Reklama

W wolnej chwili

Badanie CBOS

Działalność Kościoła pozytywnie ocenia 48% Polaków

Prawie połowa (48%) Polaków ocenia pozytywnie działalność Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Oceny te są nieco lepsze niż przed sześcioma miesiącami, gdy dobrze wypowiadało się o Kościele 44% respondentów CBOS.

[ TEMATY ]

sondaż

CBOS

Kościół w Polsce

pozytywna ocena

Adobe Stock

Polacy pozytywnie o działalności Kościoła

Polacy pozytywnie o działalności Kościoła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opinie o funkcjonowaniu Kościoła rzymskokatolickiego są według badania CBOS lepsze niż przed sześcioma miesiącami. Blisko połowa Polaków (48%, wzrost o 4 punkty procentowe) ocenia je dobrze, natomiast przeciwnego zdania jest dwie piąte badanych (41%, spadek o 4 punkty).

W swoim raporcie analitycy CBOS zauważają, że poza zaangażowaniem w praktyki religijne, które z oczywistych względów współwystępuje z pozytywnymi ocenami Kościoła, z aprobatą o działalności Kościoła wypowiadają się w znacznej mierze zwolennicy Prawa i Sprawiedliwości oraz respondenci mający poglądy prawicowe. W większym stopniu niż przeciętnie są to także starsi badani (55+), mieszkańcy wsi, osoby z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym, robotnicy niewykwalifikowani, rolnicy, a także respondenci uzyskujący niskie dochody per capita (poniżej 2999 zł).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Krytycznie o Kościele rzymskokatolickim, poza niezaangażowanymi religijnie, częściej niż pozostali mówią potencjalni wyborcy ugrupowań rządzących, szczególnie Lewicy i Koalicji Obywatelskiej, oraz respondenci identyfikujący się z lewicą. Poziomem negatywnych ocen wyróżniają się także badani mający od 25 do 34 lat, mieszkańcy dużych i największych miast, respondenci najlepiej wykształceni, przedstawiciele kadry kierowniczej i specjaliści, pracownicy administracyjno-biurowi, technicy i średni personel, prywatni przedsiębiorcy oraz ankietowani uzyskujący wysokie dochody per capita (od 4000 zł lub więcej).

Pozytywnie mówią o Kościele ci, którzy uczestniczą w praktykach religijnych kilka razy w tygodniu (76%) i raz w tygodniu (77%), prawie połowa (47%) chodzących do kościoła 1–2 razy w miesiącu, 37% uczestniczących w praktykach religijnych kilka razy w roku. W ogóle nie uczestniczący wypowiadają się pozytywnie o Kościele jedynie w 15%.

Dobrze ocenia Kościół 83% wyborców PiS, 44% wyborców Konfederacji, 38% elektoratu Trzeciej Drogi, 23% - Koalicji Obywatelskiej i 15% wyborców Lewicy.

Jeśli chodzi o przedział wiekowy, 40% młodzieży (18-24 lata) mówi o Kościele dobrze a 45% - źle. Respondenci 35–44 lata w 46% mówią o Kościele dobrze, a w 45% - źle.

Pozytywne oceny nieco spadają w grupie wiekowej 45–54 lata: tu 40% dobrze ocenia Kościół, a źle 44%. Z kolei w przypadku osób w wieku 55–64 lata jest to odpowiednio 58% i 35%.

Największym zaufaniem obdarzają Kościół osoby najstarsze, w przedziale "65 lat i więcej" pozytywną opinię wystawia mu 60% a negatywną 31%.

Reklama

W komentarzu do badania jego autor Michał Feliksiak tłumaczy, że zostało ono przeprowadzone w czasie klęski żywiołowej spowodowanej powodzią w południowych rejonach Polski. "Działania niektórych instytucji i służb wobec powodzi bez wątpienia przełożyły się opinie o ich pracy" - wyjaśnia socjolog. Dlatego jako "najlepsze z kiedykolwiek zarejestrowanych" są obecnie notowania wybranych w tegorocznych wyborach władz samorządowych (76%). Wyraźnie poprawiły się też opinie o pracy policji i Straży Granicznej oraz w mniejszym stopniu wojska. Lepsze są też w tym kontekście oceny Kościoła katolickiego.

Warto przypomnieć, że sformułowanie pytania dotyczącego oceny działalności Kościoła było od roku 1989 kilkakrotnie zmieniane. Do września 1989 pytanie brzmiało: „Przedstawię Panu(i) listę organizacji, grup i osób z życia publicznego kraju. Jak Pan(i) ocenia działalność każdej z nich? Czy zgadza się Pan(i), że ich działalność dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?”. Od listopada 1989 do października 1991: „Proszę teraz ocenić działalność różnych instytucji, organizacji oraz osób pełniących ważne funkcje w kraju. Czy, Pana(i) zdaniem, działalność Kościoła rzymskokatolickiego dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?”. Od marca 1992 do sierpnia 1997: „Proszę Pana(ią) o ocenę działalności różnych instytucji i organizacji. Czy, Pana(i) zdaniem, działalność Kościoła rzymskokatolickiego dobrze służy społeczeństwu?” Od grudnia 1997 zadajemy pytanie: „Proszę Pana(ią) o ocenę działalności różnych instytucji i organizacji. Jak by Pan(i) ocenił(a) działalność Kościoła rzymskokatolickiego?”. Jednak, jak wskazuje analiza wyników, zmiany w brzmieniu pytania nie wpłynęły znacząco na odpowiedzi badanych.

Badanie wybranych instytucji i urzędów w kraju przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera, wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem lub samodzielne wypełnienie ankiety internetowej. Badanie zrealizowano od 12 do 22 września 2024 r. na próbie liczącej 941 osób.

2024-10-17 15:48

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Tragedia w Ostrołęce. 16-latek zmarł po połknięciu woreczków z narkotykami

2025-04-07 10:24

[ TEMATY ]

tragedia

nartkotyki

mefedron

połknięcie

woreczki

Ostrołęka

Adobe Stock

Nastolatek zmarł po połknięciu woreczków z narkotykami

Nastolatek zmarł po połknięciu woreczków z narkotykami

Prokuratura Rejonowa w Ostrołęce prowadzi postępowanie w sprawie nieumyślnego spowodowania śmierci 16-latka przebywającego w Okręgowym Ośrodku Wychowawczym w Laskowcu. Chłopak zmarł w szpitalu po tym, jak połknął woreczki z mefedronem, by w żołądku przemycić go do ośrodka.

W czwartek wieczorem nastolatek wrócił po przepustce do ośrodka. Chłopak zaczął uskarżać się na ból brzucha.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: ogłoszono temat tegorocznych obchodów Światowego Dnia Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego

2025-04-07 13:28

[ TEMATY ]

Watykan

Adobe Stock

„Ziarna pokoju i nadziei" - to ogłoszony dziś przez Dykasterię do spraw Służby Integralnemu Rozwojowi Człowieka temat tegorocznych obchodów Światowego Dnia Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego. Jak zaznaczono temat ten wybrał Ojciec Święty.

W opublikowanym z tej okazji komunikacie przypomniano, że Czas dla Stworzenia to ekumeniczna inicjatywa, która staje się zwyczajem i ma miejsce w dniach od 1 września do 4 października. Tematem przewodnim edycji 2025, roku jubileuszowego i dziesiątej rocznicy publikacji encykliki „Laudato si'", jest „pokój ze stworzeniem”, a jako biblijny tekst odniesienia dla tej inicjatywy został wybrany fragment z proroka Izajasza 32,14-18. Jak podkreśla Magisterium papieża Franciszka i jego bezpośrednich poprzedników, związek między pokojem a troską o stworzenie jest bardzo ścisły (por. Orędzia na Światowy Dzień Pokoju 1990 i 2010). Podobnie ścisły jest związek między wojną i przemocą z jednej strony, a degradacją wspólnego domu i marnotrawieniem zasobów (niszczenie i zbrojenia) z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję