Polski Związek Piłki Nożnej w 2022 roku powołał w swoich strukturach dedykowany obszar odpowiedzialny za realizację projektów związanych z odpowiedzialnością społeczną i środowiskową. W 2023 roku ogłoszono dodatkowo „Strategię Zrównoważonego Rozwoju Piłki Nożnej w Polsce na lata 2023-2027” pod hasłem „Łączy nas więcej niż piłka”. Dokument wyznacza kierunek działań PZPN, które koncentrują się na wspieraniu lokalnych społeczności i trosce o środowisko.
Przykładem realizacji tych założeń w codziennej praktyce jest przekazanie nadwyżek z cateringu po meczach reprezentacji Polski z Portugalią i Chorwacją na PGE Narodowym potrzebującym osobom. Nawet przy najbardziej drobiazgowo zaplanowanych zamówieniach, część jedzenia dostarczona i przechowywana zgodnie z wszystkimi sanitarnymi procedurami, pozostaje niewykorzystana. Biorąc pod uwagę alarmujące dane dot. skali marnowania żywności w Polsce, PZPN – w porozumieniu z firmą ORLEN – nawiązał współpracę z Fundacją Radość. W efekcie tej współpracy po meczach reprezentacji Polski z Portugalią i Chorwacją blisko 200 kg żywności trafiło do około 100 osób – ubogich i potrzebujących rodzin z dziećmi oraz podopiecznych ośrodka dla osób w kryzysie bezdomności. Fundacja Radość była podmiotem rekomendowanym do zaangażowania w akcję przez Bank Żywności w Warszawie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
– Jako największa organizacja sportowa w Polsce bierzemy na siebie odpowiedzialność za ważne problemy społeczne, stąd nasze zaangażowanie w tę akcję. Bardzo się cieszę, że nasza inicjatywa wspiera doraźnie osoby potrzebujące, ale również popularyzuje wartości związane z przeciwdziałaniem marnowaniu żywności – mówi Cezary Kulesza, Prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej.
– Cieszę się, że zrealizowaliśmy taką akcję. To bardzo konkretne działanie na rzecz odpowiedzialności społecznej i promocji idei współdzielenia. Takie inicjatywy są elementem realizacji strategii zrównoważonego rozwoju PZPN – powiedział Łukasz Wachowski, Sekretarz Generalny PZPN.
– Jako odpowiedzialny sponsor polskiej piłki nożnej z całego serca popieramy inicjatywy, które pokazują, że futbol nie tylko jednoczy, ale także ma potencjał, by służyć pomocą tym, którzy jej najbardziej potrzebują. Dlatego bardzo cieszymy się, że PZPN zaadresował we współpracy z ORLEN tak bardzo ważny problem społeczny, jakim jest marnowanie żywności. To pierwszy, ale bardzo ważny krok ku temu, by wdrożyć systemowe podejście do tego tematu w najpopularniejszej na świecie dyscyplinie sportowej, jaką jest piłka nożna – dodaje Lidia Kołucka, Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu w ORLEN S.A.
Odpowiedzialne zarządzenie nadwyżkami jedzenia po ostatnich meczach to pierwszy krok w kierunku dalszych inicjatyw wspierających lokalne społeczności. Partnerem wspierającym akcję był ORLEN – Sponsor Generalny Reprezentacji Polski.