Reklama

Kościół

Abp Jędraszewski: To jest wolność? To jest niepodległa Polska? Polska, którą chce się odciąć od Boga?

Arcybiskup podkreślił, że 11 listopada w wielu miastach Polski powtarzane są słowa „Bóg, honor, Ojczyzna”. - Wypowiadając te trzy święte dla nas słowa, mamy jednocześnie świadomość, jak wszystkie te trzy są dziś podważane - przyznał. Zauważył, że chce się wykluczać obecność Boga w życiu publicznym, zdejmując krzyże ze ścian urzędów. - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy św. za Ojczyznę, odprawionej w kościele św. Mikołaja w Liszkach.

2024-11-11 12:31

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Archidiecezja Krakowska

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 10 listopada popołudniu arcybiskup wraz z wiernymi modlił się na cmentarzu parafialnym, a następnie wraz z przedstawicielami lokalnych władz złożył wieńce pod pomnikiem zamordowanych w pacyfikacji Liszek. - Gromadząc się przed tym pomnikiem, w przeddzień Narodowego Święta Niepodległości, pragniemy przypomnieć wszystkich tych, którzy na tych ziemiach ponieśli śmierć w różnego rodzaju aktach terroru i bestialstwa - podkreślił ks. Paweł Gałuszka, proboszcz parafii św. Mikołaja. Zebrani pomodlili się również przy grobie bp. Stanisława Rosponda.

Reklama

Na początku Mszy św. ks. Gałuszka wyraził radość z obecności arcybiskupa, powitał go i poprosił o modlitwę za Ojczyznę oraz za parafian. - Rok temu, w dniu 11 listopada na Wawelu, wypowiedziałeś słowa, które u wielu z nas pozostały w pamięci: “Ucząc się nowej nadziei, idziemy przez ten czas po ziemi nowej, bo jak opisał św. Paweł, nasza ojczyzna jest w niebie. Do tej nowej ziemi zdążamy, ale wciąż jesteśmy na naszej ziemi ojczystej, która wciąż od wieków żyje tą niezwykłą nadzieją wyrażoną w słowach “Jeszcze Polska nie zginęła póki my…” - nawiązał kapłan. - Cieszymy się, że dziś, w przeddzień Święta Niepodległości, jesteś z nami w tej świątyni, aby umacniać nas nadzieją. Serdecznie cię witamy i prosimy o modlitwę za naszą Ojczyznę, ale też za całą naszą wspólnotę parafialną, abyśmy mogli tą chrześcijańską nadzieją żyć - dodał ks. Gałuszka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W homilii arcybiskup przywołał czytania mszalne, w których centrum jest Chrystus - Arcykapłan i pośrednik między ludźmi a Bogiem. Na Jego miłość należy odpowiadać swoją miłością, wypełniając najważniejsze przykazanie miłości Boga i bliźniego. W tym kontekście metropolita przywołał postawę wdów zaprezentowaną w czytaniach. Miały one pełne zaufanie wobec Boga i umiały Mu oddać wszystko, co posiadały. - Ta miłość bliźniego na wzór tej miłości, jaką nas Pan Jezus obdarzył, dotyczy także tej miłości, która ma swoje zakorzenienie w czwartym przykazaniu - miłości do Ojczyzny. Ta miłość jest wpisana w Boże przykazania. I dlatego nie zrozumiemy, zwłaszcza dziejów naszej Ojczyzny, bez tej szczególnej jedności wiary w Pana Boga, miłości do Niego i miłości do ojczystej ziemi - podkreślił metropolita.

Przyznał, że miłość do ojczyzny często bywa trudna i bolesna. Przywołał swą rozmowę z pochodzącym z Jeziorzan abp. Stanisławem Nowakiem, który wspominał, że ludzie w tych okolicach żyli w cieniu Auschwitz. Abp Jędraszewski przypomniał dramatyczne okoliczności pacyfikacji Liszek, gdy Niemcy zamordowali młodych ludzi, którzy kochali swą Ojczyznę. Metropolita zacytował słowa poematu św. Jana Pawła II „Myśląc Ojczyzna”, w którym papież stawiał pytania: „Co zrobiłeś dla swej ojczyzny? Czy dałeś z siebie więcej niż inni? Czy może mniej niż należało?”.

Reklama

Arcybiskup wskazał, że w 2024 r. wnuczka Fabiana Wąsika opublikowała wspomnienia związane z przeżyciami wojennymi dziadka. Uderza w nich jego zaufanie do Boga, nawet w najtrudniejszych momentach życia. W tej historii pojawia się jeszcze echo rozbiorów i przynależności tej części Polski do Austro-Węgier. - Dziś dziękujemy Bogu za odzyskanie niepodległości po 123 latach niewoli. To był prawdziwy cud. Mówiło się wtedy, że Polska zmartwychwstała. Ta historia pokazuje prawdziwość słów kard. Karola Wojtyły: „Wolność trzeba na nowo zdobywać, jest jak dar który łatwo utracić” - mówił metropolita i dodał, że ten dar bardzo łatwo utracić przez zapatrzenie się w siebie, egoizm, odcięcie się od Boga i zapominanie własnej historii.

Podkreślił, że 11 listopada w wielu miastach Polski powtarzane są słowa „Bóg, honor, Ojczyzna”. - Wypowiadając te trzy święte dla nas słowa, mamy jednocześnie świadomość, jak wszystkie te trzy są dziś podważane - przyznał. Zauważył, że chce się wykluczać obecność Boga w życiu publicznym, zdejmując krzyże ze ścian urzędów. Tymczasem św. Jan Paweł II patrząc na Giewont, nawoływał, by bronić krzyża na polskiej ziemi. - Dziś chce się te krzyże usuwać. Nie tylko jako znak, symbol chrześcijański. Chce się rugować naukę chrześcijańską i stąd ta walka z nauczaniem religii w szkołach - mówił i przypominał, jakie będą niedługo realia nauczania religii w szkołach, gdy klasy będą łączona, a zajęcia będą się odbywały tylko na pierwszej lub ostatniej lekcji. - To jest wolność? To jest niepodległa Polska? Polska, którą chce się odciąć od Pana Boga? - pytał.

Podziel się cytatem

Metropolita zauważył również, że współcześnie zaprzecza się drugiemu świętemu słowu: „honor”. Zachód oraz niektóre elity ogłosiły epokę post-prawdy i powszechnego relatywizmu oraz kult samorealizacji. To sprawia, że trzecie słowo - „Ojczyzna”, jest poddane wielkiej krytyce ze względu na sformułowanie „polskość to nienormalność” i ogranicza się nauczania języka polskiego oraz historii w szkołach. Arcybiskup zwrócił także uwagę, że do szkół wprowadza się programy, które uczą dzieci, kim są i z jakich korzeni wyrastają.

Wskazał, że Polskę dotyka zapaść demograficzna. - W czasie tej zapaści demograficznej, gdy życie każdego Polaka od poczęcia powinno być dla wszystkich najwyższą wartością na tym świecie, podjęto kolejną inicjatywę w polskim sejmie, by utorować drogę do aborcji właściwie na życzenie - mówił. - Czy na takiej Polsce na zależy? Bez dzieci, a więc bez przyszłości? - zachęcał do refleksji abp Jędraszewski.

- Modlitwę za naszych bohaterów, których polecamy Bogu i za których Bogu pragniemy dziękować, łączymy dziś z modlitwą za nasz kraj, za nasz naród, za nas samych, byśmy nie tracili z oczu tej wielkiej, świętej sprawy, jaką jest miłość do Ojczyzny. Jak długo ta miłość będzie w naszych sercach, jak długo będziemy chcieli tę miłość przekazywać kolejnym pokoleniom, tak długo będziemy z nadzieją mogli patrzeć w przyszłość, że Polska, także dzięki nam, naprawdę nie zginęła - zakończył.

Przed błogosławieństwem parafianie podziękowali metropolicie krakowskiemu za obecność i modlitwę. Ostatnim punktem wspólnego świętowania był koncert pieśni patriotycznych Mieszanego Chóru Mariańskiego.

Ocena: +21 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielkopostne kościoły stacyjne

Niedziela łódzka 8/2013, str. 6-7

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Wielki Post

Archiwum Kurii Łódzkiej

Bazylika archikatedralna pw. św. Stanisława Kostki

Bazylika archikatedralna pw. św. Stanisława Kostki

Arcybiskup metropolita łódzki Marek Jędraszewski wydał dekret ustanawiający Kościoły Stacyjne, w których w okresie Wielkiego Postu wspólnie z wiernymi będą się modlić Księża Biskupi. Inicjatywa Metropolity łódzkiego nawiązuje do tradycji z początków chrześcijaństwa. Msza św. każdego dnia rozpoczyna się o godz. 18

Święta Matka Kościół w okresie Wielkiego Postu wprowadza swoje dzieci, pragnące odnowienia i pogłębienia wiary, na drogę postu, modlitwy i jałmużny.
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie męczeństwa Pierwszych Męczenników Polskich

Niedziela szczecińsko-kamieńska 24/2003

[ TEMATY ]

święty

męczennicy

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

W 1001 r. przebywał w Pereum cesarski krewny Bruno z Kwerfurtu. Pełen zapału, żył Bruno myślą o pracy misyjnej w Polsce i jej krajach ościennych, o czym musiała być mowa w czasie niedawnej wizyty cesarza u Bolesława Chrobrego. Niewątpliwie Bruno skłonił św. Romualda, który myśl misyjną podejmował kilkakrotnie w życiu, do wysłania na północ małej ekipy misjonarskiej. Wybrani zostali do niej Benedykt i Jan, cesarz zaś wyposażył ich w księgi i naczynia liturgiczne, może także w inne środki na drogę. Gdy w początkach 1002 r. przybyli do Polski, na dworze Bolesława Chrobrego zdziwienia nie wywołali, bo rzecz omówiona musiała być już wcześniej, być może w czasie zjazdu gnieźnieńskiego. Jakkolwiek by było, książę dał im miejsce na erem, a zapewne i środki utrzymania oraz jakieś świadczenia w naturze. Spierano się później, gdzie to miejsce było, ale dziś przyjmuje się powszechnie, iż osiedlili się na terenie obecnego Wojciechowa pod Międzyrzeczem. Na to wskazywałaby analiza nielicznych źródeł pisanych. Tam to nowo przybyli mnisi-pustelnicy podjęli swój zwyczajny tryb życia, dzielony pomiędzy pracę, modlitwę i studium. Ponieważ przybyli do Polski w celach misyjnych, rozpoczęli także przygotowania do tej akcji, przede wszystkim zaś zaczęli przyjmować do swego nielicznego grona młodzieńców z kraju, do którego przybyli. Na początku zjawiło się kilku: Izaak, Mateusz i Barnaba. Dwaj pierwsi byli rodzonymi braćmi, a pochodzić musieli z rodziny dobrze już schrystianizowanej, skoro także dwie ich siostry zostały mniszkami. Niektórzy przypuszczają, że wywodzili się z jakiegoś możnego rodu, albo nawet ze środowiska dworskiego, nic jednak dokładniejszego na ten temat nie wiemy. W obejściu klasztornym była również jakaś służba dodana im przez księcia, zapewne jakiś włodarz, samą jednak społeczność eremicką uzupełniał młody chłopiec Krystyn (Chrystian), pochodzący z tej okolicy. Pełnił obowiązki kucharza, może nawet był bratem-laikiem, w każdym razie był serdecznie oddany sprawie, której służył. W świecie tymczasem dokonały się niemałe zmiany. Ze śmiercią Ottona III (1002 r.) inny obrót przybrały nie tylko sprawy polityczne; zahamowaniu ulec musiała także realizacja planów misyjnych. Bruno, którego eremici spodziewali się w związku z tymi planami, nie przybywał, Bolesław Chrobry wyprawił się do Pragi, między nim a nowym cesarzem narastał konflikt. W takim stanie rzeczy Benedykt postanowił pojechać po instrukcje do Rzymu, ale w Pradze Chrobry zawrócił go z drogi i zezwolił tylko na to, aby do Włoch wysłać Barnabę. Wrócił wtedy Benedykt do eremu, a pieniądze (10 funtów srebra), które książę wręczył mu uprzednio, chcąc go użyć do spełnienia misji politycznej, oddał do książęcej kasy. Z początkiem listopada 1003 r. eremici spodziewali się powrotu Barnaby, a wraz z nim wieści, a może nawet decyzji co do podjęcia zamierzonych prac misyjnych. Tymczasem wysłannik nie wracał i oczekiwania się przeciągały. 10 listopada 1003 r., przed północą, podchmieleni chłopi, bodaj z samym włodarzem książęcym na czele, dokonali na nich rabunkowego napadu, spodziewając się znaleźć u ubogich eremitów darowane im przez księcia srebro. Jan, Benedykt, Izaak, Mateusz i Krystyn zginęli od miecza 11 listopada 1003 r. Papież Jan XVIII, któremu ocalały Barnaba w jakiś czas później zdał sprawę z wszystkiego, kanonizował ich niejako viva voce: "bez wahania kazał ich zaliczyć w poczet świętych męczenników i cześć im oddawać".
CZYTAJ DALEJ

Franciszek o potrzebie ochrony przed wykorzystywaniem w Kościele

2024-11-13 12:21

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Ochrona małoletnich

Vatican News

Na potrzebę stałych wysiłków i współpracy w dziedzinie ochrony małoletnich i dorosłych bezbronnych przed wykorzystywaniem w Kościele katolickim w Europie wskazał Ojciec Święty w przesłaniu do odbywającej się w dniach 13-15 listopada w Rzymie konferencji „Ochrona w Kościele katolickim w Europie”.

Oto tekst papieskiego przesłania w tłumaczeniu na język polski:
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję