi w gospodarstwach domowych, uniemożliwiającymi dzieciom i uczniom prawidłowe funkcjonowanie w środowisku szkolnym.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję