Reklama

Wiadomości

Wietnamscy katolicy w Polsce

W Polsce jest tylko dwóch wietnamskich księży na blisko 40-tysięczną społeczność wietnamską. Jednak tylko kilka tysięcy z nich to katolicy. Praktykujących zaś na co dzień nie jest więcej niż tysiąc osób. Pozostali są ateistami albo wyznawcami innych religii

Niedziela Ogólnopolska 13/2013, str. 40-41

[ TEMATY ]

katolicy

MATEUSZ WYRWICH

Pani z La Vang

Pani z La Vang

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wietnamczycy stanowią obecnie największą cudzoziemską społeczność w naszym kraju. Są niekonfliktowi. Bardzo rzadko dochodzi między nimi do jakichś awantur. Mimo jednak niemałej już wspólnoty, na ulicach nie są zbyt widoczni. Najczęściej spotkać ich można na bazarach, gdyż zajmują się głównie handlem. Do niedawna blisko 90 proc. Wietnamczyków mieszkało u nas nielegalnie. Częstokroć z fałszywymi paszportami i wizami. Stopniowo zmienia to ubiegłoroczna abolicja. Już blisko połowa „nielegalnych” jest w trakcie legalizowania swojego pobytu w Polsce. - Większość z nich to migracja ekonomiczna, która przybyła tutaj szukać lepszych warunków życia - mówi o. Jan Wróblewski SVD, kierownik Domu Migranta w Warszawie, prowadzonego przez werbistów. - Słabo znają język polski i są to na ogół ludzie bardzo prości, niewykształceni, biedni. Nie konkurują też z nami na żadnej płaszczyźnie i stwarza to wrażenie, że się integrują. Ale to pozór. Pierwsze pokolenia prawie w ogóle się nie integrują. Dopiero następne. Część rodzin mieszka tu od blisko dwudziestu czy nawet więcej lat. Te wrastają już w nasze społeczeństwo, czegoś się dorobiły. Mają mieszkania, a nawet domy, swoje firmy i restauracje, tu założyli rodziny, w Polsce urodziły się ich dzieci. Nadal jednak bariera językowa sprawia, że ich odrębność jest ogromna. Mają inną mentalność.

Reklama

W Polsce mieszka też grupa ludzi, którzy znaleźli tu miejsce jako uchodźcy polityczni. Niewielki natomiast procent stanowią wykształceni Wietnamczycy. Są to na ogół przedsiębiorcy, wykładowcy, lekarze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Parafialna solidarność

Niektórzy zamożni Wietnamczycy utrzymują kontakt z Ośrodkiem Migranta. Starają się też pomagać swoim rodakom. Najbardziej licznie jednak przychodzą tu ludzie niezamożni. - Przychodzą do nas z bardzo różnymi sprawami - mówi o. Wróblewski. - Począwszy od prośby o załatwienie komuś wózka, bo urodziło się dziecko, po wyciągnięcie nieszczęśnika z aresztu, bo zatrzymano go bez dokumentów potwierdzających legalny pobyt w Polsce. Niektórzy zwracają się po pomoc w załatwieniu numeru PESEL dla dzieci, karty bezrobotnego, jeśli ktoś „ma pobyt”, aby dostał ubezpieczenie i mógł leczyć dzieci. Organizujemy im także pomoc w załatwieniu mieszkania, pracy. Albo opiekę nad kobietą, którą bije mąż, co zdarza się raczej rzadko, ale się zdarza. Wachlarz spraw, z którymi przychodzą, jest dość duży. Jeśli chodzi o sprawy duchowe, to tym zajmują się już wietnamscy księża werbiści: o. Joachim i o. Józef.

Wietnamscy katolicy często mieszkają na obczyźnie razem, jako osoby pochodzące z tych samych parafii w Wietnamie. Wspomagają się wzajemnie, w razie potrzeby również finansowo. Część zarobionych pieniędzy wysyłają też do rodzin w Wietnamie i… swoich wietnamskich parafii. W szczególności na najważniejsze dla nich święta: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Wszystkich Świętych, Boże Ciało.

Matka Boża z La Vang

Reklama

Katolicyzm w Wietnamie sięga pierwszej połowy XVI wieku. O. Edward Osiecki SVD w „Historii Kościoła katolickiego w Wietnamie” pisze: „Historia Kościoła katolickiego w Wietnamie naznaczona jest częstymi prześladowaniami ze strony władców. Aresztowania, więzienie, tortury, banicja, konfiskata majątku i inne represje spotykały wyznawców nowej wiary. Tysiące katolików wietnamskich ginęło w masowych egzekucjach. Sposoby zadawania śmierci były okrutne. (…) Od XVI wieku Ewangelia była jednak nieustannie przepowiadana. Zakazy i okrutne egzekucje nie zdołały wykorzenić wiary w Jezusa Chrystusa. W wyniku prześladowań śmierć męczeńską poniosło więcej niż 130 tys. wietnamskich katolików”.

Na przestrzeni wieków naród ten ewangelizowali dominikanie, jezuici, franciszkanie i werbiści. Od tamtego czasu do lat obecnych z niewielkimi przerwami tamtejsi katolicy nadal są szykanowani. Podczas kolejnych masowych prześladowań w końcu XIX wieku grupie katolików, którzy ukrywali się przed okrucieństwem władców w dżungli, ukazała się „figura Pani otoczonej światłem, która przedstawiła się jako Matka Boża”. Ukazała się nieopodal dawnej stolicy Wietnamczyków - Hue, w miejscowości La Vang. Katolicy postawili tam kapliczkę, którą przeciwnicy wiary niszczyli niejeden raz. Wreszcie w latach 60. ubiegłego wieku sanktuarium w La Vang zostało uznane przez biskupów wietnamskich za narodowy ośrodek maryjny, świątynia zaś została podniesiona przez papieża Jana XXIII do rangi bazyliki. W niecałe 10 lat później, w 1972 r., podczas wojny bazylika została zbombardowana, pozostała z niej tylko jedna ściana… Do dziś jednak miejsce to jest dla Wietnamczyków najważniejszym celem pielgrzymek. Kiedy komuniści zakazali modlić się Wietnamczykom do Jezusa Chrystusa i prześladowali ich za to, ci modlili się do swej Wielkiej Pani - La Vang. A kiedy przyjeżdżają do Polski, pielgrzymują do „polskiej La Vang” - Matki Bożej Częstochowskiej.

Niebezpieczeństwem są jehowici

Reklama

- Jeśli chodzi o rok liturgiczny, a więc obchodzenie wszystkich świąt, to wietnamski katolicyzm jest bliski naszemu - mówi o. Jan Wróblewski. - Wietnamczycy rozumieją wagę słowa Bożego. Uczestniczą we wszystkich katechezach. Korzystają ze wszystkich sakramentów. Nie mają jednak świeckich liderów, którzy prowadziliby katechizację. Całą pracę duszpasterską wykonują o. Joachim i o. Józef, który jest teraz na kilkumiesięcznym urlopie w Wietnamie. Tak więc o. Joachim na razie sam prowadzi katechezę, przygotowuje do sakramentów chrztu, ślubu czy pojednania.

O. Vo Thanh Khanh SVD, czyli o. Joachim, skończył seminarium werbistów w Wietnamie. Ma 44 lata i 9 lat posługi kapłańskiej. Kard. Kazimierz Nycz ustanowił go proboszczem personalnej parafii katolików wietnamskich na Warszawę. Jak przyznaje, władze w Wietnamie nie pozwoliłyby mu przyjechać do Polski na posługę misyjną. Zezwolono mu jednak na przyjazd, ponieważ miał studiować psychologię na UKSW. O. Joachim pochodzi z południowego Wietnamu. Wszystko podoba mu się w Polsce, ale „nie rozumie”, dlaczego język polski jest taki trudny… Mimo że mieszka tu już 8 lat, polski nie jest jego najmocniejszą stroną. - Może dlatego, że głównie spotykam się ze swoimi rodakami? - mówi z uśmiechem, jakby szukając usprawiedliwienia. Każdego dnia ma mnóstwo pracy. Dwa razy w tygodniu odprawia Mszę św. dla swoich rodaków w dwóch różnych miejscach Warszawy. Przyjeżdżają na nią Wietnamczycy z całej Polski. Raz w miesiącu celebruje też Mszę św. w Łodzi. Prowadzi również chór. Ale przede wszystkim na co dzień odwiedza swoich rodaków w miejscach ich pracy, głównie na bazarach bądź w domach. Często też występuje w roli tłumacza w różnych urzędach. Także podczas wynajmu mieszkań. - Kiedy Polacy widzą księdza, to z większym zaufaniem podchodzą do obcokrajowców - zauważa.

Opisując pobożność Wietnamczyków, o. Vo Thanh Khanh podkreśla, że wśród rodaków w średnim czy starszym wieku wiara katolicka jest dojrzała. Natomiast nadal problemem jest dojrzałość religijna wśród młodzieży czy osób do trzydziestki. Ojciec mówi, że musi ciągle nad nimi czuwać, gdyż wielu z nich przyjeżdża na rok czy dwa do pracy, więc uważają, że… nie muszą chodzić do kościoła, bo przyjechali na chwilę. Jeszcze inni utrzymują, że nie muszą chodzić do kościoła, bo przyjechali do pracy. Przed kilku laty tłumaczyli się, że boją się chodzić do kościoła, ponieważ nie mają legalnych dokumentów. Niebezpieczeństwem dla młodych wietnamskich katolików są również świadkowie Jehowy. Codziennie agitują Wietnamczyków na bazarach i chcą ich przyciągnąć do siebie. Oferują im pieniądze, a czasem np. bilet miesięczny na komunikację warszawską. - Większość Wietnamczyków wierzy, że Bóg jest. To jest dla nich bezdyskusyjne - wyjaśnia o. Joachim. - Świadkowie Jehowy też mówią, że Bóg jest, ale inaczej. Wielu młodych katolików wietnamskich nie widzi różnicy, jaka istnieje między naszą wiarą a tą, którą głoszą jehowici. Muszę im to tłumaczyć. I gdybym pomijał bazary, to więcej naszych katolików poszłoby do jehowitów. Problemem wśród naszych katolików zaczyna być także to, że kiedy już mają większe pieniądze, to ich to zmienia i zaczynają się rozwodzić. Przyjmują za swoje telewizyjne wzorce europejskie. W Wietnamie jest to nie do pomyślenia - rodzina to rzecz święta.

2013-03-25 12:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katolicy i luteranie 500 lat po ekskomunice Lutra

[ TEMATY ]

katolicy

luteranie

ekskomunika

W 500. rocznicę ekskomuniki Marcina Lutra ukazało się nowe tłumaczenie na język włoski wspólnej deklaracji o usprawiedliwieniu, podpisanej przez katolików i luteran w Augsburgu w 1999 r. Tekst stanowił decydujący krok w dialogu między katolikami a luteranami. Doprowadził do przezwyciężenia najpoważniejszej różnicy pomiędzy tymi dwoma Kościołami, a mianowicie kwestii usprawiedliwienia. W dokumencie pojawia się stwierdzenie, że nie jest ono dziełem naszych zasług, ale efektem Bożej łaski i wiary w zbawczą moc Chrystusa.

Najnowsze wydanie, uaktualnione i poprawione, przygotowała Papieska Rada ds. Popierania Jedności Chrześcijan i Światowa Federacja Luterańska. Celem publikacji jest propagowanie tego historycznego dokumentu ekumenicznego i jego dalszego odbioru. Tekst ukazał się w dniu, w którym katolicy i luteranie obchodzą 500. rocznicę ekskomuniki Marcina Lutra. Chodziło o podkreślenie zdecydowanego zamiaru kontynuowania wspólnej drogi od konfliktu do komunii. We wspólnej przedmowie do włoskiego wydania Deklaracji kard. Kurt Koch, przewodniczący Papieskiej Rady, i pastor Martin Junge, sekretarz generalny Federacji Luterańskiej, piszą: „nie możemy cofnąć historii podziałów, ale może ona stać się częścią naszej historii pojednania”.
CZYTAJ DALEJ

Oleśnica: Droga Krzyżowa w intencji powstrzymania zabijania nienarodzonych dzieci

2025-05-10 21:48

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Oleśnica

Zrzut ekranu TV Trwam

Ulicami Oleśnicy przeszła dziś Droga Krzyżowa w intencji powstrzymania zabijania dzieci nienarodzonych. Miejsce nie jest przypadkowe – to w tamtejszym oddziale ginekologicznym zabito dziewięciomiesięcznego Felka. Zebrani modlili się również o nawrócenie Gizeli Jagielskiej, która wykonała tzw. aborcję na chłopcu poprzez wstrzyknięcie mu trucizny w serce - informuje Radio Maryja.

– Przepraszajmy jeszcze raz Boga za wielki grzech, który się i po Polsce rozlał, i w narodach świata się rozlewa – akcentował ks. abp Andrzej Dzięga, arcybiskup senior archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Polscy piłkarze ręczni awansowali na mistrzostwa Europy

2025-05-11 20:22

[ TEMATY ]

sport

PAP/Lech Muszyński

Reprezentacje Polski, Portugalii i Rumunii wywalczyły awans z grupy B eliminacji do przyszłorocznych mistrzostw Europy piłkarzy ręcznych. Biało-czerwoni w ostatnim meczu kwalifikacji pokonali Rumunów 30:29, dzięki czemu zapewnili sobie występ w czempionacie Starego Kontynentu.

Do turnieju finałowego, który w styczniu 2026 roku wspólnie zorganizują Dania, Norwegia i Szwecja, awansowały po dwa najlepsze zespoły z każdej grupy oraz cztery z trzecich miejsc z najlepszym bilansem.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję