Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Najistotniejszą sprawą jest wiara

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Warto w Roku Wiary uświadomić sobie, że wiara to nie tylko uwierzenie, czyli przyjęcie prawdy o Bogu, ale to nade wszystko spotkanie z osobowym Bogiem, zawierzenie Mu, podjęcie trudu dochowania Mu wierności w życiu codziennym. I tego uczymy się, patrząc na życie błogosławionych i świętych, którzy już cieszą się ostatecznym owocem swojej wiary - mówił bp Tadeusz Rakoczy w homilii 2 czerwca na Kaplicówce. Wtedy miała miejsce kolejna diecezjalna pielgrzymka ku czci św. Jana Sarkandra.

Spod kościoła parafialnego Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Skoczowie o 10.30 wyruszyła procesja z relikwiami św. Jana Sarkandra. Po dotarciu na Kaplicówkę o godz. 11 bp Rakoczy wraz z bp. Piotrem Gregerem, ks. inf. Władysławem Fidelusem i innymi kapłanami odprawił uroczystą Eucharystię odpustową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Bp Rakoczy skoncentrował się w homilii wokół tematu wiary, omawiając ją w kontekście czytanej w tym dniu Ewangelii ukazującej wiarę setnika - poganina, który posłał żydów, alby poprosili Jezusa o uzdrowienie sługi. - Szokująca jest wiara setnika. On myśli w kategoriach żołnierza. Traktuje Jezusa jak dowódcę, którego rozkaz będzie natychmiast spełniony, o ile Jezus wyda taki rozkaz. Jezus chwali tę wiarę. Ona uznaje moc Jezusa - podkreślił. Zauważył, że obecnie świat przeżywa kryzys wiary. Mało ludzi udaje się po pomoc do Chrystusa, gdy przeżywają jakieś trudności typu bezrobocie, choroby, rozpad małżeństwa. A jeszcze obwiniają Boga o to i buntują się. Zanika wiara ludzi ochrzczonych, którzy wykorzystują środki przekazu. Hierarcha przytoczył wypowiedź bł. Jana Pawła II dotyczącą świadectwa męczenników, które jest dla ludzi wyzwaniem, wzywa do zastanowienia, nawet zawstydza. Nawiązał do życia i wiary św. Jana Sarkandra: - Św. J. Sarkander uczy nas mądrości życia polegającej na zachowaniu właściwej hierarchii wartości. Dla człowieka stworzonego przez Boga na obraz i podobieństwo Boże najistotniejszą sprawą jest wiara, a więc poręka naszego zbawienia. Ordynariusz, nawiązując do wypowiedzi Benedykta XVI, podkreślił też, że do osobistej więzi z Chrystusem potrzebne jest zaufanie. Ono jest istotne w kontekście wiary, która powinna być żywa i stawiać w centrum Chrystusa: - Ufność jest jakby ubezpieczeniem się u Boga, który z największego zła może wyprowadzić dobro. Wierzący, ufając Chrystusowi, może z Nim kroczyć po wzburzonym morzu, a bez zaufania stajemy się ludźmi małej wiary. Naturalnym środowiskiem wiary jest Kościół Chrystusowy. Kościół jest nie tam, gdzie się organizuje, rządzi, tylko w tych, którzy wierzą i w nim przyjmują dar stający się dla nich życiem. Kościół jest więc miejscem przyjmowania daru wiary. Przeciwstawienie Chrystusa Kościołowi oznacza odcięcie wiernych od źródła i ostoi wiary - zauważył. Biskup zaapelował do rodziców: - Najistotniejszą potrzebą jest odnawianie wiary u dorosłych tak, aby przekazywali ją młodym pokoleniom. Drodzy rodzice, proszę was, abyście w Roku Wiary pogłębili ją i podsycali płomień wiary w waszych rodzinach - mówił. Zaapelował też do kapłanów, by budzili wiarę w uśpionych i zobojętniałych sercach.

Pielgrzymka zakończyła się nabożeństwem przed Najświętszym Sakramentem. Zgromadziła licznych pielgrzymów z różnych zakątków diecezji. Wśród nich znaleźli się kapłani, w tym 8 neoprezbiterów, osoby konsekrowane, klerycy, ministranci, poczty sztandarowe, dzieci pierwszokomunijne, osoby w strojach regionalnych, strażacy, bractwo św. Jakuba.

O godz. 17 w świątyni parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Skoczowie wierni (podobnie jak w innych kościołach diecezji) włączyli się w godzinną adorację Najświętszego Sakramentu, do której papież Franciszek wezwał cały Kościół. Natomiast o godz. 19 na Kaplicówce odbyło się kolejne nabożeństwo pompejańskie 2. cyklu, które zakończyła Eucharystia o godz. 21.

2013-06-11 11:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Usprawiedliwieni przez wiarę w Chrystusa

Prawda o darmowym usprawiedliwieniu przez wiarę w Chrystusa jest dla wielu katolików wciąż nieznana. Czy wynika to z nieznajomości Biblii? Czy jest zbyt trudna w zrozumieniu? Czy wynika z przekonania, że tylko przez dobre uczynki człowiek może być zbawiony? Wyjątkową okazją do przypomnienia tej prawdy była „Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu” (WDU), podpisana 31 października 1999 r. w Augsburgu przez przedstawicieli Kościoła katolickiego i Światowej Federacji Luterańskiej. Dokument ten stał się kamieniem milowym w próbach pokonania rozbieżności co do nauki o usprawiedliwieniu, istniejących między kontynuatorami Marcina Lutra i Kościołem katolickim. Uzyskano konsensus, który stanowi epokowe znaczenie na drodze luterańsko-katolickiej ekumenii, zatwierdzony przez Magisterium Kościoła. W ten sposób Kościół postawił w centrum uwagi wszystkich chrześcijan temat ludzkiego zbawienia, który dzisiaj ludziom niewiele mówi. Utrata świadomości grzechu spowodowała, że dzisiejszy człowiek nie rozpoznaje działania łaski, co jest niewątpliwie powodem dechrystianizacji życia. W Deklaracji zawarte jest życzenie, by wspólna doktryna na temat usprawiedliwienia weszła w życie, stając się częścią doświadczenia wszystkich wierzących, a nie tylko przedmiotem dyskusji teologów. Uczyńmy więc zadość temu życzeniu. W Liście św. Pawła do Rzymian czytamy: „Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej, a dostępują usprawiedliwienia darmo, z Jego łaski, przez odkupienie, które jest w Chrystusie Jezusie” (Rz 3, 23-24). Czym jest usprawiedliwienie? Jest ono odpuszczeniem grzechów, działaniem Bożym, które grzesznego człowieka czyni sprawiedliwym, czyli świętym. Opisując zbawcze działanie Boże w akcie usprawiedliwienia, wskazuje się na Jezusa, który sam wychodzi naprzeciw człowiekowi i darmo gładzi jego grzech. Usprawiedliwienie jest uświęceniem i odnowieniem wnętrza człowieka przez dobrowolne przyjęcie łaski, dzięki jego współpracy z Bogiem. Oznacza więc łaskę otrzymaną w sakramencie i zmieniającą grzesznika w sposób wewnętrzny w nowe stworzenie. Wciąż jednak pozostaje w człowieku skłonność do grzechu, która sama w sobie nie jest grzechem, staje się nim dopiero, gdy na niego przyzwolimy. W akcie usprawiedliwienia Bóg wyprowadza człowieka z jego grzechu i otwiera przed nim nową, właściwą relację do samego siebie. Pod wpływem zarzutów stawianych przez reformację Sobór Trydencki (1545-63) podał formułę katolicką, która łączyła wiarę i dobre uczynki: „Nie jesteśmy zbawieni przez dobre uczynki, ale też nie ma zbawienia bez dobrych uczynków”. Wobec jednostronnego podkreślenia wiary przez protestantów katolickie kaznodziejstwo podjęło przypomnienie o dobrych uczynkach i osobistym udziale człowieka w zbawieniu. Skutek był taki, że wielu katolików przez całe swoje życie nie słyszało nigdy jasno orędzia o darmowym usprawiedliwieniu przez wiarę. Sprawiedliwość Boża - w przekonaniu Marcina Lutra - nie oznacza karania czy też zemsty ze strony Boga w stosunku do człowieka, przeciwnie, jest aktem, przez który Bóg czyni człowieka sprawiedliwym. Św. Augustyn dużo wcześniej napisał: „Podobnie sprawa się ma ze sprawiedliwością Bożą, która dzięki Jego darowi czyni nas sprawiedliwym”. Pojęcie sprawiedliwości Bożej wyjaśnia św. Paweł w Liście do Tytusa: „Gdy zaś ukazała się dobroć i miłość Zbawiciela naszego, Boga, do ludzi, nie ze względu na sprawiedliwe uczynki, jakie spełniliśmy, lecz z miłosierdzia swego zbawił nas przez obmycie odradzające i odnawiające w Duchu Świętym” (Tt 3, 45). Sprawiedliwość Boża jest więc dobrocią i miłością Boga, Jego miłosierdziem.
CZYTAJ DALEJ

Dziecko we wrocławskim Oknie Życia

2025-04-09 14:40

Marzena Cyfert

Okno Życia przy ul. Rydygiera we Wrocławiu

Okno Życia przy ul. Rydygiera we Wrocławiu

9 kwietnia o godz. 10 siostry boromeuszki z fundacji Evangelium Vitae przy ul. Rydygiera usłyszały dzwonek informujący, że w Oknie Życia znajduje się dziecko.

Znalazły w nim zadbanego chłopczyka. – Nie wiemy dokładnie, ile ma lat, wygląda na 2-latka. Chłopczyk jest kulturalny, elokwentny, bardzo grzeczny. Dziękuje za wszystko, nie boi się. Po prostu bardzo fajny dzieciak. Jest to nasze 23. dziecko znalezione w Oknie – mówi s. Ewa Jędrzejak, boromeuszka z fundacji Evangelium Vitae, która prowadzi Okno Życia.
CZYTAJ DALEJ

W Paryżu zwołano sobór prowincjalny, tematem liczne nawrócenia

Biskupi ośmiu diecezji należących do regionu paryskiego Ile-de France zwołali sobór partykularny. Jest on odpowiedzią na bezprecedensowy wzrost liczby chrztów dorosłych. „To dla nas źródło radości, ale też zobowiązanie” – pisze abp Laurent Ulrich w liście do wiernych. Chodzi o to, by zrozumieć, jakimi drogami neofici dotarli do Kościoła oraz jak lepiej zaangażować ich w życie diecezji. „Co powinniśmy zrobić, aby znaleźli wśród nas środki do wzrastania w wierze?” – pyta metropolita Paryża.

Sobory prowincjalne mają w Kościele długą tradycję. Powrót do tej praktyki postulował niedawny Synod o synodalności. Sobór regionu paryskiego rozpocznie się za rok w uroczystość Zesłania Ducha Świętego, a zakończy się latem 2027 r. Jego temat to: „Katechumeni i neofici, nowe perspektywy dla życia naszego Kościoła w naszych diecezjach”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję